Aripi romanesti : Elicopterele Romaniei…

Standard

Arme de razboi – IAR 330 Puma Socat…

                  IAR 330 Puma Socat cu lansatoare de rachete Spike ER                                                   

    Dintre elicopterele pe careRomania le-a fabricat sub licenta, se remarca de departe, IAR-330 PUMA SOCAT.

                                                         IAR 330 Puma Socat

Acest program de modernizare a debutat in anul 1995 si s-a impus ca urmare a dreptului castigat de Romania, la Conferinta Pentru Limitarea Armamentelor Conventionale de la Viena din anul 1990, care “aloca” Armatei Romane un numar maxim de 120 de elicoptere de atac.

Ca urmare a faptului caRomanianu dispunea de elicoptere de atac, programul SOCAT s-a derulat in parallel cu AH-1 RO DRACULA (AH-1W SUPER COBRA, facut sub licenta si pe specificatiile noastre la IAR Brasov; program ce din pacate a fost anulat).

Programul, ce din fericire s-a finalizat cu succes, a dus la modernizarea unui numar de 24 de elicoptere IAR-330 cu Sistemul Optoelectronic de Cercetare si Lupta Antitanc (SOCAT); modernizare ce s-a facut cu suportul firmei ELBIT-ISRAEL. Gradul de implicare al industriei nationale a fost ridicat, firme precum AE Electronics, Simultec, Straero, Comoti si Aerofina, participand cu echipamente, componente si chiar simulatoare de zbor, la dezvoltarea programului. De asemenea elicopterul dispune de echipamente foarte moderne produse de firme de renume, precum: Rafael si Elisra (Israel), GIAT/AXON/LEACH (Franta), GEC Marconi (Anglia), Honeywell/Litton/Mason (SUA).

Modernizarea s-a axat pe urmatoarele obiective:

-cresterea capacitatii platformei in combaterea blindatelor, obiectivelor fortificate si a fortelor terestre inamice;

-adaugarea de capabilitati de supraveghere si cercetare aeriana in conditiile campului de lupta modern;

-posibilitatea de a executa misiuni de escortare si asalt;

-posibilitatea de a executa misiuni de aparare aeriana, incluzand aici posibilitatea acrosarii de rachete AA;

-cresterea nivelului de autoprotectie in mediul inamic (ce la vechiul elicopter era inexistenta), echipamente chaff/flare;

-adaugarea capacitatii de zbor in orice conditii meteo, ziua si noaptea, cu armament modern, de ultima generatie, compatibil NATO;

-reducerea substantiala a incarcarii de lucru a pilotilor, prin adaugarea de senzori de navigatie, elemente sistem electrooptic, de ultima generatie. Elicopterul se bazeaza pe concepte moderne de avionica integrate si databus de comunicare MIL-STD 1553 B –toate echipamentele, sistemele si avionica sunt legate strans la calculatorul central HMRC (Helicopter Multi-Role Computer), pentru comanda si control. Aceasta configuratie permite integrarea sistemelor de bord intr-o retea computerizata gestionata de HMRC.

Elicopterul are o interfata moderna “om-masina”, bazata pe conceptual EFIS (Electronic Flight Instrument System), ce asigura transmisia rapida si eficienta a informatiilor: din campul tactic, functionare echipamente, gestionarea acrosajelor, comunicatii, etc –catre piloti.

Sistemul SOCAT se compune in principal din:

-sistem integrat de comanda si control al zborului, precum si a misiunilor de lupta;

-calculator central pentru controlul si comanda sistemelor;

-databus dual de comunicare 1553 B;

-statii de comunicare V/UHF cu salt de frecventa, secretizate;

-sistem de navigatie INS/GPS integrat;

-sistem HOCAS pentru controlul sistemelor prin mansele de comanda;

-manse GRIPS pentru control armament si element electrooptic (EOP). Acesta este girostabilizat si include sistem de vizualizare in infrarosu (camera termala,FLIR), camera video CCD, sistem telemetric cu laser (LRF) si poate fi comandat de la mansele GRIPS sau se aliniaza dupa linia de vizare a castii pilotului/copilotului.EOPpermite tragatorului sa detecteze, localizeze, identifice si sa stabileasca tintele prioritare.

Odata selectate tintele se activeaza automat functia de autotracking, initiindu-se sistemele de ghidare ale rachetelor AT SPIKE-ER;

-sistem de vizualizare pe timp de noapte NVIS;

-display multifunctional pilot/copilot, format din doua ecrane interactive MFD (Multi-Functional Display) si un ecran central MFCD (Multi-Functional Colour Display), pe care sunt afisate datele de navigatie, datele tactice si imagini ale obiectivelor inamice, starea armamentului de bord si a sistemelor. Harta digitala a zonei avand optiunea de selectare a scarii, pozitia aeronavei, situatia tactica a campului de lupta, relief, obstacole, obiective, etc (toate permitand zborul fara probleme la nivelul solului –zbor MoE –Map of the Earth, cu evitarea obstacolelor si a zonelor inamice), sunt afisate pe ecranul central.

