Noi vrem avioane!

Standard

 

LINK

De ce nu-si permite Romania avioane de lupta!? Politicienii stiu de ce!

Acesta NU este un articol politic, noi nu facem politica, ne este scarba de ea si de voi, noi ne castigam painea MUNCIND! La fel ca militari NOSTRI nu ai vostri! ESTE un articol de protest, un urlet de furie la adresa celor care isi bat joc da Armata acestei Tarii si de Tara insasi! Armata NOASTRA si Tara NOASTRA nu a voastra! Avem macar dreptul sa ne urlam durerea si vrerea!

De ce nu-si permite Romania avioane ?! Din discursurile lui Basescu reiese ca nu sunt bani! Pentru avioane?! Nu, nu numai pentru avioane, nu sunt pentru nimic! De ce?! Pai de unde sa fie bani daca din 2004 investitile serioase se fac pe principiul “daca pica ceva bine, daca nu, nu!”

Si Tariceanu si actualul guvern au preferat sa bage banii in orice altceava, numai in dezvoltare nu. Mai ales Tariceanu, care timp de patru ani a facut orice numai investitii nu! 40km de autostrada in plina crestere galopanta de PIB! Nici o achizitie pentru armata in patru ani!

Dar Basescu care nu pierdea, si nici acum nu pierde, nici o ocazie sa se faleasca cu Armata Romana?! Ce a facut El Comandante Supremo pentru ostirea care-l saluta in pozitie de drepti cand da cu ochii de el? Pai ce sa faca, a trimis-o in teatrele externe de operatii fara o minima protectie, ca daca nu sunt bani?! Adica o tara europeana ca Romania nu isi poate permite sa cumpere cateva zeci de TAB-uri performante, MRAP-uri, veste anti-glont moderne, etc.

Ei uite ca, desi isi permite, nu se cumpara pentru ca in conducerea Tarii sunt incompetenti, lasi si idioti cu duiumul si acesti bieti imbecili, numiti strict pe criterii politicianiste si pusi numai pe furat, sunt si incompetenti!

Acum ganditi-va si voi cat ar fi de furat din contracte masive pentru autostrazi, din programe strategice de inzestrare ale Armatei…doar ganditi-va…dar fiind mici la minte, nu sunt in stare nici macar sa fure, ei doar ciupesc! Cumpara hartie de Xerox la de 3-4 ori pretul pietii, dezapezirea ESTE LA NOI DE 4 ORI MAI SCUMPA DECAT IN Finlanda. Adica sunt borfasi de rand, gainari de joasa speta. Nu putem avea nici macar satisfactia ca hotii nostri de politicieni sunt mai buni decat altii de prin Europa! Nu fratilor! Ai nostri sunt cei mai jalnici!

Asadar de ce nu-si poate permite Romania sa plateasca pe an 2-300 de milioane de euro pentru o flota decenta de avioane de lupta noi, de ce nu poate Romania sa accepte un offset de 3-4 miliarde de euro, offset bagat in industria prelucratoare, offset care ar aduce la buget mai multi bani decat am da noi pe avioane si pe folosirea lor!?

Pai…la un astfel de contract se da spaga mare. Gurile rele de prin alte tari vorbesc de 10%. In mod sigur se dau bani grei, asadar loc de spaga la nivel de bani grei ar fi. Si atunci?! Asa cum se spune pe la noi, pe la astia care ne castigam painea cinstit “Dumnezeu iti da, da nu-ti baga si-n traista!” Presupun ca si in lumea coruptiei de nivel inalt, de glulere albe, principiile sunt aceleasi: Ala vine la tine, iti propune, da mai trebuie sa fi si suficient de barbat, sau sa te duca capul sa iei bani, sa faci afacerea si apoi, daca esti politician adevarat, sa faci poporul sa te aplaude ca ai luat spaga!

Dar uitati-va si voi la ei: o adunatura de ratati si retarzi, mult mai prosti decat prevede legea, o gasca de idioti care se multumesc cu putin si nici macar sa fure nu stiu! Orice ziarist nou-nascut poate face zeci de dosare penale in cateva zile si asta datorita faptului ca coruptii nostri sunt mai prosti decat ai lor, ai celor din lumea buna a coruptiei europene si americane.

Sunt atat de prosti ca-i stie toata tara ce afaceri fac…spre ghinionul nostru.

Doamne ce n-as da sa avem si noi politicieni corupti ca aia de prin Germania, Olanda, Franta sau macar Polonia! Aia coruptie adevarata, aia corupti seriosi!

Asadar Basescu se plange in continuare ca nu avem bani de avioane, Boc de la inaltimea fundului prezidential si in rarele ocazii cand nu-l pupa cu foc, oricum nu vede bine realitatea si oricum vede pe distanta scurta, asa ca ce ne ramane de facut?!

Solutii economice sunt cu duiumul, asa cum am scris pana m-a luat durerea de mana, sa facem din Armata Romana cea mai bine dotata armata din Europa si in acest proces sa reindustrializam intreaga economie, sa facem rost de zeci de mii de locuri de munca. Locuri de munca foarte bine platite, de inalta calificare, nu ca saracia aia de Nokia de facea lohn industrial la noi.

Daca cineva poate sa-mi explice de ce Romania nu imprumuta 20 de miliarde de euro, prin credit furnizor, pentru dotarea armatei la cel mai inalt nivel, iar offset-ul ( 20 miliarde de euro) sa-l bage in industrie si agricultura, in infrastructura si protectia mediului, ma declar invins si in noiembrie voi vota cu Dan Diaconescu, numai asa dintr-un simt ciudat de masochist!

De ce!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????? De ce nu avem si noi oameni care sa fie mandri de Tara lor, care s-o iubeasca!? Cum poti sa fi Presedintele Romaniei, Comandantul Suprem al Armatei si s-o vezi cum se tareste in genuchi, agonizand, gata sa moara?!  Cum Doamne iarta-ma mai poti dormi noapte, cum iti mai poate intra mancarea pe gat?! Cum iti poti trimite proprii soldati sa moara in desertul afgan dotati mai rau ca tiganii nomazi?!

BA NENOROCITILOR, VOI CHIAR NU AVETI CONSTIINTA?! Nu aveti si voi familii, mame, parintii vostri nu au luptat pe front in WW2, strabunicii vostri nu au luptat in WW1, frica de Dumnezeu chiar nu aveti niciunul?!

Poate ar timpul ca si noi astia de tot scriem pe bloguri sa facem ceva! Nu stiu ce, o asociatie de bloguri militare, in care sa tipam toti odata, pe mai multe voci, poate ar trebui sa mergem in fata Cotroceniului cu pancarde, pasnic si sa ne cerem dreptul nostru de a avea o armata decenta ca dotare, ca doar pe banii nostri vrem sa ne dotam Armata, nu pe banii lor!

Ceva trebuie facut daca nu vrem sa ne trezim ca in 3-4 ani ramanem fara singura institutie romaneasca respectata si iubita cu adevarat de toti romani: Armata Romana!

Baietii nostri lupta in Afganistan in MRAP-uri date de aliati degeaba. De ce?! Intrebatii pe deputatii si senatorii vostri, cand in noiembrie vor veni iar cu caciula in mana sa va ceara votul! Si daca nu-i scuipati si le dati si doua palme n-ati facut nici o afacere!

 GeorgeGMT &WW

120 de răspunsuri »

  1. Acest articol este ca un strigat de disperare. DISPERAREA noastra, a celor care iubim institutia militara, pentru care as iesi cu drag sa strig, in locul militarilor care n-au voie sa faca manifestatii. As iesi in locul lor sa cer dotare, sa cer salarii, sa cer o viata mai buna, si nu in ultimul rand, sa cer RESPECT pentru haina militara. Fiindca si ei ies cand eu, CIVILUL, ma aflu la ananghie. Ei ma ajuta la inundatii, la cutremure, la viscole si ninsori, ori alte nenorociri…M-am saturat de promisiuni, incompetenta, lasitate, lichelism! Eu contribuabilul, m-am saturat de placa cu “n-are Romania bani pentru Armata!”. Unde sunt banii mei din impozite javre politice? As iesi, fiindca este si Armata mea, pe care o respect si pe care mi-o doresc bine dotata si bine echipata, lipsita de neaveniti si bagatori de seama, nepotism si incompetenta. Fiindca, PROFESIONALISM si PROFESIONISTI inca are din belsug! AS IESI, cu mare drag!

