Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…

Standard

Sau cum a inceput Suhoi-ul sa zambeasca cu subinteles la NATO…din ce in ce mai cu toata gura!

                                                             SUHOI T-50  PAK FA

In timp ce “invizibilul” American F-22 nu mai are voie sa iasa din casa, fiind bolnavior, iar fratisu F-35 sparge banii parintilor(contribuabililor americani adica), intr-un ritm de beizadea damboviteana, noul copil minune al vecinilor si prietenilor rusi iese pentru prima oara in lume, cu mamica de mana, langa Moscova. A invatat déjà sa mearga…dar va fi tragic cand va invata sa si zboare la fel de bine pe cat arata…

Gandit ca primul multirol de generatia a 5-a al Rusiei, T-50 este un inlocuitor al Suhoi 27 si Mig 29 .

                                                     Comparatie intre dobermani

Desi proiectul nu este foarte nou, idea macar, este din timpul sovietelor, primul zbor al prototipului a avut loc pe 29 ianuarie 2010.Prezentat ca un concurent direct pentru avioanele americane de generatie a V-a, Suhoi PAK FA pare destul de greu de dezvoltat , in conditile in care Rusia beneficiaza si de finantare indiana. Practic noul Suhoi este o “co-productie” ruso-indiana, macar financiar vorbind…

Un vanator greu cu raza lunga, urmas mai mult al Suhoi 27 dact MIG 29, noua”pasare de prada” rusa are  un pedigree suficient de bun pentru  a da de gandit americanilor. Ieftine si robuste avioanele sovietice/ruse au demonstrate ca sunt cel putin la fel de bune ca cele vestice la cateva capitole destul de esentiale. Supermanevrabilitatea, capacitatea de a rezista in conditii ostile de expolatare si de lupta, intretinere mai usoara.

                                              Frumos, zvelt, mortal…Suhoi!

Problemele au venit mai mereu de la capacitatea de razboi electronic mai slaba, si fiabilitatea motoarelor, notorii pentru slaba rezistenta in exploatare si necesitatea de a fi des inlocuite. Acum, noua jucarie invizibila rusa, va pastra carateristicile ilustrilor sai inaintasi?! Problema motoarelor se para ca ramane “calcaiul lui Ahile “ al industriei ruse de aviatie. Pierderea contractului in India, se datoreaza si fiabilitati scazute a motoarelor propuse pentru MIG 35.

Primul zbor public al PAK FA. 17 august 2011 la show-ul aerian MAKS

O alta problema de sorginte mai “capitalista”, da data asta, este cea care poate fi numita “sindromul Bulava”! De ani de zile Fortele Strategice Ruse tot incearca sa faca o racheta, numita Bulava, sa zboare si sa atinga tinta dorita de ei. Din pacate cam in jumatate din lansarile de proba, susnumita racheta o ia razna si cade pe unde o duce capul. Sindromul Bulava este insa emblematic pentru problemele industriei post-sovietice si pentru economia rusa. Dupa verificari, foarte minutioase si ample, rusii au gasit vinovatul si numele lui este…CORUPTIA ! Desi Bulava nu are vicii de proiectare sau constructive, ea continua sa cada unde nu trebuie din cauza furnizorilor de piese, calitatea acestora fiind dezastroasa, iar cauza este…coruptia factorilor de decizie din Armata Rusa!

Cum si PAK FA poate avea aceleasi probleme, ne putem astepta ca intrarea in productia de serie si apoi realizarea unei flote serioase sa aiba de suferit in mod dramatic si pe termen lung. De curand producatorii au anuntat ca avionul va zbura la un miting aviatic langa Moscova in luna august  si deasemenea se asteapta ca prima transa de Suhoi T-50 sa intre in exploatare pana in 2015, daca…

Totusi noul Suhoi este un avion impresionant! Sau inspaimantator, depinde din ce parte a sistemului de ochire privesti lucrurile J ! Este dotat cu un foarte performant sistem de radiolocatie PAK FA  SH 121,  care include trei radare AESA X-band, montate in fata si pe laturile aparatului si deasemenea va avea disponibil un sistem IRIST optic si IR de cautare, sistem bazat pe actualul tip folosit de catre SU-35S .