Un echipament deosebit aflat in dotarea SOCAT este casca pilot/copilotHMD(Helmet Mounted Display), de provenientaIsrael. Aceasta dispune de display-uri integrate ce permit vederea pet imp de noapte si afisarea informatiilor de navigatie si tactice esentiale, precum si vizarea si tragerea asupra tintelor cu tunul de bord doar prin simpla privire a acesteia de catre pilot/copilot, fara a mai fi necesara manevrarea elicopterului.

De asemenea elicopterul dispune de o unitate de transfer date (DTS) foarte moderna, ce permite inainte de decolare incarcarea in memoria HMRC a planurilor de misiune prelucrate in statiile de la sol; planuri ce pot fi adaptate si actualizate cu informatii culese in timpul zborului. De asemenea SOCAT are capacitatea de a transmite si receptiona informatii asupra campului de lupta prin semnale radio digitale codificate; toate informatiile au flux liber intre aeronava si statiile de la sol, fara a mai apela la comunicatiile verbale. Elicopterele participante la misiune pot schimba instantaneu informatii legate de o imagine tactica completa a campului de lupta, precum si de la/ si cu, statiile de sol.

Tunul de bord este de tip GIAT THL 20 LT (asemanator celui de pe TIGER) si are urmatoarele caracteristici:

-masa maxima 123kg;

-forta de recul redusa sub 250 daN;

-fiabilitate ridicata a subsistemelor si a software-ului;

-dispune de doua servomotoare electrice ce permit orientarea tunului dupa linia de vizare a castii tragatorului sau a sistemuluiEOP, ce pot opera intre +/-110 grade in azimut si +21/-50 grade in elevatie.

De asemeneaPUMASOCAT poate acrosa doua rachete AA si blocuri de lansare PRND. Dar principala sa arma ramane racheta AT SPIKE-ER, ce poate distruge vehicule blindate si tancuri, la o distanta cuprinsa intre 400-8000 de metri.

Capabilitatile rachetei SPIKE-ER sunt extrem de moderne, facand din IAR-330 PUMA SOCAT o platforma letala; elicopterul putand acrosa pana la 8 asemenea rachete containerizate, usor de montat.

SPIKE este un sistem tactic integrat C4ISR, avand domeniu interactiv, uşor de folosit care oferă:
-limbaj comun şi simplu între diferite forţe (racheta poate fi montata inclusiv pe vehicule terestre fara modificari majore –deci elicopterul poate fi aprovizionat cu rachete de la orice alt vehicul terestru care are montat acest sistem ER);
-creste capacitatea de riposta si atac a elicopterului, racheta fiind agila şi precisa;
-dispune de senzori proprii de cercetare şi  atac;
-autodiagnosticare si incarcare misiune înainte de lansare;
-dispune de management de incendiu foarte avansat, prevenind accidentele, dispunand de sisteme de siguranta si anulare misiune in caz de urgenta;
-este integrabila cu orice capacitatea existenta in reţeaua de comunicaţii a MapN.
Racheta dispune de capabilităţi moderne, precum:
-misiunea şi planificarea acesteia se face automat dar si manual in caz de defectiuni;
– capabilitati de navigatie de tip „Trage si Uita”, minimizand expunerea fortelor proprii si marind sansele de supravietuire in mediul ostil, al elicopterului si echipajului acestuia;
-poate fi folosita cu succes in sprijinul fortelor proprii, in distrugerea diferitelor tipuri de tinte, altele decat cele blindate, racheta avand diferite tipuri de focoase;
-afiseaza automat situaţia sistemului, starea rachetelor, gestionand acrosajele;
-sistemul face automat/manual achizitia ţintelor si aloca pe cele prioritare;
-misiunea poate fi revizuita oricand, in functie de situatia campului tactic intalnita de elicopterele in misiune.
Sistemul poate fi încorporat în forţele speciale şi operaţiuni urbane de război, fiind foarte precis, dar montat pe un trepied usor de instalat in greutate de 30 kg.

SPIKE-ER: racheta de tip „Trage si Uita”; Link fibra optica; senzori electro-optici CCD / IIR sau duali; poate fi echipata cu o varietate de focoase; lungime în canistră-1670 mm, diametru exterior -170 mm, greutate în recipient – 33 kg.

SOCAT dispune de echipamente chaff/flare foarte moderne, de conceptie romaneasca. Acestea sunt destinate contraactiunii procedurale in domeniul radiatiilor electromagnetice in gama infrarosu/ cu incarcatura termica. Distanta de activare este cuprinsa intre 5-10 metri de la lansator, iar persistenta incarcaturii termice/IR este de 10-15 secunde –timp suficient pentru bruiajul rachetelor AA. Fiecare lansator cuprinde minim 30 de unitati.

Cu toate acestea IAR -330 PUMA SOCAT, nu reprezinta decat un hibrid, o combinatie extrem de reusita intre un elicopter de transport si unul de atac. El nu este totusi un elicopter de atac pursange.

Randurile urmatoare, legate de ceea ce-ar fi trebuit sa devina ELICOPTERUL DE ATAC pursange al Armatei Romane, IAR AH-1 RO DRACULA, le scriu cu mahnire si parere de rau, datorita faptului ca acest proiect ar fi adus Romaniei 96 de elicoptere de atac, multe beneficii si locuri de munca, daca s-ar fi concretizat. Sunt convins insa ca si dumneavoastra veti avea un gust amar dupa ce veti citi acest articol!