  2. nu se poate face o strangere de semnaturi on-line a tuturor celor care intra pe forumurile militare? de asemeni ,implicarea unui ziar national(RL,EVZ,Adev.),pentru a scrie un articol privind aceasta actiune. aceste semnaturi sa fie trimise apoi unui parlamentar de la comisia de aparare(melescanu,de exemplu) pentru a face o interpelare in parlament. si totul sub titlul ” NOI VREM AVIOANE”.

    • Da bre, intr-o maniera eleganta si politicoasa, dar ca oarice Tara respectabila Romania trebuia sa-si trimita trupele perfect echipate. Macar alea din teatre. Ca doar baietii nostri nu lupta acolo pt ca s-au plicisit acasa, ci pt ca acolo i-a trimis Tara lor. De ce i-a trimis? Asta nu-i problema lor. I-a trimis, s-au dus. Ca sunt foarte respectati, este adevarat, dar m-am saturat sa nu pot sa-mi echipez Armata pe banii mei.

      • Bine bre, ca sa raspund in aceeasi maniera eleganta si politicoasa, crezi ca mie imi face placere ca s-au dus asa cum s-au dus ? George, suntem de aceeasi parte a baricadei.

        • Stiam Gabi. Cateodata scriu un raspuns care nu este in mod obligatoriu cu un adresant precis. Scriu asa….mai ales in aceasta privinta. In mod sigur nu tie iti era adresata faza cu A-stanul.

    • mrap-urile sunt necesare – cele mai bune ale americanilor ca rezistenta la ied si au avut un impact dramatic in reducerea nr. de victime din randul soldatilor.

      culmea e ca americanii erau pe cale sa omoare programul in anii 1990 – statea mai prost la lobby fata de humvee si s-au dotat preponderent cu humvee, numai marines ramasesera cu mrap. apoi s-au uitat pe statistici iar marines nu aveau casualties, in schimb la us army era macel in humvee-uri. si a venit robert gates a schimbat treaba, comandand mrap.

      concluzia e ca lobbyul poate sa te lase cu o armata prost dotata.

        • „seshi” adika o combinatie intre „leshi” si „sase” iarasi ni se trage o tzeapa! De data asta Oprea cum dracu sa spui asa ca asta ca am ales F 16 dar nu avem bani sa le luam, este ca si cand ti-ai pus ochelari de cal si tu esti prostul care scumpeste marfa, te duci la piata si vrei morcovi, si mergi la mine si spui ca vrei neamparat morcovii mei iar la urma te miri de ce nu iti fac reduceri in loc sa imi spui ca te duci sa vezi ce morcovi are si taraba vecina……un bou cu stele la fel ca si altii, isi bat joc de fortele aeriene, incep sa ma regandesc daca economic nu se justifica revitalizarea MIG 29 din conservarea in aer liber, si aici am putea sa castigam cu toate ca pretul pe ora de zbor aste undeva la 25K de dolari macar le avem gratis in prima faza……

        • oprea zice de selectia F-16 din 2010 „care a fost pe masa comisiilor” insa are memorie selectiva – atunci ni s-a spus ca ar fi vrut si pilotii romani „un Gripen nou, un Eurofighter nou” dar s-au intins cat le-a fost plapuma si in concluzie s-a optat pentru o recomandare catre parlament sa ia avioane F-16 second hand.

          pentru cei cu memorie mai slaba, parlamentul a returnat recomandarea respectiva, cerand guvernului Boc sa ia avioane prin licitatie transparenta. Oprea, in caz ca vorbeste serios din nou despre F-16 vechi si noi urmate de F-35, pare ca se face ca ploua, facand abstractie de ea si schimband si ideile din mers.

          „Am convenit, prin consens, sa trimitem un punct de vedere catre Birourile permanente in care sa spunem doua lucruri: Consideram ca un program de dotare a avizatiei romane cu avioane multirol este necesar pentru a raspunde sarcinilor care decurg din Strategia de Aparare Nationala a Romaniei si recomandam Guvernului sa isi ia in serios responsabilitile si atributiile si sa continue activitatile pentru realizarea unui asemenea program, in conformitate cu dispozitiile legale si respectand principiile transparentei si competitivitatii”, a declarat Melescanu.

          http://www.ziare.com/teodor-melescanu/stiri-teodor-melescanu/comisiile-de-aparare-nu-vor-ca-avioanele-f-16-sa-fie-discutate-in-parlament-1023834

      • deci a spus asa :
        FAR a ales f16 block 50 exista si o decizie a CSAT noi ne-am angajat sa avem 3 escadrile 48 avioane compatibile NATO nu am identificat inca sursa de finantare

        • Oprea!? Comandantul „mici si bere” (cum il categorisesc militarii profesionisti) este doar un papagal! Spune asta de cand conduce MApN, dar la „istetimea” lui, inca ma mir ca n-a reusit sa gaseasca/identifice (suna mai militaros asa!?) sursa de finantare…Poate are noroc si-o identifica pana la alegeri. Dar, pe la MApN n-or fi si economisti care sa-i spuna ce si cum? Am uitat, el lucreaza numai cu „profesionisti” care si-au dat seama ca pusculita tarii e goala. De vina suntem NOI, astia care muncim, ca PIB-ul e jos, dar imi place cum suna: „Va rugam sa ne scuzati, nu producem cat furati!” (via Piata Universitatii). Corect, foarte corect! Mama lor de incapabili!

        • Vad ca le-a stricat CC-ul mendrele tuturor, cu decizia anticomasare, atat putere cat si opozitie. La locale, toate primariile/consiliile au inceput de sapatamana trecuta sa aiba sedinte cu privire la bugete si PUZ-uri gramada. La guvern imi aud acum urechile de mariri de salarii, inclusiv ala minim, cu 5% si alte bazaconii !!!

          Daca Basel nu spune la Brussel ce si cum cu avionasu’, ma supar rau, iar se duc banii pe pomeni. A, uite ca vorbesc astia doi la NATO chiar acum…

        • Siii…sa-mi bag picioarele in Antena3, Realitatea si…B1Tv (sunetu’ baaa!)…nici una n-a dat intrebarile si raspunsurile din timpul conferintei.

        • Doar la TVR Info am prins o fraza pe final, de la invitata, vorbea ceva de 24 aeronave undeva la 500 miloane de marafeti!
          Ceea ce s-ar putea sa fie perfect valabil (de marca ma multumeste cu ceva), uitati confferinta de ieri a lui Basescu inainte de a pleca la NATO, vedeti parte cu „Smart Defence” (mai pe romaneste „Rupti in Cur Defence”) de la momentul 2:30 (luam impreuna cu Bulgarii F-16, ce ne mai bascalim atata!):

        • Pai cred ca da. Nois suntem cam 21,3 milioane, bulgarii vreo 7,4…
          Daca pun in balanta ce a zis mai sus MCM -„noi ne-am angajat sa avem 3 escadrile 48 avioane compatibile NATO”- eu bat campii si vehiculez nu 24 ci 36 de aeronave (bulgarii vreo 12).
          De ce 36? Pt. ca 3 escadrile la 48 aeronave da cu virgula, asa ca ma uit la situatia actuala:
          -Campia Turzii, 6+6 bucati (711 si 712);
          -Fetesti, 6+6 bucati (861 si 862);
          -Bacau, 6+6 (951 si 295).
          Total=36

        • 48 nu da cu virgula deloc sunt 16 avioane repartizate pe escadrila adica 14 simple si 2 duble pe escadrila ceea ce nu e rau vand in vedere ca mai si repari avioane si nu numai le zbori, ai sansa sa fie 12 simple functionale.

