Flota de elicoptere militare a Romaniei

Standard

IAR 330 Puma Socat, nr.38

Tot romanu’ stie ca MiG-21 LanceR este la sfarsit de cariera, cu totii stim, inclusiv cei care nu au nici o pasiune deosebita pentru tehnica militara sau Armata, ca “batranul ” si foarte respectabilul LanceR, face ultimele zboruri, dintr-o cariera cu totul memorabilia.

Asta stim cu totii, am dezbatut, am oferit solutii, insa problema este mult mai profunda si mai dezastruoasa!

Nu numai MiG-21 LanceR mai are putin de trait, ci si alte elemente cheie ale sistemului militar romanesc, sunt aproape de nefiinta. Datorita obtuzitatii si nepasarii celor care ne-au condus pana acum, vom ajunge in situatia cu totul de negandit pentru orice natiune civilizata si cu respect de sine, ca principalele ramuri ale Sistemului National de Aparare, ramura militara, sa se prabuseasca brusc, toate odata si lasand Armata Romana descoperita, in acelasi timp, pe mai multe segmente.

Puma M, nr. 40

Puma L, MEDEVAC, nr.49

Nu vreau sa reiau aici discutile despre flota, sau autotunuri, despre rachetele antiaeriene S-75 care se apropie si ele de ultima suflare, impreuna cu SA-6 KUB, sau SA-8 OSA, de deja vajnicul si neoperationalul HAWK, etc, etc.

Nu! Acum vom arunca o privire asupra unei ramuri foart rar discutata in media, dar care este cu nimic mai importanta, in angrenajul defensiv si tactic al Armatei Romane – elicopterele militare!

Asadar Romania dispune de doua tipuri de elicoptere: IAR-316B Alouette, elicopter usor folosit astazi doar ca aeronava scoala, si IAR-330 Puma, in variantele L (clasic, de transport), MEDEVAC (SAR), M (modernizat) si, bineinteles, Puma SOCAT (de lupta antiblindaj), mandria noastra, cel mai performant elicopter romanesc. Pe varianta SOCAT s-a dezvoltat si Puma Naval, tot un Puma SOCAT, dar ceva mai modern si, evident, adaptat operarii de pe nave de lupta.

Dar cum stam in cazul flotilei de elicoptere? Se zboara, cate mai sunt operationale, si mai ales cat timp vom mai avea elicoptere?!

Aceste intrebari isi vor gasi unele raspunsuri in randurile de mai jos. Raspunsurile, asa cum am reusit sa facem rost de ele, nu sunt poate 100% complete si corecte, dar cam atat se poate afla astazi.

Astfel, repartizarea elicopterelor IAR-330 Puma in tara ar fi urmatoarea:

Escadrila 712 Elicoptere – Giarmata

Escadrila 713 Elicoptere SOCAT – Campia Turzii

Escadrila 862 Elelicoptere – MK

Escadrila 903 Elicoptere – Otopeni

Escadrila 904 Elicoptere SOCAT – Otopeni

Escadrila 952 Elicoptere SOCAT – Bacau

 Puma L, nr. 57

In ultima vreme au fost multe miscari de trupe, asa ca nu mai avem prea multe informatii pertinente, s-ar putea sa fi aparut ceva schimbari. Din cate stim acum, cele 7 SOCAT-uri de pe Otopeni sunt trase pe dreapta, nefunctionale, iar pe Campia Turzii si Bacau sunt cate 8 aparate.

In mod normal se stiau de 60 Pume active:

25 Pume aduse la standardul SOCAT (active 16), doua prabusite.
16 Pume aduse la standardul M
16 Pume L (varianta clasica)
Pume MEDEVAC SAR
Pume N – Grupul de Elicoptere al Fortelor Navale – aerodromul Tuzla
Pume operate de catre SRI (SA-330) – Otopeni

In cazul elicopterului IAR-316B Alouette, mai exista o escadrila pe Boboc (de scoala, formare si antrenament), dotata cu 5 aparate, cu numerele de inmatriculare 54, 57, 70, 118, 122 (113 este cel cazut zilele trecute langa Buzau).