Acest proiect a debutat odata cu programul SOCAT si s-a desfasurat dupa SPECIFICATIA TEHNICA a MapN, urmand a se fabrica la IAR Brasov, prin acordarea de catre firma Bell Helicopter Textron (SUA), a LICENTEI de fabricatie a elicopterului AH -1 W SUPER COBRA (versiunea cea mai performanta la acea vreme). Deci, punctez inca o data, ACORDAREA LICENTEI, ceea ce insemna foarte mult pentru industria autohtona, aceasta avand astfel acces la tehnologie de varf din domeniul aeronautic!

Cu toate ca negocierile cu firma Bell au fost complexe si s-au incheiat cu rezultate pozitive pentru NOI, din pacate asa cum se intampla mereu in spatiul mioritic, s-au gasit „specialistii” de serviciu din presa si aiurea, care s-au napustit asupra acestei initiative a MapN, de a construi in tara un elicopter de atac ultramodern. Acestia s-au apucat sa „desfiinteze” acest contract, fiindca trebuie sa mentionez, au existat contracte interdependente incheiate si parafate, spunand acelasi lucru: mita, fier vechi, lipsa implicare industrie autohtona, elicopter aflat la sfarsit de cariera (sau „inselat” gugustiucii fiindca COBRA zboara si-n prezent si va mai zbura inca multi ani de-aici incolo), etc. Lucruri cunoscute, repetabile, nu-i asa?

Ciudat cum apar toti „specialistii” astia, atunci cand se vorbeste despre contracte mamut si industria locala!

AH-1 RO DRACULA, cum era el numit de catre FAR, urma a fi realizat in conformitate cu cerintele operationale ale acestora, la IAR Brasov in cadrul unui program de transfer de licenta, scolarizare, asistenta tehnica, livrare de materiale, echipamente, piese de schimb, subansamble, inclusiv program de integrare a fabricatiei. Bell acceptase inclusiv ca Romania sa dezvolte in viitor platforma, ceea ce era absolut extraordinar pentru industria si cercetarea romaneasca. Integrarea fabricatiei in Romania ar fi redus substantial dependenta fata de furnizorii straini, o intretinere usoara si ieftina a elicopterului. Armata Romana ar fi avut astfel in dotare un elicopter de atac foarte performant, ce dispunea de avionica similara SOCAT, fiind total compatibil si standardizat cu acesta.

La o prima evaluare costul per aparat se ridica la 13 milioane de dolari, mult sub cel de 30 milioane pentru Apache (acesta a si fost luat in consideratie pentru fabricare locala, dar industria nationala ar fi avut un grad de implicare scazut –Boeing neacceptand transfer masiv de tehnologie- la care sau adaugat costurile mari de operare), urmand ca Aviatia Romana sa cumpere nici mai mult, nici mai putin de 96 de elicoptere! Da, dragi cititori, 96 de aparate…

Datorita faptului ca 96 de elicoptere de atac in dotarea FAR ar fi reprezentat o forta de descurajare teribila, Romania a fost supusa la mari presiuni externe, in special din partea Rusiei si a Ucrainei, aliatul sau (pe atunci nu eram inca in NATO). Deh, vechile metehne nu se uita, mergandu-se pana acolo in a ne acuza de „pretentii teritoriale” si „supra-inarmare”!!! Asta cu concursul lichelelor bine infipte SUS, de la noi…

Chiar si vecinii, precum Ungaria, Bulgaria, Cehia si chiar Polonia, ne admirau si ne invidiau totodata, pentru REUSITA noastra, unii fiind chiar interesati in a cumpara elicopterul. Am fi ajuns astfel, cu perspective viabile, exportatori de tehnologie inalta. Un vis frumos spulberat insa de incompetenta, servilism si „diplomatie” prost inteleasa si aplicata, asta ca sa nu mai zicem de lipsa de patriotism si aport la INTERESUL NATIONAL.

Da, dragi cititori, INTERESUL NATIONAL! Fiindca, in urma analizelor economice si de perspectiva facute de catre MapN si Ministerul Industriilor (pe atunci), au reiesit urmatoarele avantaje conexe acestui contract:

-ROAF s-ar fi dotat cu 96 de elicoptere de atac noi, la un pret minim de 13 milioane de dolari/bucata; bani ce erau investiti in industria nationala;

-86% din manopera aferenta derularii programului de facea in societati romanesti, precum: IAR Brasov. Turbomecanica (ce urma sa construiasca sub licenta General Electric, motoarele T 700-GE-401, ce aveau o putere instalata de 3380 CP; DRACULA avand doua asemenea motoare), Straero, Arsenalul Armatei, Ratmil, Simultec (urma a construi simulatoarele de zbor pentru DRACULA), Comoti, Aerofina, Aeroteh. Mii si mii de locuri de munca si transfer de tehnologie de ultima generatie, duse pe apa sambetei…Conform studiilor, la fiecare 3 dolari cheltuiti pentru achizitia elicopterelor, 2 dolari s-ar fi intors in industria noastra. Pacat de „trenul” pierdut!