Motorizarea se anunta si ea ca fiind spectaculara. Deja prototipul are montate motoare cu totul noi  denumite NPO Saturn. Aceste propulsoare genereaza un flux constant de putere indiferent de modul de folosire , au capacitatea de a folosi supercroaziera indefinit, si vor avea capacitatea de tractiune vectorizata INDEPENDENT unul de altul…iar in cazul in care unul din reactoare este orientat in sus , iar celalat in jos se produce un efect  de tonou extrem de rapid. Un astfel de sistem de propulsie ar putea genera o supermanevrabilitate totala si inpenetrabila chiar in cazul atacului cu rachete.Ar fi practic imposibil de atins de orice racheta , sistem AA sau in dogfight…ar fi avionul suprem! Cel mai manevrabil si mortal aparat de zbor de la Fokkerul triplan al Baronului Rosu, incoace…

Dealtfel rusii au spus ca au preferat sa-l faca mai bun manevrier decat F-22 , chiar daca asta a insemnat sa fie mai putin stealth decat americanul. Deasemenea T-50-ul va avea si o variant navalizata, pentru a dota viitoarele portavioane rusesti.

Ca date tehnice, cele mai impresionante  mi se pare : raza de actiune…peste 5000 de kilometri(ferry range), raportul greutate/putere, supraunitar si viteza de croaziera atinsa-+2000km/h, impresionant!

Una peste alta, daca rusii nu si-ar da cu un talent nemarginit cu stangul in dreptul poate ca americanii si noi astilalti membrii NATO am dormi ceva mai prost si categoric mult mai putin…Desi, cu juma’ de gura, nu pot sa nu le doresc sa-l arunce din cuib si sa zboare! Nu as vrea insa sa-i vad umbra peste Romania, nici macar aproape de granita noastra, dar ………nu putem sa nu admiram inca un superavion.

Pana la urma Rusia nu dispune de fondurile SUA si de importul de “creiere” pe care americanii si-au cladit imperiul, sau o buna parte din el, asa ca putem admira, de departe sper eu, un produs 100% rusesc, un T-34 al aviatiei…un nou marker al aviatiei militare.

Si ca o mostra de geopolitica ruseasca! In timp ce vand tehnologie Chinei, si arme Indiei, urmatoarea tara pe lista de proprietari de Suhoi T-50 se pare ca este…Vietnamul. Un  vechi si “bun “ prieten al Chinei!

Mergand pe principiul –“ dale arme si lasa-L pe Dumnezeu sa hotareasca cine traieste sau moare”, Rusia isi face si ea calcule pentru viitorul strategic al zonei…si actioneaza in consecinta.Nu poti sa nu admiri politica externa a Rusiei macar din acest punct de vedere…Pentru ca daca Rusia are o calitate, si are mai multe, este ca isi fac planuri pe sute de ani, iar apoi le duc la indeplinire…si mai fac si avioane superfrumoase !

Reclame

25 de răspunsuri »

  1. mersi ptr post si dat fiind multimea de fani a avioanelor rusesti astept o multime de pareri…eu o sa vin cu contraargumente

    • Din pacate,”Invizibilul”rusesc,ca dealtfel si cel chinezesc,sunt mai mult un exercitiu de imagine,pt.tarile respective,decat un sistem de areme care se poate compara cu rivalele americane „Stealth”…….capacitatile de invizibilitate sunt ridicole in comparatie cu cele ale aparatelor americane….