Punctual:

1. – 5 IAR-316B operationale; 54, 57 si 70 au peste 30 ani vechime, celelalte au doar 25; sunt foarte bune ca elicoptere de antrenament, pentru ca sunt relativ simple, usoare si manevrabile, dar foarte vulnerabile la factorii meteo.

2. – 16 SOCAT active, 8 pe Bacau si 8 pe Campia Turzii; vechime intre 35 ani (SOCAT 06) si aprox. 23 ani (SOCAT 102), deci mult, spre foarte mult.

3. – Nici Puma si nici Alouette nu au degivrare pe pale, deci nu pot zbura in conditii de givraj mediu (puternic nici nu se pune problema…) – Puma clasic este un elicopter potrivit misiunilor executate ziua si noaptea in conditii meteo normale.

4. – 16 Puma L, dislocate pe Otopeni, MK, Giarmata si Bacau; vechime intre 35 ani (07) si aprox. 23 ani (103), deci mult…

5. – de zburat, se zboara ceva, dar de tras, nu de prea multe ori pe an – tragerile sunt mai mult cu tunul de bord si PRND, Spike mai putin, ca-s scumpe…

Intrebarile, ale caror raspunsuri le-ati citit mai sus, mi-au venit in minte, cand la BSDA 2012, am avut privilegiul sa stau la masa, dupa expozitie, cu cativa impatimiti in ale aviatiei militare si nu numai. Baietii doxa de carte si informatii pe acest domeniu, o adevarata desfatare sa-i asculti, insa fiecare cu ce-l doare!

SA-330, apartinand SRI, nr. 109

Asa ca am profitat de aceste cunostinte ale colegilor mei si am inceput sa-i intreb. Raspunsurile sunt, ca si in cazul aviatiei de vanatoare, dureroase. Se zboara putin, lipsa de kerosen, aeronavele sunt destul de vechi, unele fiind la limita resursei. Dar nu asta m-a socat, asta desi nu stiam, banuiam macar, socul a venit atunci cand s-a facut comparatie cu elicopterele care apartin Ministerului de Interne!

IAR 316, nr.122

Fratilor am ramas cu gura cascata! Nu numai ca baietii de la MI zboara, dar zboara de tocesc mansele aparatelor, cateodata sar de 300-350 de ore pe an, la limita suportabilitati personalului navigant, au elicoptere moderne, iar in cazul MI-8/17, s-au gasit resurse financiare pentru a fi trimise la revizie, in Ucraina, unde au facut un RK, li s-a prelungit resursa, etc.

Si asta in urma cu 2-3 ani, si este valabila, daca nu ma insel pentru toata flota de MI-8/17. Ori, ceea ce au facut cei de la MI este demn de toata lauda! Asa se face, iar faptul ca pilotii lor zboara mult peste norma, iarasi bravo lor, bine ca fac rost de bani, intrebarea este: ar trebui sa unim Ministerul Apararii cu cel de Interne?! Nu de alta, dar poate asa vom avea si Puma SOCAT revitalizata, vor avea si pilotii militari ore de zbor, trageri de lupta, etc.

Sigur aici imi veti spune ca MI participa si la actiuni de cautare-salvare, interventii la calamitati, bla, bla, bla. Da MApN-ul ce are?! Raie capreasca pe elicoptere?! De ce nu se baga si ei la asa ceva, de ce elicopterele MEDEVAC nu intra si ele, pe timp de pace, in circuitul ISU, ca pana acum nu am vazut prea multe elicoptere MEDEVAC sa transporte ranitii de la accidente!?