-industria aeronautica romaneasca ar fi beneficiat de tehnologie de varf, modernizari, transfer de know-how si investitii din partea companiilor Bell si General Electric, iar IAR Brasov s-ar fi aliat cu un producator de renume mondial in domeniu (Bell urma sa cumpere 70% din actiunile IAR Brasov); devenind astfel centrul activitatilor acestor companii pentru Europa de Est in ceea ce priveste elicopterele;

-Bell ar fi sustinut IAR Brasov in valorificarea la export a elicopterului DRACULA, in special pe pietele fostelor state ex-Varsovia.

Avem toate motivele sa le „multumim” celor ce-au anulat acest contract, absolut benefic pentru industria nationala si Armata Romana…Deci, MULTUMIM!

Elicopterul AH -1 RO DRACULA, ar fi fost capabil sa execute o gama larga de misiuni, precum:

-distrugerea mijloacelor de lupta blindate si de transport logistic inamice;

-distrugerea amenajarilor genistice;

-apararea aeriana impotriva elicopterelor si avioanelor;

-supravegherea si cercetarea aeriana, cu transmiterea in timp real a datelor tactice;

-autoprotectie in mediu inamic, prin: avertizarea echipajului asupra iradierii radar si laser, lansarea unor elemente de bruiaj pasiv, blindarea cabinei si a partilor laterale ale aeronavei, tratarea suprafetelor exterioare ale aeronavei pentru diminuarea amprentei radar si in infrarosu (capabilitati stealth, ceva nou in Armata Romana pe atunci), protectie NBC;

-indeplinirea misiunilor de atac si de cercetare in orice conditii meteo, ziua si noaptea, in zbor tactic la joasa inaltime;

-rezervoare suplimentare de combustibil, largabile;

-zbor la nivelul solului cu avertizare asupra obstacolelor terestre (cabluri, antene, poduri, pomi, diverse obiective);

-armament de ultima generatie compus din: tun turelat GIAT de 20 mm, identic cu cel de pe SOCAT; rachete inteligente AT SPIKE –ER, in doua versiuni, in functie de blindajul si tipul tintei; rachete aer-aer  cu ghidare termica, infrarosu, camera video; lansatoare PRND si de bombe;

-elicopterul ar fi dispus de doua motoare de tip GE T 700-GE-401, cu o putere nominala de 3380 CP, putand decola/ateriza si cu un singur motor, avand o viteza ascensionala de 10 m/s.

Aceste performante extraordinare cerute de catre MapN situa DRACULA peste cea mai moderna varianta de COBRA, aflata in exploatare AH-1W SUPER COBRA, lucru recunoscut dealtfel de catre firma Bell.

Elicopterul AH-1 RO DRACULA, ar fi avut urmatoarele performante:

-greutate maxima 6700 kg;

-sarcina utila 2800 kg;

-viteza maxima 300 km/h;

-viteza ascensionala 10 m/s, printre cele mai agile pe atunci;

-plafon practic 5000 m;

-raza de actiune complet echipat, cu rezervoare interne, peste 550 km.

Anularea contractului a venit din senin si a deszamagit profund. Credibilitatea Romaniei in afaceri a scazut, inclusiv in fata firmelor de renume. De ce s-a intamplat asta? In mare parte datorita presiunilor externe. Ce va urma? Nu stim! Inca…

Stim doar ca ROAF nu are inca elicoptere de atac si totodata stim sigur caPUMASOCAT se apropie de pensionare.

Si mai stim ceva! Armata Romana isi doreste cu ardoare un asemenea elicopter…

WW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38 de răspunsuri »

  1. AH 1Z VIPER cred ca ar fi elicopterul de atac cel mai potrivit pt. armata romana ! Ar putea competitiona cu noile elicoptere de atac rusesti … bine inarmate dar un pic cam mari deci greoaie. Rusi ar putea fi depasiti fiindca aceste elicoptere sunt mai agile/ manevrabile decat ale lor, avionica e mai performanta si chiar daca sistemul de armament nu e atat de divers celelalte atuuri ale aparatului il pot impune intr-o confruntare reala. Totul e ca americani sa ne trateze ca pe niste parteneri adevarati si sa lase reticentele deoparte ( la urma urmei noi si lesii suntem in prima linie in fata ursului) … ba mai mult cred ca nefinalizarea contractului cu Bell nu tine atat de noi, de ucrainieni si rusi nici atat …. cat de partea americana ….

    • King Cobra de acum e doar un upgrade la AH -1Z Cobra de la care porneam noi la drum, am fi avut in acest domeniu ce sa exportam, o credibilitate imensa si mai ales 2 mari firme americane in zona General Electric si BELLHelicopters Textron.
      Si azi cred ca cu mici modificari ar fi bine daca am semna acest contract, si mai ales am avea si azi piata pentru acest elicopter AH 1 RO Dracula.
      IAR 330 Puma SOCAT se apropie de pensionare si ar trebui inlocuit tot cu IAR 330 PUMA SOCAT eu as relansa productia de elicoptere PUMA in Romania, trebuie doar vointa, este un elicopter foarte versatil si ni-l permitem! Nu cred ca la banii astia gasim ceva mai bun si care sa se faca local.
      In alta ordine de idei tunul de 20 mm Giat nu stiu daca este asa de bun fiindca varianta de pe Tiger are multe probleme cel de 30 mm nu poate fi folosit decat in rafale scurte deoarece induce vibratii asupra structurii iar nemtii au renuntat sa il mai monteze pe Tiger-urile lor.