        • Era doar a figura de stil… 🙂 referitoare la ceea ce a zis Basescu, referitor la scaderea numarului initial de 48 (cred ca vrea 48 pt. noi si bulgari la un loc, sau mai rau, Doamne fereste, si croati), ceea ce ma duce cu gandul la un calcul speculativ de genul:

          Bulgaria = 14 (10+4); e vorba de cele 4 vehiculate ca fiind „gratis”, cred ca vor fi cu dubla comanda, probabil ca vor incerca „sa copieze” situatia Mig-29 de la Baza Ignatevo (tot 10+4);

          Croatia-10/12 (6/8+4 sau 8/10+2);

          Romania-undeva intre 24-36 (am bagat 36 „la misto”, nu cred ca ai nostri s-au dus la americani si le-au spus ceva de genul „bre, nu mai putem 48, hai sa le reducem la 24, jumatate cum vroiati voi, pe vreo maxim 10 ani si pana atunci strangem pt. F-35 🙂 cand o fi si el mai experimentat si mai ieftin) Desi ma cam mananca si cum am eu gura spurcata (bat in birou) tare mi-e ca tocmai asa se va intampla! Suntem varza! Rasul curcilor! Sincer, la cat de disperat sunt acum vazand cum se alege praful, vreo 36 Gripen-uri (macar 4 cu dubla comanda la 205 si inca 2 cu 2 duble la Campia Turzii si Fetesti) suna bine. Am inceput sa urasc expresia „single seater”, sa le ia naiba de prima data pe toate „twin” sa nu mai vad piloti la sol ca turbez, nu ma intereseaza ca ar avea caracteristici de lupta reduse, la ce rupti in derrier am ajuns…ma opresc ca altfel ii spurc pe cretini mai ceva decat au facut-o George si WW.

    • pui pariu ca se vor duce pe tv-uri cu led-uri, laptopuri, aere conditionoase si birouri noi pentru baietziii jmekeri? plus hartie la pret de producator de avioane Rafale, si pixuri personalizate…:(

    • pe cit pariu ca se vor duce pe tv-uri cu leduri , laptopoase si aere conditionoase , garnituri noi de birou si imprimante firles pentru baietii jmekeri??? plus hartie la pret de producator de avionete rafale si pixuri personalizate la pret de mrap…c-asa-i in tenis… 😦 😦 😦

  3. Breh, iarasi o luarati cu multirolu’ 🙂 ?
    Relaxati-va, ca nu se cumpara, decat cand o stabili chiorete 🙂

    Hadul ala nu stiu ce are in capul lui boland relativ la problemele astea.
    Ce planuri o avea, cand si cui sa dea banu’ si cat sa i se intoarca in conturi.

    Nu mai bateti campii cu imprumuturile.
    Nu mai puneti botu’ ca ‘nu sunt bani’.

    Bani sunt in buget, nici macar nu trebuie sa faca credite, o tara cu un PIB ca Romania isi poate permite.

    Dar nu se doreste asta.
    De ce sa bage banii in avioane sau altceva, cand prin ‘investitii’ banii aia ajung in conturile lor.

    Explica-mi de ce ar face-o.
    Ca nu au nici un motiv: BOIMEA STA CUMINTE LA PASCUT.

    „Dar uitati-va si voi la ei: o adunatura de ratati si retarzi, mult mai prosti decat prevede legea, o gasca de idioti care se multumesc cu putin si nici macar sa fure nu stiu! Orice ziarist nou-nascut poate face zeci de dosare penale in cateva zile si asta datorita faptului ca coruptii nostri sunt mai prosti decat ai lor, ai celor din lumea buna a coruptiei europene si americane.

    Sunt atat de prosti ca-i stie toata tara ce afaceri fac…spre ghinionul nostru.”

    Breh, nu-i desconsiderati(asta e prima mare greseala, sa-ti desconsideri adversarul), ca prosti nu-s…E o lume foarte dura acolo intre sacali, se mananca intre ei dar fac afaceri impreuna. Se face o selectie naturala, prosti nu-s.

    PUR SI SIMPLU NU LE PASA! LI SE RUPE DE PRESA SAU DE BOIME!
    PT CA NU LI SE INTAMPLA NIMIC!
    SISTEMUL A FOST TUNAT DE EI SA NU LI SE INTAMPLE NIMIC.

    A patit Ritzi Pitzi ceva? Nu, fu sfatuita sa toarne un boland de copil cu gene de hoti in el, si se dadu la fund…

    A patit Nastase ceva? Ala are cred ca sute de milioane in banci in afara, se chinui si el sa bage in circuitul legal niste bani putini (‘bijuteriile’ lu matusa) si ai dadu lumea in cap.
    Dar nu pati nimic.

    Baiatul ala de la CFR adus cu tam-tam dupa niste ani din Indonezia, acum e liber in Romanica, dupa ce a furat niste zeci de milioane, probabil ca dadu si el dreptu’ si…la revedere.

    • Cum bre iar am luat-o cu multirolu’?! Pai nu ne povatuiai matale cu gura de moarte sa vorbim exact despre aceasta cestiune, cu vreo trei articole in urma?! 🙂 🙂 Breeee, esti foarte insidios, schimbator si necredincios! Adica nu crede domnia ta ca vom avea avioane pana la urma?! Pai si pe Base din ce dracu il aruncam cand i-o veni sorocu’, din Spartane?!
      Mai bine dintr-o dubla noua ca este sef de stat! Ce dracu, ii facem vant pe trapa, ca gunoiului pe ghena?!
      N-ai stil bre, asta e defectul tau! 🙂 🙂 In rest esti baiat giopsi!

      • Breh, eu ma amuzam cand ti-am zis sa vb de multirol’ pe threadul ala, ca fiind o chestie mai ‘serioasa’ decat tenente ala care incepuse sa bata campii 🙂

        Deci atat s-a discutat, ca multirolul asta o sa intre in constiinta colectiva, in bazmele romanilor:

        -Multirol – File de poveste 🙂
        „A fost odata ca niciodata un multirol, ca daca n-ar fi nu s-ar povesti…”

        -Fata babei si multirolul mosului 🙂

        -Soacra cu trei multiroale 🙂

        -Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de multirol 🙂

        -Chiorul cel voinic şi multirolul de aur )

        Nu stiu ce sa mai cred, daca se vor cumpara sau nu, cu bolandu’ ala la carma lu’ statu’…
        O tot baga pe aia cu recesiunea…nu ne mai ajung banii de furat pt toata lumea, ce sa faceti voi cu avioanele…

        Vant pe trapa e destul de onorabil, zic eu, numa sa pice la Glina…

        Sau:
        I: ce spune un roman daca-l vede pe Basescu ingropat in ciment pana la gat?
        R: Mai trebuie ciment!!

    • Breh, uite ca mai sus vorbii cu pacat 🙂

      Nastase lua 2 ani, mai adineauri 🙂

      Acu ailalti, care fura doar niste pacalici executanti la tartorele shef, luara cate shepte, ca asa e in tenis…

      Vedem daca scapa doar cu ceva suspendare la recursu’ recursului…ca n-are fata ala de puscarie 🙂

      Si daca nu scapa, nu cred ca suporta regimul de detentie…

      Sau ramane gravid 🙂

  4. parca eu am scris articolul asta, m-am mai usurat dupa ce l-am citit da tot degeaba nu vedem nicianu asta avioane, chair daca gasca chiombaliului va fi schimbata cine ar veni ar avea acceasi idee politica – noua ce ne pica? (de fapt singura idee politica a partidelor din tarisoara asta si nascuta acum de vreo 300 de ani odata cu primul bandit fanariot urcat pe tron 🙂 )

  5. Intrebarea care se pune acum e cine si mai ales cati suntem „noi”? Ca „noi” vrem si sistem de sanatate functional si sistem de invatamant functional si autostrazila preturi reale si cate si mai cate…

    Dar „noi” suntem putimi, prostimea e multumita si sta in casa, la caldurica.

    • Mariuse in Piata am fost doar sa faca poze. Lume pestrita, multe cereri, ioc sanse sa faca ceva! Pt Armata insa as iesi, chiar daca am fi doar cateva zeci, tot as iesi….Pana la urma se va intampla ceva…

  6. Asta nu stie ce sa mai inventeze, auzi concepte, ‘zupaar zmaart diifans’…

    Ce intelege je de aici:

    1. Chioru are impresia ca aviatia militara e ‘pt patrulare si interventii in afara teritoriului’ (?!? ha, bombardam Iranu’?).

    Si eu care aveam impresia ca sunt pt lupta-interceptie, CAS, d’astea…

    2. Adica, nu mai luam pashopt, cat promisaram inainte, ca-s mult prea multe si ne iau din banii de ‘investitii’.

    Luam un ‘NUMAR MULT MAI MIC’-ca sa mai cumpere si altii da-i in mortii masii, nu numa’ noi.

    Sa mai cumpare si altii, care:
    -bulgarii sunt rupti in fund ca a cazut bursa mondiala de castraveti si ei mai pot sa traga de niste miguri 29
    -ungurii au prelungit gripenul
    -sarbii-aia nu sunt in nato si nu stiu ce or sa cumpere, posibil miguri
    -croatii se gandesc sa mai reesapeze MIG21.