    • nu prea cred revolutia a fost cu f 117 eu cred ca il fac ptr a putea avea o sansa impotriva eurofighter ,rafale…plus e invizibil doar vanator de la sol nu prea cred ca va fi la fel de invizibil plus din pozele de pana acum nu prea se vede unde or sa bage armele eu cred ca o sa l arunce pe piata fara sa fie full operational asteptand sa integreze pe el pe masura ce devin operationale noile echipamente

  2. apropo off topic eurofighter a anuntat ca tranche 3 vor fi cu o varianta aesa a captor si ca sunt in curs de finalizare probele de decolare de pe portavion(se pare ca datorita valorii supraunitare f mari nu are nevoie de catapulta ci doar sky jump-au efectuat probele cu greut max)si au gata si tractiunea vectoriala a eurojet ului,de aici cred interesul indiei si nu e exclus sa vedem redus nr f 35 si marirea nr eurofighter pe noile port englezesti…aa rafale si ei au adus aesa finalizat si in probe la le bourget asa ca rusii trebuie sa se grabeasca

  3. Frumos avion ,intodeauna rusi au lucrat mai mult cu compasul la avioane incepand de la generatia a 3-a si a 4-a de „fightere”. La rusi importul de creiere a fost facut fortat, baza lor initiala fiind saraca dupa victoria din WW2 au luat uzinele germane pe sus la propriu, si de la noi au luat uzina IAR . Zeci de ingineri germani , planuri, prototipuri, motoare. Cu toate astea la aerodinamica, manevrabilitate si putere i-ai batut intodeauna pe americani care insa au bravat la capitolul tehnologie si software.
    Cred ca va fi o minunatie de avion. Si niko , armele sunt dispuse in trapele dintre motoare. Sunt inchise in fuzelaj. Noutate iarasi mi se pare combinarea unui ampenaj-ul canard cu voletul prizelor de admisie. Adica la viteze mici un canard face minuni , dar devine o comanda prea puternica la viteze mari, in supersonic insa voletul controleaza unda de soc, genial.
    Nu cred ca SAAB-ul va fi ales , probabil vor alege maturi de vrajitoare sau avioanele bulgarilor ne vor pazi.
    Interesant articol George oricum.

    • Bre fereasca Al de sus de asa ghinion, eu sper sa avem avioane proprii cat de curand, in privinta avioanleor rusesti sunt 100% de acord cu tine. Superbe si superb manevriere pacat ca sunt foarte putin fiabile, mai ales pe la motoare.

      • nu,eu nu incerc sa spun ca n-au,dar sa spui ca alea americane sunt asa rele sau ca nu au avut proiecte mai senzationale e sa ignori putin istoria aviatiei,parerea mea legata de avioane e ca in toate teberele au existat avioane extraordinare si la americani si la rusi si la germani,francezi,englezi,suedezi,japonezi samd ,sunt avioane extraordinare de la tunnan,valiant,b2 pana la su 27,la fel esecuri….chestia asta cu cel mai bun mie mi se pare foarte relativa ,un motor la 10000m performeaza de un fel, se schimba parametrii sub 1000m la fel aerodinamica ,viteza unghiulara samd.ca sisteme de lupta integrate intotdeauna au fost in fata occidentalii(ma refer la tot ce are un avion ,de la rachete pana la hotas),la calitatile avioanelor au fost cred eu egali cu unele avantaje ptr unii si altele ptr altii

    • permite-mi sa nu fiu de acord cu tine in unele aspecte,incepand de la ww2 unde p51 mutang a fost cel mai cel la toate capitolele,mig3?blindat ,puternic dar mai mult?sturmovick la fel?nu mai vorbesc de b24,29 caci vorbim de alte categorii me262 era incipient si me 109 g4 si spitfire ce se apropiau de p 51.am putea vorbi si de p38,61 si design-uri mai non-conformiste dar s-ar lungi discutia.acum de la al doilea razboi mondial si cu intrarea fiecaruia in berlin si de aici avalansa de proiecte,de la v2 pana la seria seriile mig15(sicriul zburator),17 contracandidatii f 86 sabre,f 105samd, mai toate seriile echivalente au luptat intre ele in mai multe razboaie,inclusiv cu piloti rusi.rezultatul ,departea avioanelor americane in ciuda”deficientelor”superior intotdeauna indiferent de conditii,rusii,cand nu era armamentul bun era aerodinamica rea,pilotii nu erau suficient pregatiti,sau nu erau buni,acum …e electronica ,dupa aia nu stiu ce …concluzia ,cand pui avionica superioara pe un f 16 il dai israelului si vezi rezultatul….restul scuze