      • din pacate tiger ul are f multe probleme si e f scump(nu ma refer la prob de fiabilitate ci de conceptie)si mai toate guv implicate se plang chestia e ca nu pot sarenunte usor la un program matur

  2. Greu de crezut ca partea americana a sabotat proiectul, cu atat mai mult cu cat erau la curent cu evolutia acestuia, participand la absolut toate intalnirile! Si aici ma refer inclusiv la reprezentanti ai Guvernului american…Rusii si ucrainenii au urlat cel mai tare, iar la conducerea tarii in acel timp era PSD-ul si…Ion Iliescu, care stiti prea bine ce afinitati avea. Asa ca Rusia avea caile si mijloacele de a pune bete in roate proiectului (stiu prea bine ce vorbesc in acest sens).
    Dupa cate stiu, Eurocopter ar avea intentia de a face la Brasov un elicopter din gama EC, dar nu stiu sa se fi demarat ceva. greu de crezut ca IAR Brasov, ar mai merge pe constructia de elicoptere, cel mai sigur raman deocamdata pe mentenanta. Ne-ar trebui o minune ca la IAR Brasov sa se mai faca elicoptere, chiar si PUMA. Oricum, terenul fabricii este EXCELENT pentru rechinii imobiliari; am auzit chiar si de parc de distractie, Mall si alte chestii, ce se intentioneaza a se face acolo! C-asai la noi!

    • Eu sper ca in cazul IAR Brasov sa se mearga mai departe de interesele meschina ale unor politicieni de mana a 3-a fara suparare pentru cei care sunteti din Craiova dar IAR inseamna in primul rand Brasov! Datele balantei la export sunt cele care spun tot adevarul singurul produs al industriei aeronautice care s-a vandut foarte bine la export este IAR 330 PUMA cu diverse variante de dotare si utilat dupa cerintele fiecarei tari.
      IAR 93 a fost doar un avion reusit pentru vremea lui de atac la sol iar IAR 99 Soim ar fi putut fi un produs foarte bine exportat dar din pacate cu ajutorul obtuzilor de la conducere nu s-a vandut si a scapat timpul istoric. Daca o tinem asa in curand nu vom mai avea nimic, Eurocopter ne-a cam tepuit de cateva ori si EC nu este ceea ce vrea armata romana. RoAF isi doreste un elicopter bun la toate gen PUMA si ieftin de intretinut si unul special pentru atac si lupta impotriva blindatelor.
      Inca se mai poate face AH 1 Ro Dracula la noi in tara, altfel o sa ajungem sa cumparam Tiger sau Apache produse ceva mai bune dar care nu ne putem permite sa le exploatam asa de intens ca si AH 1 Ro. Si pretul de cost este mult mai mare.
      In conditiile actuale bugetare si cum perspectivele sunt nu prea stralucite ne-ar trebui elicopterul AH 1 Ro! Turcii sunt Bell Helicopters Textron cred ca ar fi incantati sa produca acum pe plan local o varianta de King Cobra care este la 90 din nivelul Apache-ului D.
      Asta este ceea ce avem nevoie 48 de elicoptere dedicate si 48 de avioane multirol la care sa ne fie usor sa facem intretinerea pe plan local. Cu o astfel de coloana vertebrala la elicoptere si la aviatia de vanatoare apoi ne putem gandi la un numar mai mic de aparate performante care sa fie varf de lance daca vom avea banii necesari.

  3. eu cred ca il putem trimite pe a severin sa faca lobby pe langa sarkozy(date fiind bunele relatii)ca sa transfere o parte din prod nh 90 la brasov si l facem inarmat cu socat…pun pariu ca iese mai bine decat tiger

  4. In momentul de fata flota elicoptere sta foarte rau,decat decat 2 escadrile de elicoptere au efectivul minim de 12 bucati operationale.

    Pe viitor trebuie inlocuite IAR-316,probabil cu EC-135,chiar si in varianta civila,24 de elicoptere de atac,intre Tiger si AH-1Z cred ca se va da batalia,si inca 12 elicoptere de transport noi,ori IAR-330SM ori o varianta de Super Puma,EC-725 sau EC-225,desigur nici ceva american nu ar fii exclus,eventual sh.

    Flota de elicoptere de transport ar urma sa fie compusa din cele 12 IAR-330M,20 de IAR-330 SOCAT care vor fii folosite ca elicoptere de transport-atac,de fapt nu stiu foarte clar ce se are de gand cu acestea,dar vor fii pastrate in serviciu,si inca 12 EC-725,deci o flota de 40-45 elicoptere de transport,cea ce nu este rau,la care sa se adauge inca 24 de atac si inca 8-10 de scoala.

    Marea problama insa este la capitolul financiar,cea ce puna cat se poate de serios in pericol existenta unei flote de elicoptere in RoAF.