    Toti aia nici nu stiu saracii ca Basescu are planuri de ‘smart defence’ cu ei…

    Deci ar ramane sa cumparam niste F16 cu Ukraina, sau de ce nu, cu Rusia…

    un ‘NUMAR MULT MAI MIC’ de pashopt…mi-e teama de exprimarea asta…cate?
    Daca sunt 24 cu tot cu ale bulgarilor…ceva la genu noi 16 si ei 8…si la parazi defilam impreuna…

    Dar angajeaza hackeri talentati:

    „firma de stat(falimentar) angajam hackeri pt spargerea in real-time radarelor de pe miguri si suhoiuri, eventual si de pe R77. Plata generoasa in actiuni la fabrica de avioane supersonice si navete spatiale Pionierul Bolintinu’ SA. Doritorii sa trimita CVurile si datele furate de la nasa efbiai si siaiiei la presedintu.zbanghiu@basescu.com

    Tovarsu’ capitan, iar prinsesi breh sticla aia de whiskey si crezusi ca e ceai de sunatoare?
    Pfui, si i-am spus bucatarului s-o arunce dreacului, ca ne rastoarna asta cu baporu’…

  7. Este foarte trist!
    Baietii nostri merita echipamente decente, merita respectul si sustinerea noastra.
    Cand au primit cele 60 de MRAPuri acum in vara anului trecut 2 din ele au fost distruse a 2-a zi de un IED. Au primit MRAPuri gratis, americanii au mii numai intr-o singura baza. parcate si gata sa plece pe teren.
    Chiar vorbeam cu cineva legat de F-16, radarul pentru aceste avioane prezinta o mare problema financiara, aia nu , aia nu…
    Ma doare sufletu cand vad soldati ofiteri romani cersind ajutor de la alte trupe. E jalnic, dar toti se lauda cu armata, de cate ori au sansa se discute pe tema asta, toti sunt multumiti ca armata Romana face treaba buna. O fac pentru ca sunt oameni capabili nu ca i-ar ajuta cineva!

  8. http://www.zf.ro/business-international/a-plantat-germania-in-2003-samanta-crizei-care-matura-acum-europa-9192780.

    CAM ASTA AR FI COMPORTAMENTUL CELOR MARI,FATZA DE CEI MAI MICI,ALIATI SI PARTENERI ADEVARATI ACESTE MARI PUTERI.CA TOT SPUNEA CINEVA MAI DEMULT CA, GRECIA NU ISI POATE PERMITE ARMAMENTUL ACHIZITIONAT,DE PARCA CEI MARI SI LAR PERMITE FARA DEFICITE BUGETARE MAI MARI.CA SA NU MAI SPUNEM CA POLITICIENI GRECI FURAAAAAAAAA CA SI AI NOSTRI,PLUS CA APROAPE TOTI COMERCIANTI NU DECLARA CAT PRODUC,ASA SE EXPLICA SHI DETINERILE IN BANCILE ELVETIENE,MAI MARI DE 200 MILIARDE DE EURO,CARE SUNT MAI MARI DECAT DEFICITELE LOR.IN CEEA CE PRIVESTE F 16 SA VEDEM O DECLARATIE…În cadrul unei conferinţe de presă prilejuită de prezentarea avionului de luptă F-35 Lightning II, folosindu-se un simulator al BAE, purtătorul de cuvânt al Lockheed Martin, Sam Grizzle, a recunoscut faptul că avioanele F-16 sunt acum “îmbătrânite” “depăşite din punct de vedere tehnic şi că întreţinerea lor, pentru a le menţine în exploatare, “este prea scumpă”.

  9. Aseara, la TVR 1 s-a dat stirea in care ambasadorul SUA in Romania, spunea ca: „SUA asteapta ca Romania sa se decida ce fel de avioane vrea, noi sau sh, ca apoi sa faca o oferta, si sa vada in ce configuratie. SUA este deschisa unei noi oferte, dar in functie de dorinta Romaniei”. Citatul este aproximativ, dar bulgareilor a spus ca le-au oferit mocca 4 F-16 sh stocate, pe care ei trebuie doar sa le modernizeze si revitalizeze. Romania, dupa spusele sale, sau cel putin eu asa am inteles, si daca am inteles aiurea mea culpa, inca este neclara ce vrea, avioane noi ori sh!!! Ptiu drace, sper ca nu se intorc iarasi la varianta sh!

    • aci e inregistrarea:

      http://tvr.ro/articol.php?id=119597&c=59

      dupa parerea mea, data fiind pozitia foarte subreda in Europa a Romaniei cresc sansele pentru Eurofighter si Gripen, poate chiar si Rafale. ar fi interesant de vazut cand au de gand sa inceapa licitatia si cum se va derula ea.

      chestia e ca la americani le-au facut deja pe plac acordandu-le gazduirea gratuita a scutului (fata de Polonia care le-a cerut, si a si primit ajutor militar de 20 mld dolari in schimbul gazduirii interceptoarelor) deci acum ne sunt ei datori, si-au facut interesul si cred ca Romania are voie de la stapanire sa-si aleaga avioanele care i se potrivesc, in conditiile ei de dezvoltare economica si conditionalitati politice (pozitia in UE).

      • Ef si Rafale…nu uitam ca calicu la pomana. Degeaba daca le-am primi si nu am putea zbura prea mult cu ele. Gripen sau F-16 sunt singurele avioane pe care le putem incerca. Nu spun ca EF T3 ne-ar sta in gat, sau ca nu le putem cumpara! Problema apare la folosire.

        • Poate da poate nu…..ce ai spune de fabricarea in tara a trainerului M 346 si nu doar pentru noi? Sau de o investitie germana gen AUDI sau Mercedes ca tot face parte DASA din rupui EADAS? Poate ca offset-ul o sa bata cheltuielile de intretinere ale multirolului.

        • Daca am cumpara 48 de EF T3 cu sa zicem 5-6 miliarde de euro, credit cu dobanda de maximum 3%, si offset destept integrat in economia romaneasca, nu mi-as face probleme. Avioanele s-ar plati si intretine singure din offset. ASTA tot scriu si eu de la deschiderea blogului: putem cumpara si luna de pe cer, conteaza dobanda si offset-ul!
          Problema este ca nu sunt deloc sigur ca avem oameni capabili sa faca asa ceva, desi lucrurile sunt relativ simple…

        • tot pe aici scria cineva ca a vorbit cu unul de la armata pe la Expomil iar ala zicea ca pe el nu-l intereseaza offset, finantare, etc., el primeste banii de la buget si atata stie.

          eu cred ca ar trebui formata o comisie de experti – economisti, ingineri, aviatori – exact pe modelul polonez sau ceh sau elvetian, si care sa compare ofertele. sa vedem fiecare cat costa sistemul, cat costa operarea lui, ce capabilitati ale (si cum se compara cu ce vrem sa faca acest avion pe care il luam), care e dobanda, care e offsetul.

          adica un proces corect si rational cand e vorba de alocarea de resurse uriase pentru multi ani de acum inainte.

          de altfel, fortele aeriene au spus ca absolut toate avioanele pentru care s-au primit oferte (F-16, Gripen, Rafale, F-18, Eurofighter indeplinesc cerintele lor. asta inseamna ca trebuie sa intre in scena economistii, sa faca calculele, sa se studieze offseturile, dobanzile, etc. Dupa care sa prezinte treaba la politicieni cu concluziile lor. dom’le am studiat, uite ce a iesit ca cea mai rationala solutie.

          solutiile sentimentale sunt bune la anumite lucruri – dar cand vine vorba de $$ se aplica proverbul „branza e pe bani.”

        • Pai asta ar fi rolul comisiei de aparare din Senat, al departamentului de Inzestrare, care ar trebui sa discute si cu Ministerul Economiei, inainte si dupa licitatie.
          In rest, declaratii „a la Gitentein” sau „publicitate Saab/LM/Dassault” sa tot fie, dar nu astfel se iau deciziile.

        • Lucrurile sunt simple: Armata alege si economisti fac rost de bani, prin negocierea contractului la virgula! Trebuie negociat fiecare euro unde se duce ca offset, spre ce ramura economica, ramuri serioase si producatoare de plus valoare mare, nu ca saracia aia de Nokia. Calculate si gandite bine, problema inzestrarii Armatei ar fi chiar benefica economiei, pt ca ai posibilitatea sa dirijezi intr-o oarecare masura banii spre ce ramuri economice vrei tu.
          Solutii sunt, minte nu e!

