39 de răspunsuri »

    • oftam…si cautam multirolul romanesc prin padurea amazoniana, Africa sahariana si oriunde in alta parte.Cautam un avion ieftin si bun sa il fabricam in tara daca se poate…sa ne invete sa facem avioane.nu ne uitam in ograda celor de la INCAS

  1. Asta era ala cu poveastea de pe timpu’ lu’ ceasca?
    Ca ii spunea lu’ Ceausescu ca e totu’ bine dar defapt nu aveau motor?

    • oooo, da! cu Spey le iesea la calcule sub 2.0 Mach…cel de pe Bk.60 ar fi extraordinar. 95-ul si 16-ele au dimensiuni asemanatoare…cred ca l-ar potrivi fara mari modificari.de aia sper la f-16 pt. noi…poate obtinem concomitent ajutor pt IAR-95 prin LM.luam si de la ei ,nu mult ca nu avem bani si ne ajute sa avem o aviatie si o industrie de aparare demna de un stat aflat la granita NATO 🙂

  2. Cam „off topic” :), dar daca tot s-a dus discutia la crearea IAR 95 cu ajutor strain…am dat din greseala de Leopard 2A4 din nou (frumusete, cel mai frumos), ar fi o optiune buna si posibila pentru Romania?

  3. intrebarea e daca mai e valabil acest proiect.in sensul daca se mai merita.mai bine sa se concentreze pe un nou avion de scoala ,iar in urma alegerii multirolului sa ia si licenta ptr un motor mai bun,si avionica.astfel in caz de export nu vor pati cum au patit cehii ca nu au voie sa vanda unde ar vrea ei .si de altfel crde ca daca s-ar incerca producerea lui am iar’sfatuiti’ ca nu avem nevoie de un avion nou.

  4. cate supersonice am facut noi?….
    rezistenta la vibratii ,ptr zbor supersonic cere o gramada de teste…
    nu prea stiu bine dar la primele iar 99 au fost multe probleme cu semeringurile de la comenzile de zbor

    • De acord cu Niko, mai bine nu mai dezgropam subiectul. Este la fel ca si cu israelienii si al lor IAI Lavi care ar fi putut concura si bate pe F 16 dar pana la urma s-a reincarnat in J10 in China actuala…..subiectele dor dar pana la urma trebuie sa privim inainte, trebuie sa fabricam macar un LCA in tara si apoi un supersonic de vanatoare pur sange.

  5. nu pare un design invechit, avand in vedere traditia romaniei in aviatie cred ca daca am avea voie am fi in stare sa face un multirol autohton

  6. Offff ,si iara of, bietul IAR-95…FC-1 dar 10-15 ani mai devreme , umila parerea mea . N-a fost sa fie. Probabil ca-mi las imaginatia sa zboare aiurea prea mult , dar nu pot sa-mi scot din cap imaginea IAR-95-ului (sau IAR-S /101 etc.) cu radar Elta si rachete RAV-RS modernizate, Python , Derby, daca cumva programul ajungea macar la stadiul de prototip.
    Am pus niste intrebari pe un forum , da nu zice nimeni nimic deocamdata .Sper ca nu va suparati daca intreb ( din nou!) cate ceva aicea .
    1. Dupa ce proiectul initial a fost anulat ( aripa mediana , motor Spey etc.), este adevarat ca „noul” proiect (IAR-101/S, aripa jos ) era bazat din start in jurul motorului R-29-300 care se spera ar fi fost construit sub licenta? Au mai fost alte motoare considerate in stadiul asta?
    2. Dupa ce rusii au zis „niet licentnaia rumunski!”, am citit undeva ca s-a considerat fabricare unui motor in tara! Motorul asta era complet nou , sau se spera copierea ( eventual modernizarea?) lui R-29-300?
    3. Ce radar de bord era preconizat pentru IAR-95/S/101? Tinand cont ce rachete aer-aer se aflau in stadiu avansat de constructie in acea peroada (A-960/901/911) , era ceva in genul Safir-23 dar „romanizat” ?
    4. In sfarsit , nu este clar ( cel putin pentru mine ) cand a fost anulat proiectul , unele surse zic august 1985 , altele zic 1988. Care este adevarul?
    5. Mai aveti poze va rog! Unde sunt modelele acelea, la INCAS ? Nu cred ca publicul are voie pe acolo , nu-i asa ?( nu ca as avea drum pe acolo prea curand…)

    Va multumesc.