    • EC 635 varianta militara a lui EC -135 nu e rea deloc, insa nu are capacitatea de a purta intregul armament de pe PUMA SOCAT, oricum cred ca l-am putea adapta sa care 8 Spike-ER si un tun de 20 mm poate in bot. Alternativa la Spike-Er ar fi blocuri PRND de 70 mm sau 57 mm daca o sa aiba acest tip de armament este o varianta ok pentru elicopterul usor care sa inlocuiasca IAR 316. Despre Tiger in schimb este la pret de Apache asa ca nu stiu daca neaparat as alege tiger poate ca cumpar 2 AH 1 King Cobra la pret de 1 Tiger sau Apache si operatiunile posibile cu ele cam tot alea sunt, e drept ca Apache si Tiger au un plus dar care nu poate bate numarul mai mare de AH1 King Cobra.

      • Ori unele ori altele,nu ar fii rele nici EC-135,decat nimic bune si alea,mai ales pentr scoala de la Bobocu.

        Oferta Eurocopter ar fii foarte interesanta daca la contrapartida ar cumpara fabrica de la Ghimbav,pe modelul afacerii cu Bell,mai exact asi face o licitatie comuna MAI-MApN,cu 22 de bucati pentr Interne si inca 51 pentru Armata,46 pentru RoAF si inca 5 pentru Fortele Navale.

      • Eu as prefera varianta italiana Augusta 129 Mangusta.Este destul de ieftin si cred ca s-ar plia bine pe nevoile noastre.Tiger are probleme structurale, cele americane sunt scumpe.As prefera mai multe Manguste…..

      • de acord cu tine george privind mangusta mi se pare f potrivit ptr noi…cu conditia de a i face tot sist de armament la noi

  5. Pingback: Elicoptere de atac pentru Romania | RomaniaMilitary

  6. Pe langa dezvoltarea in continuare a elicopterului Puma, ce ar putea fi modernizat, remotorizat si adus dincolo de ultimul standard de SuperPuma existent pe piata, am putea apela la experienta Rooivalk, bazat pe componentele Puma. De asemenea, am putea realiza cu aceleasi componente si o varianta de elicopter civil monomotor.

    Astfel, folosind aceleasi componente (aprox. 70% dintre ele), mai mult sau mai putin, am putea avea urmatoarele produse la IAR Ghimbav:
    1. Elicopter civil utilitar monomotor de mici dimensiuni, un continuator al traditiei Alouette/Gazelle, ce poate fi adaptat si intr-o versiune de recunoastere si atac usor, similar cu Gazelle

    2. Un Super-Puma imbunatatit, varianta civila de transport, cu puterea motoarelor dubla fata de cea actuala, ce poate fi comercializat in zeci de variante utilitare sau de transport/medivac

    3. Un Super-Puma – varianta militara „de asalt”, bazat pe experienta Socat, insa pornind de la noua platforma si sisteme noi de arme, cu posturile de lupta si pilotaj modificate si protejate noilor cerinte si cu rampa de incarcare spate, ce ar facilita mult accesul in zona cargo (vezi MI-17). Ar rezulta o aeronava asemanatoare lui MI-24, insa cu un salt de tehnologie de 40 de ani.

    4. Un elicopter de atac similar cu Rooivalk, bazat pe platforma Super-Puma, cu un mix de tehnologie americano-israelian, care ar putea fi superior proiectului AH-1Z si cu costuri mult reduse fata de acesta!

    • Sună atât de bine și atât de realizabil pentru o țară cu ceva tradiție și experiență în domeniul construcției de elicoptere în care există interes pentru a se revitaliza un domeniu de activitate de înaltă tehnologie încât mi-e clar că pentru România e doar un vis.

    • Super-Puma imbunatatit este in lucru chiar acum… pentru UK. Un contract de upgrade de 300mil GBP pentru 30 de elicoptere ale RAF a fost demarat de curand, prototipul a fost executat la fabrica din Marignane a Eurocopter (Iunie 2011), restul comenzii va fi executata de IAR Brasov:
      http://www.thinkdefence.co.uk/2009/09/a-tale-of-three-upgrades-%E2%80%93-puma-and-lynx/
      Evident banii se duc catre Eurocopter, cei de la IAR primesc firimiturile, bine macar ca au de lucru….

      Cat despre elicopterul de atac, noi i-am ajutat pe sud-africani cu Oryx-ul din care a derivat Rooivalk si cum sint ei disperati dupa un client, nu cred ca ar fi o problema fie obtinerea licentei fie dezvoltarea in continuare a unei versiuni mai compacte si mai usoare.
      Problema majora ar fi Eurocopter, atat timp cat ei detin fabrica de la Brasov, nu au nici un interes sa ajute un concurent mai ieftin al Tiger-ului, cu atat mai mult cu cat in Europa exista deja unul: A129 Mangusta.
      Doar daca i-am atrage intr-o schema de gen hi/lo mix Tiger/Rooivalk-Ro (cum ar fi Megane/Logan) pentru a-i da in cap mangustei, insa ne-ar trebui fonduri serioase pentru dezvoltarea unui asemenea proiect deci pe scurt: deocamdata n-avem fata.