  10. Vrem 50 noi, gratis (de fapt, daca sunt gratis, de ce nu 120?), sa le asablam noi, bineinteles cu transfer de tehnologie pentru motor si radar, si sa le operam de pe Deveselu si Kogalniceanu dupa ce modernizeaza americanii cele 2 aeroporturi.
    Turda sa-l modernizeze tot ei, cand si-or muta escadrila aia de prin Italia sau Germania!

    No’, ii bun acu?

  11. Poza ce ati facut-o voi nu e rea, poate nici ideea cu 2 tipuri de avion multirol nu e rea deloc, luam in leasing 6 de fiecare si vedem dupa 3 ani de exploatare cat costa fiecare tip si ce avantaje si dezavantaje au inclusiv financiare, si mai ajung si pilotii sa zboare pe ambele variante de avion.

    • Sa stii ca ideea ta este chiar foarte buna! Ne-am putea astfel face o idee cam cat de costa respectivele avioane fata de modul nostru de folosire si de resursele noastre. Sa le detii cativa anii in axploatare nu poate fi foarte complicat. O ideea intradevar desteapta.

    • Pai evaluari exista pentru leasing Saab… Cu F16 nu mi-e clar, dar ceva date am putea lua de la Israel sau Polonia, chiar daca nu e leasing.

      Doar trebuie comparate analizele + o eventuala evaluare facuta de cativa piloti romani, care sa petreaca cateva zeci de ore pe simulatoare + alte ore in zbor real pe fiecare tip de avion si am putea sa ne facem o imagine corecta in cateva luni.

      Apoi ramane partea economica, de offset si tehnologie.

        • Pai au mai fost delegatii, care s-au dus la unii si la ceilalti! Acuma sper ca nu doar s-au plimbat si au ingurgitat fripturi si bere (caviar si sampanie) pe banii LM sau Saab!

        • Pana la urma, sa luam ceva, orice, ca dupa ce am zburat 20 de ani numai vechituri, si n-a sarit nimeni cu gura ca nu ne putem apara spatiul aerian, desi 14 ani nici n-am fost in NATO… acuma sa sarim direct la F35 sau Typhoon – ma cam ia cu frisoane!!!

          Sa fie si F16 sau Mirage 2000 sau Gripen, ca pe urma le „tunam” noi putin cu Israel sau Turcia, ca vorba aia din folclorul urban, daca tot ai rabla, macar „tunata” sa fie!

  12. Apropos, se pare ca Franta iar ar vrea sa fim prietini, adica francofoni:

    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/ofiter-roman-decorat-cu-medalia-apararii-nationale-din-franta-72492.html

    Asta probabil de cand Romania sprijina la greu politica UE franco-germana… ce curva e si politica asta!

    Astept sa ne declare si cel mai vechi popor din Europa, adevaratii descendenti ai arienilor, nu ai tiganilor (asta vreau s-o aud de la Sarko!), si atunci voi face publicitate nemarginita la Rafale!

  13. F-16, Gripen si Eurofighter, au fost evaluate de mult de catre specialistii romani, inclusiv de catre piloti! Atat militari, cat si civili din ministerele alea pompoase, dar pana acum inutile. Clenciul sta in decizia politica care intarzie, fiindca bani s-ar gasi! Dupa cate stiu singurul avion care n-a fost evaluat -nu in mod direct-este Rafale (din motive pe care le cunoastem), insa, la nivelul si potentialul nostru, economic si industrial, proiectat pe vreo 20 de ani, F-16 si Gripen ni se potrivesc. Delegatii intr-adevar au fost pe la toate companiile producatoare de avioane, acestea fiind o prezenta constanta la marile expozitii aeronautice si de aparare; rezultatele, din pacate, nu depind de specialistii care au facut/fac parte din aceste delegatii, ci de factorul politic (insa, trebuie sa mentionez ca in componenta acestor delegatii, au aparut peste noapte tot felul de neaveniti, rude, nepoti, veri, etc, care s-au plimbat efectiv pe banii statului, fiind total in afara domeniului. Specialistii reali n-au avut insa ce face, „desteptii” trebuind sa faca parte obligatoriu din delegatii! Au fost cazuri cand asemenea „destepti” habar n-aveau limba engleza, franceza, etc, carandu-si translatori cu ei). La nivelul specialistilor din MApN, multirolul este F-16 ori Gripen, fara nicio indoiala, insa politicul, vai mama lui! Sa nu fiu inteles gresit, la nivelul SPECIALISTILOR, si aici nu intra caracuda politica aciuata prin MApN, la toate nivelele de decizie!

    • Militarii prefera in primul rand Eurofighter, locul doi este ocupat de Gripen iar F16 se situeaza pe locul trei in preferinta pilotilor militari.Sub masca anonimatului, au fost piloti militari care au declarat ca daca ar fi posibil, ar prefera un Suhoi 35 ,fata de F16.Pilotii militari apreciaza de regula performanta aparatului iar politicienii aranjamentele politice si financiare ce decurg dintr-o asemenea achizitie.

      • Am auzit si eu despre anumite preferinte! Un EF T3 este super, dar n-as crede ca se afla in carti la noi. Orice pilot normal ca-si doreste ce-i mai bun, dar in situatia noastra, Gripen si F-16 raman in top. Ba chiar as afirma ca Gripen are un avantaj major -investitii si livrare imediata a avioanelor operationale deja. Ar salva ROAF rapid de la colaps! Declaratia lui Gitenstein mi se pare cel putin ambigua si plina de incertitudini.

  14. Si atunci cand se trezesc „autoritatile” ca vor sa cumpere se reped la F16. Despre care chiar reprezentantii Locked Martin recunosc ca e depasit. Si nici nu se ofera americanii sa faca investitii in contra-partida. Suedezii au investit si 120% din valoarea contractului in economia unei tari care a achizitionat 12 avioane! Cu ce bani sa le platim dc nu producem si nu exportam nimic? Gripen NG (E/F) este varianta ideala pt Romania:raza mai mare de actiune, mai mult armament, motor mai puternic si avionica imbunatatita fata de varianta standard.Totusi Romania ceruse oferta pt Gripen C/D cu aza de actiune mai mica ca sa aiba si aici un motiv sa refuze in favoarea lui F16. Gripen e un avion de noua generatie, mai agil si cu fiabilitate mai mare/costuri pe ora de zbor mai scazute fata de orice alta oferta. Sau dc tot suntem „saraci lipiti” modificam IAR 109 Swift sau IAR 93 adaptandu-i un radar de f16 (de mici dimensiuni) si am fi avut idealul pt „politie aeriana” dc doar asta pe termen scurt – mediu ne trebuie. Dar nu ramaneam fara nimic sau cu avioane popice care cad ca oile unul dupa altul.
    F16 are AoA unghi maxim de atac in viraje de 25 grade, iar cu armament 15 grade!
    Gripen 28 grade
    Rafale 32 grade
    Mirage 2000 – coleg de generatie cu F16: 30 grade
    Eurofighter – clasificat – oricum, peste 32 grade. Singurul care face fata Suhoiului 27 sau Su 35
    F18: in viraje stranse pierde masiv viteza=> tinta sigura.
    F15 30 grade… 2 avioane s-au rupt, efectiv, in zbor! A fost intarita structura si limitat unghiul in viraje.
    F22 – peste 55 grade. Totusi a fost sifonat bine in simularile dogfight cu Eurofighter demonstrand ca e prea scump, inclusiv pe ora de zbor, comparativ cu avantajul pe care il ofera. Chiar se zvoneste ca a aparut prea des pe radarul avionului european care a primit ceva laude pe ac tema.
    Simularile de lupta BWA au fost anulate (din ac motiv, se pare), iar congresul SUA a renuntat la restul de comenzi,anuland contractul si crescand pretul pe bucata.
    F35 e prea scump pt Romania inclusiv pe ora de zbor si este potrivit doar pt atacuri punctuale, datorita spatiului redus pt armament. E ca luptatorul de „commando” care iti e inutil fara „infanterie” (avioane agile care pot cara mult armament si au pret mai scazut pe ora de zbor).
    Stealth=”Greu detectabil radar”, nu „nedetectabil radar” – e o mare diferenta.

    • De ce este AoA maxim cel mai bun criteriu pentru o comparatie intre avioanele alea?