    • Sa vedem ce putem face :
      1.IAR-95 ME , modelul experimental, demonstratorul ,a fost construit in jurul motorului Tumansky R-29-300 . Se spera obtinerea licentei .Pentru demonstrator s-a decis utilizarea unicului motor de schimb pe care il aveam pentru MiG-23 . Se pare ca a cazut din macara la Bacau .Cel putin asa spun cei mai avizati decat mine . Cum isi baga dracul coada !
      2.Sovieticii nu au zis niet . La inceput au taraganat , apoi au cerut o suma mare de bani pentru licenta .Ceausescu era cam zgarcit cu banii publici .Nu a vrut el sau plateasca sau a fost un tertip din partea rusilor , asta o stiu destui de putini .Oricum, s-au facut presiuni din toate partile ca Romania sa o lase mai moale cu constructia de avioane militare . Est, vest si chiar din interior .Pare greu de crezut, dar gen.ing. Stefan Ispas a avut de luptat mult pana a reusit sa sprjine demararea proiectului IAR-99 . O parte din conducerea aviatiei militare de atunci voia neaparat L-39 ZA ” la cheie ” .Fara complicatii .
      Partea buna a lucrurilor e ca pe atunci Romania era respectata .Ceva-ceva tot am primit ca offset pentru temporizarea sau renuntarea la IAR-95.Fabricam IAK-52 pentru tot Tratatul de la Varsovia,primisem licenta pentru elicopterul KA-126 , la fel pentru Tratat cat si pentru piata civila a CAER , iar APU-ul pentru AN-26 tip RU-19-A300 pentru intregul Tratat se fabrica la Bacau .
      Pana la urma problema a fost rezolvata in spiritul relatiilor tovarasesti romano-sovietice : s-a amanat .
      Pentru demonstrator doar , era suficient un motor luat de pe un MiG-23 .
      3.Despre radar stiu putine , neexistand date oficiale , se pare ca ar fi trebuit sa fie asa cum l-ai botezat tu un Safir-23 romanizat .Rachetele care se aflau in dezvoltare ( A-901 )par sa confirme aceasta .Asa spun si zvonurile pe alte forumuri .Oricum, pentru demonstrator era suficient si un radar luat de pe MiG-23 .
      4.Nu este clar cand a fost anulat proiectul .Sau daca a fost anulat .Site-ul INCAS spune ca in 1988 , dar alte surse sustin ca in 1989 se construia un mock-up la IAvBucuresti sau la INCREST.Oricum, se ajunsese pana la stadiul de desene de executie .Poate ca se intentiona construirea cu orice pret a unui demonstrator in vederea obtinerii de experienta in avionica , precum LAVI-ul israelian care chiar daca nu a fost produs in serie , culege acum roadele prin vanzarea avionicii dezvoltate pentru el .Plus ca un prototip e un atu in negocierile pentru o eventuala cooperare sau productie sub licenta a unui model mai performant.Poate ca IAR-95 sa fi avut aceeasi evolutie cu IAR-317 Airfox , despre care s-a declarat ca a fost anulat , dar in realitate in 1988-89 au fost pregatiti si brevetati maistri militari ca ” mecanic de bord si pilot secund ” , acronim pentru operatorul de dirijare a rachetelor AT , conform site-ului „concurent ” http://www.resboiu.ro , pe vremea cand era blog. Dau si sursa, sa nu ne dea in judecata .Ma intreb , mai are aviatia romana vreo sansa, daca noi , ultimii pasionati , ne sfasiem intre noi ?
      5.E ora 1 noaptea si calculatorul nu mai vrea sa mearga normal.Nu pot pune link-ul .Intra pe site-ul INCAS , http://www.incas.ro ,si in homepage ai in stanga la INCAS Aircraft optiunea Supersonic projects , iar in dreapta , la GALLERY optiunea Photo Gallery .Si mai sunt niste imagini de la un simpozion, unde sunt fotografiate machetele IAR-95 Spey monomotor si bimotor cu caracteristici si diagrame cu variantele de inarmare , dar pe moment nu gasesc pagina web.Totusi le am salvate in calculator de mai demult , just in case .
      Apropos, e 1 noaptea „trecute fix” si sunt 39 de vizitatori on-line pe site-ul INCAS.Vor fi fiind romani ?Straini ? Pasiune ? Dorinta de informare ?Curiozitate ?Oameni care muncesc ? Cine poate sti ….