      • Cred ca si Romania ar putea da la modernizat la Brasov cele 23 Puma Socat + cele 35 IAR 330, pentru aducerea la standardul EC 725 SuperPuma din punct de vedere al avionicii pentru IAR330 standard si motoarelor:
        – motoarele, de la 2 × TURMO IV B1400CP fiecare la 2 × Turbomeca Makila 2A1 de 2,382 fiecare
        – electronica si comenzile
        – noul tip de rotor
        – reamenajarea spatiului interior
        – upgrade la protectie

        Acum, din cate am inteles, uzina de la Ghimbav a fost „rupta” in 2 parti:

        – joint venture IAR-Eurocopter (49-51%) => EC ROMANIA (EUROCOPTER ROMANIA SA), aparent cu 126 angajati:
        http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Eurocopter-Romania_370.html
        http://www.eurocopterromania.ro/

        – S.C. IAR SA Brasov – inca activa in 2011: 72% stat, 28%privat, 858 angajati hale pe 90.000 m2 si pista aeroport.
        Repara sau fac upgrade la: IAR SOCAT, IAR 330H si L si am vazut ca au disponibile motoarele MAkila 1A1, de 1742CP
        http://www.iar.ro/index.html
        Acum produc avionul usor IAR46S pt. SUA

        Deci situatia nu pare chiar deznadajduita. Daca s-ar dori, IAR SA ar putea, cu sprijin guvernamental, sa inceapa un joint venture cu Denel, in care poate contribui si Eurocopter pt. Rooivalk sau sa reia negocierea cu Bell pt. Ah-1…

  7. Eu le-am propus ceva similar, pe mai multe domenii, CSAT, ROAF, MAPN si Departamentului de inzestrare, tinand cont si de componenta economica. Mi-au raspuns ca materialul dovedeste ca am cunostiinte in domeniu si ca si ei ar visa la asa ceva dar nu prea sunt bani. Sper ca macar unele dintre persoanele vizate sa fi citit macar in diagonala propunerile…

    „George GMT” , ti-am trimis astazi propunerile legate de multirol – poate le publici…

    Sper ca zilele urmatoare sa-ti trimit materialul complet de anul trecut, de care vorbeam mai sus, cu cateva ajustari de anul acesta…

  8. Pingback: Super Pumele britanice vor veni la Brasov « RomaniaMilitary

  9. Helicopterul PUMA 330 IAR este un helicopter foarte bun si superior din toate punctele de vedere!
    Sunt multe state care il vor in dotarea lor, modernizate bineinteles, dar ce ne facem cu cei de la Eurocopter care nu vor decat sa promoveze cele noi si care de fapt au rezultat cu multe probleme.
    Pacat!

  10. https://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/01/19/romania-versus-ungaria-economic-doar/#comment-5501 – am discutat ceva aici…

    Dotarea cu 96 de elicoptere de atac era benefică pentru noi chiar şi în condiţii mult mai proaste decât cele propuse pentru contract, cu atât mai benefică în condiţiile participării industriei româneşti la realizarea aparatelor de zbor, dar era politically-incorrect, şi nu datorită faptului că am fi avut un vecin mare, puternic şi hrăpăreţ (pe care nu îl vom numi, dar bea multă vodcă 🙂 ) ci dimpotrivă, pentru că avem şi alţi vecini, mici şi slabi. Şi faptul că oamenii noştri au făcut totuşi ceva brânză în Afganistan sau Irak, spre deosebire de ai lor, e în defavoarea noastră.

    Există o chestiune numită echilibrul puterii în relaţiile dintre state sau organizaţii, ştie orice amator care a studiat ceva istorie. Exemplul clasic pe care îl dau mulţi e conflictul dintre Imperiul Britanic şi cel german care a dus la Primul Război Mondial – dacă nu ar fi existat lupta pentru dominaţia Oceanului, germanii nu ar fi dezvoltat flota lor de război, britanicii nu ar fi reacţionat, nu ar fi început o cursă a înarmării (şi de aici fiecare adaugă ceea ce îi convine, potrivit ideologiei lui politice: comunistul va spune că nu ar fi crescut puterea baronilor industriali în Germania, pacifistul că Amiralitatea britanică nu ar fi căpătat o putere mai mare decât a guvernului civil, ungurul că nu s-ar fi iscat conflictul intern datorat proastei împărţiri a resurselor în Imperiul Austro-Ungar şi deci imperiul nu ar fi fost ros din interior, şi aşa mai departe). Când vorbesc de echilibru, oamenii au de fiecare dată în vedere cursa înarmării, convinşi (în mod nu foarte corect) că obiectul, resursa în sine, fie că e un elicopter, un avion, un cuirasat, o uzină, un câmp petrolifer, dictează relaţiile sociale din jurul ei.