      Este ca si cand ai compara greutatea, lungimea sau anvergura aripilor: luat separat, fiecare element in parte nu-ti spune mare lucru.

  15. Eurofighter e singurul avion care s-a incumetat sa vina la un airshow cu armament serios acrosat. Si ce demonstratie superba a facut: acceleratii excelente, viraje stranse si fara pierderi de viteza, schimbari bruste de directie. Acceleratii verticale ft mari. Un vanator/bombardier multirol in adevaratul sens al cuvantului.
    Si Rafale atinge 4,5 G cu 9,5 tone de armament acrosat.
    Avioane concepute din start pt multirol,deci implicit performanta cu armament mult acrosat.
    In plus, Rafale are sistemul „spectra” pt invizibilitate „soft” , insa e un avion mult prea scump.
    Am acasa o revista de aeronautica cu un interviu dupa o vizita a americanilor in Ro, cand evaluasera mig-ul 29. „aveti un avion excelent, pacat ca pilotii nu il pot folosi la maximul performantelor”. Avion bun, piloti prosti.Ce-i drept la sistemul romanesc de angajare pe pile si cumetrii ce sa iasa?

      • mai oameni buni, dar ce importanta are cu ce s-a dus avionul la show? specialistii nu isi fac evaluarile la show, ci in conditii specifice, zboara si ei, ii analizeaza radarul, verifica performantele de bombardament in training range, precizia, etc.

        ala nu cred ca a scos armamentul din magazie ca sa demonstreze ceva tehnic, gen ca poate zbura si cu armamentul acrosat, de parca asta era o chestiune ramasa in suspans.

        e posibil ca avionul respectiv sa fi fost folosit si la testarile specifice si a ramas in aceeasi configuratie pentru show.

        altfel, de obicei avioanele care merg la show, inclusiv Typhoon, nu merg inarmate pana in dinti ca nu e nevoie de asa ceva.

        altfel, nu cred ca e vreun dubiu ca un bimotor are putere mai mare. are insa si dezavantaje majore, altfel facea toata lumea bimotoare. dupa cum vedem lumea se indreapta spre mono-motoare in ziua de azi – F-35, urmatoarea versiune americana, e tot un mono-motor. ideea e ca spre deosebire de trecut, in ziua de azi motoarele sunt mult mai fiabile si un motor ajunge pentru 99 la suta din situatii.

        mult mai important in ziua de azi, cand s-au facut mari progrese cu BVR, e radarul, cat de rezistent e el la bruiaj, ce avionica ai, etc.

        • Da, da, da, numai ca avion multirol este doar un concept teoretic, in realitate cam orice aparat nu poate executa decat o misiune pe rand si asta din cauza manevrabilitati scazute, cand este incarcat cu armament aer-sol. Ca sansele sa fie implicat intr-un dog-fight sunt apropae zero, e adevarat, dar ai nevoie de manevrabilitate extrema si pt a supravietui unui atac cu rachete. Ori pana acum EF este singurul care, incarcat zdravan, a dovedit ca poate manevra foarte bine…

        • o fi dovedit, nu zic ba, dar nu la show… ce pot cetatenii sa vada de la sol, cum se plimba un avion pe cer?

          ideea e ca puterea motorului (motoarelor) nu e principalul criteriu – e numai una din variabilele care se iau in calcul si cum am vazut la Mig 23, poate fi anulata de altele.

          as zice ca electronica e la fel de importanta, costul e la fel de important (atat cel de achizitionare, cat si cel de operare, legat de asta avem si antrenamentul pilotilor (la EF – vezi ce probleme sunt cu treaba asta in Anglia, Austria, etc. din cauza costurilor) armamentul integrat, etc, manevrabilitatea, aerodinamica, fiabilitatea, etc.

          e ca si cum ai incerca sa ghicesti care masina e cea mai buna din lume dintr-o lista, uitandu-te numai la cati cm3 au motoarele si neinteresandu-te de nimic altceva din specificatii.

          da, e bine sa ai putere mare, nu zic sa faci un autobuz cu motor de motocicleta, insa masina cu cei mai multi cm3 nu e neaparat nici cea mai rapida, nici cea mai fiabila, nici cea mai usoara – nici nu ia curbele cel mai bine, nici cel mai economic de operat, etc.

        • Si nu trebuie uitat ca un avion militar, desi este un produs de nisa, tot produs este, si ca orice marfa isi face si el reclama…Daca am lasa deoparte costurile de exploatare as cumpara EF, in detrimentul oricarui tip de aparat, chiar si F 35, dar cum costurile nu pot fi disociate …Frumos , insa nu este de nasul nostru.

        • si eu cred ca in materie de avioane de superioritate aeriana, Typhoon este foarte bun, poate cel mai bun din lume. are un radar extrem de puternic dar si alte calitati.

          nu este pentru oricine, altii mai bogati ca noi nu sunt fost capabili sa foloseasca ca lumea nici macar un nr. mic de astfel de avioane din cauza costurilor (Austria) UK are mari probleme si vrea sa scape de T1, ca si Germania si Italia.

          Typhoon a fost proiectat intr-o perioada cand costurile nu prea contau pentru tarile mari europene – ceea ce conta era sa se dea de lucru la industrie si mai ales era facut cu gandul „prietenos” de a intampina cum se cuvine siruri intregi de bombardiere rusesti care erau asteptate sa apara deasupra Europei, inarmate nuclear eventual. Rafale e cam aceeasi chestie, numai ca in varianta franceza – scopul sau era de a mentine industria si a o dezvolta – francezii nu l-au facut pentru export – Mirage era mult mai bun in scopurile astea de a se vinde spre lumea francofona.

          Gripen are alta conceptie, e optimizat pentru o tara uriasa (nevoie de avioane multe) dar cu populatie mica – de aci importanta unui avion eficient si economic. Suedia a fost a 3-a forta aeriana a Europei, nu stiu daca mai e, care trebuia sa se poata apara singura de o tara mult mai mare (suedezii fiind nealiniati, desi acum documentele care au iesit la iveala din timpul razboiului rece ii arata ca fiind aliati americani si NATO acoperiti „covert NATO member” care aveau un plan de a sprijini aliatii in cazul unui conflict cu Rusia).

          F-16 are si el o conceptie interesanta – un avion de mass production – proiectat pentru operare de pe baze mari, bine dotate, cu capacitatea de a innegri cerul prin numar si calitate acceptabila. americanii l-au considerat workhorse, un fel de mijlocaj la inchidere la fotbal, ei avand si niste Rooney pe acolo in fata care sa dea golurile.

      • Mi se pare bizar sa vina cu armament acrosat si sa zboare cu el in timpul show-ului aerian… Probabil ca sunt doar machete, nu rachete adevarate.

        Ganditi-va ce se intampla daca, doamne fereste, ca am mai vazut de astea, da avionul de pamant plin cu arme la nu stiu ce manevra la cateva zeci de m de public… E o problema de securitate.

        Cat despre o asemenea detonare, a fost un caz in Germania de Vest in anii ’80 cand a picat un A10 american echipat langa o zona locuita, de au crezut oamenii ca a inceput al 3-lea razboi mondial…

        • Asa m-am gandit si eu, dar calitatile aerodinamice nu pot fi contestate, chiar daca nu stim daca acel armament era o „duda”( ma refer doar la masa/greutatea similara cu cele reale)

  16. Daca abordam detasat acest subiect, obiectiv, cel mai potrivit aparat pentru nevoile si potentialul financiar al Romaniei, este Gripen NG.
    In anii 1990, cand s-a modernizat MIG21, eu as fi renuntat la Lancer si as fi mers pe achizitia de Mirage2000, noi, macar 72 de bucati, ca atunci inca mai erau bani pentru asta.Cred ca relatia pe care o aveam in acea perioada cu Franta ne-ar fi permis sa facem aceasta achizitie.Acum am fi avut un avion care ne-ar fi permis sa stam lejer urmatorii 12-14 ani.