  7. IAR 95 in versiunea cu aripa joasa, asa cum e in prima poza, seamana la configuratie destul de mult cu F20 Tigershark…
    Difera la deriva, putin la prizele de aer si la sectiunea botului…

    • Acea varianta, asemanatoare cu F20, este ultimul stadiu al proiectului, numit IAR-S si este afisat la intrarea INCAS.

      Pe pagina lor de proiecte supersonice:
      http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=139&Itemid=122

      se poate observa ca dimensiunile avionului au crescut de la IAR95 monomotor la IAR 95 ME, iar motorul de la 91 la 122kN.

      IAR-95 technical data:
      Length overall: 14.75 m
      Height overall: 4.95 m
      Wing Span: 8.7 m
      Wing area, gross: 26 m²
      Wing sweep at quarter chord: 35 deg.
      Empty weight: 6800 kg
      Maximum take-off weight: 10000 kg

      IAR-95 ME technical data
      Length: 16.0 m
      Wing span: 9.3 m
      Height: 5.45 m
      Wing area: 27.9 m²
      Empty weight: 7,880 kg
      Max T-O weight: 15,200 kg
      Weapons max. load: 3,200 kg
      Powerplant: One Tumansky R-29-300 turbojet rated at 122kN with afterburner

  8. Mersi pentru ajutor MariusZ , cunosc imaginile ,cum spuneam am citit si salvat de pe net tot ce-am gasit cu IAR-95, poate iarasi e vina mea ca nu am fost clar , nu am inceput sa ma informez despre IAR-95 de ieri , ci de ani de zile! ( in masura posibilitatilor)

    Hai sa mai fac on intrebare daca se poate. A exisat un ” proiect de avion de vanatoare de mare manevrabilitate IAR-2000″? Tot ce pot gasi pe net este propozitia asta. A existat cu adevarat sau e doar o inventie?
    A … si inca una …pot sa jur ca acum multi, multi ani , am citit prin Observatorul militar despre „IAR-118” cu radar cu detectie de la 120 km si tragere la tinta de la 60, daca nu ma inseala memoria ! Un vis de-al cuiva ?

    Sanatate si numai bine,

    • La astea cred ca numai unele persoane de la INCAS pot raspunde…

      Cred ca aceste proiecte nu au ajuns in stadiu prea avansat, fiind mai mult un studiu de fezabilitate pe niste cerinte ale Fortelor Aeriene, cum era cerinta de radar de mai sus.

      Probabil ca IAR-95, dupa ce a evoluat in varianta 101, specifica anilor’90, la sfarsit de deceniu a suferit niste modificari datorita unor cerinte suplimentare si atunci a fost re-denumit IAR2000.

      Probabil este ca si faza cu TR-2000, mai mult sau mai putin…

      Dar poate ca are cineva informatii mai detaliate, cine stie?

Lasă un comentariu