      • Mig-3 era interceptor, strict specializat pe asta și folosit din lipsă de avioane, la începutul războiului, ca vînător. Il-2/10 a fost un avion de asalt reușit, a avut succese și în luptă aeriana, chiar s-a avut în vedere dezvoltarea unui vînător din el, dar nu a fost aprobat proiectul fiindcă erau alții care se ocupau de asta. IAK- 3 și 9 vînători de clasă, dovadă că Normandie – Niemeni le-a folosit cu succes deși au avut de ales între mai multe tipuri de avioane, inclusiv Spitfire. Me-262 intersant și atît, Era revoluționar dar insuficient pus la punct, partea slabă la el, motoarele. Automatizarea pentru motoarele cu compresor axial era un vis pe vremea aia Și aș putea continua la nesfîrșit cu exemple din toate taberele.
        Și nu trebuie văzute avioanele ca individualități ci ca parte componentă a unui sistem de armament. De exemplu: MiG-25 avea data link de la apariție și baza informațiilor trimise de stațiile de la sol și a radarului propriu pilotul automat făcea intercepția, pilotului uman revenindu-i rolul de a lucra cu motoarele și să lanseze rachetele,

        • pai ,in mai toate comentariile mele am spus ca avioanele militare trebuie vazute ca un sistem de armament in sine,nu doar din prisma unui singur aspect precum avioanele de acrobatie

    • cat despre o solutie inteligenta de a regla fluxul aerodinamic la intrarea in motoare…aripa zburatoare atat de laudata de rusi si folosita in fighterele lor au folosit-o prima data americanii si ce-mi spui de lipsa directiilor verticale pe b2 si controlul total din elevoane

  4. Mare brinza Su-50 la hotare…deh ce sa mai zic??? Si daca era Su-15 to nu puteam sa il prindem!!! Nu vad nici o diferenta. Sa scoatem si NOI de la vaselina cele citeva MiG-29, asa cum sunt si sa ZBURAM macar. Oh, dar noi o sa invatam atunci cind va incepe razboiul cu 5 minute inainte, doar suntem baieti destepti. Noi suntem din neamul lui Prislea.

    • Stelsul american e frumos si nimic mai mult , nici pe alaturi nu e pe ling T -50, daca stelsul ar zbura din urma la T-5o apoi T-50 in citeva secunde de manevrare se va afla din urma stelsului si il doboara repejor, uitativă ce reactoare are cum se deplaseaza in orice directie , T 50 nu are analog in lume…

      • @Ion,
        Toti specialistii in aviatie dau castig lui T-50 in fata lui F-22.
        Cine nu sa uitat la cat de agil e T-50 ar fi bine sa o faca.

        • Hmm, nu cred ca toti specialistii. Mai ales ca T-50 nici macar nu e gata, nu stiu daca are montate macar motoarele alea noi, zboara tot cu cele de pe SU-30. Se spun tot felul de chestii pe net, nici nu stii ce sa crezi

          F-22 e si el supermanevrabil, si e foarte posibil sa aiba motorizare mai buna (ca si tractiune sau fortaj) plus ca se spune ca e ceva mai „stealth” decat SU-50 (deci mai greu de descoperit) si are o avionica mai buna (radar si computer de bord, chestii din astea).

          E greu de spus care e mai bun, dar sa nu uitam ca rusii il au inca in faza de prototip (asta de generatia a 5-a, cel american era prototip pe la inceputul anilor 90, acu 20 de ani), iar americanii vorbesc deja de generatia a 6-a si am vazut tot felul de schite pentru noul avion.

          Rusii au uneori idei extraordinare, dar stau rau la finante (nu pot baga prea mult in cercetare, anii 70′ ai URSS-ului sunt doar o amintire) si deasemenea la unele categorii gen electronica sau motorizare (am inteles ca la fiabilitatea motoarelor au ei probleme)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s