  17. partea cea mai proasta este ca americanii incearca sa bage pe gat f16 vechi din stoc.desi ei opereaza de la block 30 in sus.usaf opereaza block40-50,pe care le vor aduce la standard v.usmc opereaza block 30 ptr rolul de agresor.era bataie de joc varianta bl25 imbunatatita in primul rand ptr ca sunt diferente structurale intre blocuri.viitorul lui f16(varianta biloc)va fi acela de antrenament avansat,pe masura ce va intra in dotare generatia a 5 a.f16 este bun ca avion de linia a2a.desi pare absurd, ar trebui luate vreo 72 iar intr-un viitor ‘luminos’ cel putin 48 de avioane de superioritate aeriana.de altfel romania ,fiind membra nato,va fi obligata sa puna la dispozitie o escadrila de avioane ptr ca nu va mai tine mult timp vrajeala cu lipsa banilor.apartenenta la o alianta militara presupune si obligatii nu doar drepturi.deasemnea s-ar putea recupera o parte din investitie prin creearea unui centru de antrenament avansat-trecere supersonic:f16-iar xt, astfel s-ar antrena si piloti ai tarilor care opereaza f16 in zona(bulgaria,etc).astfel iar xt va avea o sansa si de export in cazul in care pilotii acelor tari vor fi satisfacuti de performantele avionului de scoala xt.
    imi dau si eu cu parerea.bineinteles la fel si in cazul in care se va alege gripen ng.

    • problema e ca Block 25 este complet retras din uz de la ANG (care oricum e groapa fortelor aeriene americane) si inlocuit cu A-10 si Block 30 in sus – de asta ei vor sa scape de ele, altfel ei oricum le baga la muzeu.

      e o varianta cam nasoala de F-16 – mai bun e block 15. E bine ca s-au razgandit romanii si au eliminat avioanele vechi de pe lista. era o prostie pe toate planurile – tehnic, economic dar si politic si moral – din foarte multe puncte de vedere era o optiune total gresita.

      strategic era ideea, pe care o mai vedem in regiune, de a aduce americanii in Romania, fie si cumparand F-16 – si daca n-avem bani de noi, atunci de care or fi, numai sa vina americanii. asa au gandit oamenii la vremea respectiva.

      insa si-au dat probabil seama ca da ca dracu’ – nu iti bagi elita armatei tale in avioanele casate de altii. Imagineaza-ti o parada de 1 decembrie cu F-16 second hand fabricate inainte de revolutie – ar fi penibil pentru Romania, care are niste pretentii militare si de demnitate nationala (intre noi fie vorba, probabil fara prea mare legatura cu capabilitatile ei economice si cu realitatea sociala dura – tara in mare parte nedezvoltata, in care se face agricultura inca de subzistenta, cu calul si plugul, jumate de populatie fara apa potabila si cu WC in doi pari, spitale apocaliptice, etc.).

      iar strategic, intre timp au reusit sa aduca americanii in Romania, la Kogalniceau si Deveselu, asa ca nu cred ca mai avem ca prioritate sa le dam miliarde de dolari aiurea pe vechituri de F-16 ca sa vina niste traineri pe aici.

  18. Interesanta in continuare polemica pe marginea acestui subiect, cu toate acestea si cu tot cu anuntul facut de factorii decizionali di RO, raman in continuare o serie de intrebari la care eu nu am vazut raspunsul.
    – Pretul pentru avioanele F-16 cuprinde si armamentul cu munitia de pe avioane? (a nu se uita faptul ca unul din minusurile achizitiei de avione Gripen era ca ele erau livrate fara armament si munitie).
    – In pretul acesta este cuprinsa si modernizarea infrastructuri necesare acestor avioane? (conform unor rapoarte, in Ro ar trebui modernizate macar 2 aeroporturi pentru aceste avioane, de fapt in vechea oferta de achizitie a 24 de F-16 sh, avioane care veneau gratis, pretul era platit pentru modernizarea infrastructuri , pregatirea pilotilor, si modernizarea avioanelor).
    Nu vreau sa fiu „carcotas” dar pe langa cele 3 sau 4 miliarde pe care le va plati Ro pt. 48 de avioane cred ca vom mai plati si in jur de 1-1.5 miliarde pentru modernizarea aeroporturilor, inarmarea avioanelor si pregatirea pilotilor. Apropo de pregatirea pilotilor – nu inteleg pt. ce am modernizat avionul IAR-Soim cu aparatura de bord care imita aparatura de pe F-16 cand vom trimite pilotii in SUA sa faca trecerea pe F-16. Pana la urma acest avion, IAR Soim, este avion scoala pentru trecerea pe F-16 sau iarasi am aruncat bani in vant pe modernizare lor impreuna cu evrei?
    Nu vreau sa fiu considerat un detractor al avioanelor F-16, sunt chiar foarte multumit de faptul ca vom avea 48 de avioane si mai ales ca ele sunt noi, nu uitati ca acum un an eram nultumiti si cu 24 sh, numai sa fie. Sper ca in contractul de cumparare (vise spun uni) sa fie stipulat ca avioanele sa fie livrate cu toate cheile (cunascatori stiu de ce chei este vorba si mai ales ce faci cu ele). As fi fost fericit daca guvernul era un bun comerciant si spunea parti americane ca daca tot nu vor sa dea un offset pentru aceste platforme de lupta, macar ar mai putea pune langa ele si alte 24 sau chiar 48 de aviaone Sh, doar tot le ofera gratis in stanga si dreapta. Atunci chiar cred ca as fi fost cat de cat multumit de aceast afacere. Deocandata vom vedea cum se termina totul

    • Cam toate intrebarile puse de tine, le impartasesc si eu. In privinta IAR 99 Soim, pregatirea in SUA va fi facuta de un nucleu de piloti, care vor deveni apoi piloti-instructori, de asemenea IAR-ul va fi si avion de trecere catre F-16, Deocamdata IAR-ul are o paine de mancat, problema este ca dupa 99 Soim nu vine nimic facut la noi.
      Sunt insa sigur, fara a avea insa nici un argument, ca achizitia de avioane de lupta NOI, va fi urmata de offset.

    • Sint doua lucruri diferite:
      1. Antrenamentul normal al pilotilor de pe supersonice care isi completeaza orele de zbor pe niste avioane subsonice cu niste costuri pe ora de zbor mult mai mici
      2. Trecerea de pe un avion supersonic pe altul care nu necesita, in mod normal, si pregatirea pe un avion scoala subsonic.

      In privinta subsonicului de antrenament, e important sa se asigure pilotilor o avionica familiara si asta a fost motivul pentru care s-a optat pentru modernizarea IAR-99 cu echipamente similare celor de pe MiG-21 (nu stiu daca imita sau nu aparatura de pe F-16, dar nu asta a fost scopul principal).

      Trecerea pe un alt tip de supersonic se poate face fie dupa modelul ungurilor si cehilor, care si-au trimis doar instructorii in Suedia, pentru o perioada relativ scurta de timp, urmand ca restul pilotilor sa faca tranzitia in tarile lor sau modelul polonezilor care si-au trimis pilotii (cel putin 24 dintre ei) sa urmeze intregul curs de baza pe F-16 in SUA, mult mai lung si mai scump.
      Pregatirea a inclus si cursurile de limba engleza de 3-6 luni. Interesant e ca desi trecerea pe F-16 strict, din perspectiva zborului, a fost simpla pentru pilotii de MiG-21, au realizat ca este nevoie si de urmarea cursului intermediar de pilotaj (inca 5 luni) pentru acumularea unor deprinderi care le lipseau polonezilor.

      „Lt Col Stepaniuk commented that he only required a handful of flights to become comfortable with basic flight operations in the F-16. Although this was true from a pure flying standpoint, Lt Col Stepaniuk did identify several other areas that represented more significant challenges for him. Among these he cited conducting radio communications entirely in English and operating in a very busy US flying environment without ground controllers as the most demanding tasks that he was confronted with.”
      „After a five flights in the F-16, it became clear to Lt Col Stepaniuk’s instructor pilots that despite being a smart and capable pilot, he lacked the necessary instrumentation skills that students are required to have when they enter F-16 training. This was not a reflection in any way on Stepaniuk’s flying abilities, but simply a consequence of the fact that he had been trained in a totally different system.”
      „In order to provide Lt Col Stepaniuk with the necessary instrumentation training, he discontinued the F-16 program to attend intermediate fighter training at Randolph Air Force Base in Texas.”
      “The program was very high quality and extremely professional. It provided me with a lot of knowledge and experiences so that upon completion I was in a much better position to begin flying the F-16”.
      „Based on this feedback, the next batch of 12 Polish MiG-21 pilots will also attend a 5-month T-38 course at Randolph AFB. The training, which will include extensive instrumentation academics and approximately 50 hours of flight time, will culminate with the USAF instrumentation check flight. Successful completion of this in-flight exam will mark the prerequisite for entry into F-16 training. The course will provide Polish students with the prerequisite knowledge of instrumentation systems such as TACAN and ILS so that they will be free to focus entirely on learning how to fly the F-16 when they arrive in Tucson.”

      http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA448419.com

      Dupa cum se vede, este vorba de un program de antrenament mult mai lung si mai riguros decat cel oferit ungurilor si cehilor pentru trecerea pe Gripen insa si mult mai scump (~USD2mil pentru cele doua cursuri per pilot).