    Ceea ce scapă publicului obişnuit (dar devine clar ca lumina zilei când te gândeşti la scandalurile politice şi mediatice din unele epoci istorice, cum ar fi lanţul de ciocniri între americani, englezi francezi şi germani dintre 1933-1939, care aveau să ducă la război) e faptul că echilibrul puterii poate fi foarte flexibil şi negociabil atunci când părţile sunt dispuse să se înţeleagă, şi deloc negociabil atunci când sunt incompatibile. (Exemplu: aceeaşi epocă istorică. Imediat ce Hitler a câştigat puterea, presa americană l-a făcut albie de porci, au pomenit de boicotul mărfurilor germane, i-au ponegrit pe cei care luau bilet pe vasele Hamburg Amerika Linie, au refuzat heliul pentru Hindenburg, au încercat prin toate mijloacele posibile să îi facă zile fripte, deşi el era dispus la o înţelegere. Era cam greu să negocieze cu germanii un ministru de finanţe numit Henry Morgenthau 🙂 )

    În condiţiile din trecutul apropiat, le era destul de greu puterilor europene să accepte ideea ca puterea regională (cum îi spunea Ţapul) să fie, odată cu scufundarea lentă a Ungariei şi eforturile Serbiei de a reconstrui ce s-a distrus, ţara care se afla într-o astfel de incompatibilitate cu ele – pentru că România era incompatibilă cu valorile europene, şi nu din perspectiva unui lătrău ca Le Pen sau Fortuyn. Noi avem un stat în care nu e respectată decât puterea, deci orice formă de putere pusă la îndemâna unui lider politic de-ai noştri va fi folosită imediat pentru a domina ceea ce este în jur: Miron Cozma avea la îndemână puterea minerilor, a mărşăluit cu ei; Ţapul avea puterea banului, a folosit-o pentru a menţine liniştea; Bombonelu avea putere asupra presei, a folosit-o pentru a închide gura cui avea ceva de spus la adresa lui; Felix Motanul are puterea propagandei, o foloseşte de ani buni asupra oricui îi ameninţă poziţia. (Mugur Isărescu are puterea supremă, capacitatea de a domina în totalitate economia, prin mijloace pe care nu le vom prezenta larg, dar e cel mai înţelept şi mai evoluat dintre toţi, fiindcă nu o foloseşte decât atunci când e nevoie şi e foarte prudent 🙂 )

    Profitul de pe urma contractelor cu industria românească, de pe urma achiziţiilor de armament şi echipamente, de pe urma plasării „puterii regionale” în coasta lui nea Volodea era tentant. La fel de tentant ca o oală cu smântână pentru o pisică. Dar acel profit se dobândea în schimbul unui preţ: acordarea puterii financiare, militare şi propagandistice cuiva care e însetat, turbat de sete de putere. Adică turnarea de gaz pe foc, eliberarea unui copil într-o cofetărie. Cel care azi e controlabil fiindcă ştie că nu are putere, mâine, când o are, nu va mai ţine seama de nimic şi nu va mai putea fi controlat de nimeni. Mai ales când ştie că vecinii săi devin astfel şi mai slabi decât el.

    Dacă am fi fost înconjuraţi de vecini puternici, hrăpăreţi şi lacomi, care să ne poată ţine în şah, e aproape sigur că afacerea cu elicoptere s-ar fi perfectat într-o formă sau alta – fiindcă s-ar fi menţinut echilibrul puterii.

    Cum spunea Prof. Meynert către Dr. Freud: „dragul meu, cu cât te atacă mai furioşi, să fii convins că ai de fapt dreptate şi ei ştiu asta, dar nu pot admite să le-o iei înainte lor.”

    În strategie, are şi capra vecinului rolul ei.

    ~Nautilus

    • Pai lucrurile s-au mai schimbat atunci, iar loc de negociere este, asa cum s-a putut cu scutul antiracheta si cu multirolul.
      In plus, nu mai stiu ce specialist din UE ne recomanda anul trecut sa investim in cresterea fortelor tanc-elicopter si nu in multirol…

      Si tot recent, a fost abolit tratatul cu limitarea fortelor conventionale in Europa, pe care Rusia nu-l respecta oricum de vreo 5 ani.

      Revenind ;a IAR Brasov SA., am gasit pe site-ul lor raportul trimestrial pe 2011, comparativ cu 2010, si nu e de bun augur:

      http://www.iar.ro/cnvm2011/Raport_trimestrial_3_2011.pdf

    • Ce spui tu, e motivul principal pentru care am pierdut Basarabia si N.Bucovinei, iar in anii ’90 cand s-a relansat ideea repararii consecintelor pactului Ribbentrop-Molotov, am fost sfatuiti „prieteneste” sa o lasam mai moale!

      • Păi nu ştii cine era (la un vârf de mustaţă) să se caţere în fotoliul de Preşedinte? „Votaţi Iliescu să nu iasă ăsta”? Şi nu oricând, ci atunci când se perfectau negocierile de aderare la NATO şi CEE?…

        Realizezi ce însemna să fie un oarecare Preşedinte gras şi cam nebun stăpân peste România veche, Basarabia, Bucovina de Nord, o armată modernă cu 96 de elicoptere de atac, 48 de avioane supersonice multirol, 400 de tancuri moderne, programul TBT ajuns în producţia de serie etc (toate costau bani buni, dar grecii s-au îndatorat până peste cap şi tot au cea mai modernă tehnică navală şi o armată supradimensionată faţă de mărimea ţării, n-om fi noi mai proşti ca ei)?

        Ce spuneam eu mai sus că va face cel convins că are putere şi nimeni nu îi poate sta în cale?

        ~Nautilus

  11. Oricum, dezvoltarea lor KAH, poate fi un concept interesant, similar cu versiunea specializata SOCAT, dar ceva mai moderna… Rezultatul este mai apropiat de un elicopter de asalt dedicat, de talia MI24.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s