      As zice ca programul de antrenament este unul din punctele forte ale achizitiei de F-16 si pana la urma cea mai buna investitie pe care o putem face este cea in pregatirea pilotilor.

  19. Poate chiar asta e scopu’…sa luat vechituri sa dam bani „poporului ales” (hahahaha) pentru modernizarea lor…

  20. Apropos de lipsa banilor pentru aproape orice:
    http://www.ziuaveche.ro/business-2/economic/incompetenta-sefilor-de-la-finante-ii-costa-pe-romani-116-mld-euro-78886.html

    Institutul Naţional de Statistică a anunţat zilele trecute că Produsul Intern Brut estimat pentru anul 2011 în România a fost de 578 miliarde de lei.

    La o colectare teoretică a statului de 40% asta ar fi însemnat că anul trecut veniturile statului ar fi fost de 231, 20 miliarde lei. Acestea s-au ridicat însă la doar 181 miliarde de lei. Deci un minus de 50,3 miliarde de lei, adică în jur de 11,6 miliarde de euro. Aceasta este suma pierdută din cauza incompetenţei celor de la Ministerul Finanţelor.

  21. Pentru fanii F16, motivatia Poloniei pentru achizitionarea acestui aparat in detrimentul Gripen C/D sau Mirage 2000-5:

    ,,Gripen a fost unul dintre concurenţii în competiţie pentru 48 de avioane noi multirol pentru Forţele Aeriene Poloneze . La 27 decembrie 2002, ministrul Apărării a anunţat polonez de selecţie a F-16C Block / D 50/52 + . [130] al treilea candidat a fost Dassault Mirage 2000-5 Mk 2 . Potrivit lui Stephen Larrabee, alegerea de a merge cu F-16 a fost puternic influenţată de o lucrativ acord de compensare de către Lockheed Martin , şi accentul pus pe politic relaţia strategică dintre Polonia, SUA, şi NATO. [72]

    Potrivit unui fost militar polonez de apărare vice-ministru, JAS-39 oferta a fost mai bine. Oferta Saab a inclus, de asemenea, participarea la cercetare şi tehnologii de luptător. [1,,

    Sursa:wikipedia(traducerea in limba romana )

  22. „BA NENOROCITILOR, VOI CHIAR NU AVETI CONSTIINTA?! Nu aveti si voi familii, mame, parintii vostri nu au luptat pe front in WW2, strabunicii vostri nu au luptat in WW1, frica de Dumnezeu chiar nu aveti niciunul?!” – avand in vedere ca cei care ar trebui sa raspunda sunt educati in spiritul ateu comunist ( altii masonic),muncind pentru stapanul ( ieri URSS, azi UE) care plateste mai mult, raspunsul e simplu: nu.

    Sistemul – si prin asta inteleg calea prin care oamenii ajung in functii de decizie – este facut ca numai oameni precum cei descrisi de mine sa ajunga sus. Sunt o minoritate, care se perpetueaza si care isi perpetueaza sistemul. Dar care ne prosteste de vreo 70 de ani asa.

  23. Pingback: “Pe unii îi poţi prosti întotdeauna, câteodată îi poţi prosti pe toţi, dar nu poţi să prosteşti tot timpul pe toată lumea!”. Abraham Lincoln Offsetul sub forma de matematica economica « RomaniaMilitary

  24. Stimaţi domni,
    Avem nevoie de o aviaţie de vînătoare-interceptare, dar deoarece suntem aproape de nebunia arabă, nu se ştie dacă nu ar fi potrivit să aibă şi capabilitatea de a putea lovi şi la o distanţăm care să ne poată ţine pe noi în siguranţă în orice condiţii.
    Sunt sigur că experţii noştri (puţini , cei drept, dar adevăraţi) cunosc foarte bine atît cerinţele tehnico-tactice cît şi eventual cele strategice pe care ar trebui să le îndeplinească viitorul avion ce va intra în dotarea României.
    Un lucru este sigur de acuma, la noi aceste aparate vor trebui să fie o parte integrantă fin viitorul sistem AEGIS, care pînă la final, cred eu că va fi implementat, pe cele două fregate (distrugătoare), actual-practic dezarmate, scutul anti-rachetă de la Deveselu, şi toate canalele de date digitale ce se pot „revărsa” oricînd va fi nevoie de apărarea flancului sud-estic, sau chiar estic al NATO, către România.
    Din avioanele propuse, eu cred că ar trebui excluse din start, cele ce nu pot doborî cu probabilitate de 95% pe Su-35, care este sub „T-50” d.p.d.v. al performanţelor, în momentul de faţă.
    Există doar trei avioane, capabile de o asemenea performanţă acum : F-22, Eurofighter Typhoon şi
    … , F-15 „dopat” cu ECM şi armament stealth de ultimă oră, made by … IAI.
    Părerea mea personală, care ţine cont şi de preţ, este categorică = F-15.
    Despre partea a doua a deciziei, care ţine de politruci, nici nu vreau să vorbesc , este ca şi cum ai întreba un bace de la stînă, ce i-ar placem un Lamborghini Miura, un Ferrari F-50 sau un Porsche Targa .
    Dacă pe ai noştri politruci i-ai aranja într-o „comiţie” care să nu facă nimic vreo 3 mandate, să fie ciocniţi de lobby-urile firmelor constructoare cam de două ori pe mandat, ar vota să fim înzestraţi şi cu …. La-7FN, şi ar încerca să ne şi convingă de dreptatea deciziei lor …
    Dumneavoastră cam ce părere aveţi despre vreo 50 de F-15 (jumătate dublă comandă) cu toată logistica necesară în ţară pentru următorii 18 ani – afacerea s-ar învîrti în jurul a vreo 19 mil.dolari/buc. ? Nu ar fi bine să îl întreb şi pe domnul Gîdea , că şaşa-i priceput ?
    Cu stimă.

    • F-15 a fost mare la vremea lui si inca este un avion foarte bun, dar daca am alege un bi-reactor, as merge cu amandoua mainile spre Typhhon. Este mult mai nou si extrem de performant.

      • Typhoon ar fi excelent, dar trebuie sa recunoastem ca il putem vedea pe bazele noastre aeriene doar ca „vizitator”. In realitate, F-16 este batut in cuie -macar sa fie noi si nu niste cazaturi, dar slabe sanse. Jocurile sunt deja facute, iar totul se va „lumina” in curand -conform spuselor menistrului da razbel. Amu, curand, vom avea zburatoare. Sper doar sa nu fie din cele carpite si boite proaspat; vedem noi la ce concluzii au ajuns „comitetele si comitiile” trimise la verificat in Olanda si Portugalia. Poate modernizate, or fi bune si alea, nu stiu ce sa mai cred!

        • O fi, si Tranche 10 va fi interplanetar.
          Serios vorbind, Typhoon a fost proiectat ca interceptor – suprematie aerianà, de la design la motor, si nu au cum sà-l facà un adevàrat multi-rol.

    • De unde scoti 19 milioane $ bucata pentru F-15, chiar pentru un lot de 50 de avioane?
      În ultimul contact saudian de 84 F-15 SA, din care 70 erau chiar „retrofit”, pretul unitar depàsea 100 milioane $

  25. Si eu sustineam in articolul despre optiunile Romaniei cu privire la multirol ca, asemenea altor forte aeriene serioase, am avea nevoie de 30-35 avioane de suprematie aeriana, in completarea a 48-72 multirol. F 15SE costa peste 100 mil dolari si consider ca poate fi folosit in paralel cu F16 cu compatibilizare cu acesta dupa modelul israelian. Typhoon are potential de dezvoltare pe termen lung, putand complementa Gripen NG iar binomajul Rafale Mirage 2000 ar fi interesant cu transfer de tehnologie. M-as multumi pe moment si cu Mig 29 Sniper+ in paralel cu multirolul sau chiar cu Mig21 bison lancerizat la nivel 2012.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s