Puma M, nr.77, in hangarul de pe Otopeni

Din pacate, ca si in cazul altor ramuri ale Apararii, nici la elicoptere nu mai avem viata lunga! Inca avem destule, avem personal, mai avem o fabrica, insa este foarte clar ca in mai putin de 5-6 ani aparatele cu aripa rotativa ale MApN vor incepe usor, usor, sa ia drumul fierului vechi. Ce vine din urma, avem noi, gandit macar, daca nu pus in aplicare, ceva in loc?! Chiar este imposibil sa cumparam cate 1-2 elicoptere pe an?! Bineinteles ca nu este imposibil, timp inca mai avem, dar daca ar fi sa fac un pariu, as spune ca si in cazul flotei de elicoptere ne va astepta aceeasi soarta ca in cazul aviatiei de vanatoare: vor trage de ele pana in ultima clipa, iar atunci nu va mai trebui sa cheltuim banii pe doua elicoptere pe an, ci va trebui sa punem jos, imediat, sume colosale, pentru achizitia in bloc a multor aparate.

Si iarasi va incepe aceeasi discutie tampa si imbecila: da’ cate ne trebuie, da’ ce sa facem noi cu ele, ca suntem in NATO, da’ oare chiar ne trebuie elicoptere de transport militar si de atac, dar, dar, dar…si tot aceeasi specie de imbecili vor da raspunsurile: Nu, dom’ne, nu ne trebuie!

Aceeasi specie care  monopolizeaza astazi discutile despre multirol! Nu-i stiti?! Oooo, ba ii stiti foarte bine! Sunt “atotcunoscatorii” si “analistii”, care fac turul tembeliziunilor de stiri si-si dau cu parera despre toate alea, de la acceleratorul de particule din Elvetia, la avioane de vanatoare si geopolitica, la economie si cresterea natalitatii!

Sigur ii stiti, sunt aceeasi specie cu Monica Tatoiu, marele nostru geostrateg si analista de renume international, academician doctor inginer, pe mai multe specializari, incluzand aici fizica teoretica si caracteristicile stealth ale MiG-ului 21 LanceR, care isi da cu parerea despre absolut orice o intrebi. Din pacate, in vocabularul acestor oameni, cuvantul “nu stiu”, ori nu exista, ori sunt prea fitosi/snobi sa-l foloseasca!

Va trebui sa avem multa bafta sa scapam cu ceva avioane de vanatoare, pana la urma,  si o mana de elicoptere! Bafta am spus?! Nu bafta bre, ci noroc d’ala chioru’, din aceeasi colectie cu miracolul despartirii apelor Marii Rosii de catre Moise, cu tancurile Faraonului pe urmele sale.

Asadar, daca nu sunteti credinciosi… ar cam fi timpul sa devenit si va rugati!

Ne trebuie un miracol!

PS: Poate ar trebui sa punem si noi pe picioare o secta! Martorii din Urma ai Armatei Romane! Si sa propovaduim Apocalipsa ce va sa vina, numai ca noi, ca oameni seriosi si cu ceva carte, am spune adevarul!

Daca Armata Romana dispare, sau va deveni doar o forta de politie, numita/poreclita pompos armata, ei bine atunci, la un moment dat, cineva destept, cineva cu o armata adevarata, ne va intreba de sanatate!

Iar atunci va veni… Apocalipsa pentru neamul romanesc, incapabil sa-si apere pamantul si viitorul propriilor copii!

GeorgeGMT (cu ajutorul extrem de important al echipei www.aripi-argintii.ro)

Cititi si: “IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?”

91 de răspunsuri »

  1. George GMT, sti ceva? Asa cum elicopterele MI au fost reparate in Ukraina asa putea fi revitalizat si MIG 29 A/B care zac pe Kogalniceanu, mai ales in timpul guvernarii portocalii de la Kiev cand relatiile au fost cordiale…..nu s-a vrut!
    Cum nu s-a vrut nici acum cu elicoterele…..exact la asta ma gandesc….
    Elvetia s-a gandit la Gripen NG si inca ii zboara F 5-urile si jumatate de flota este operationala mult timp de acum inainte, F/A 18 elevetiene au fost deja complet modernizate acum cativa ani….asa se face planificarea intr-o forta aeriana – daca vrei sa o ai!
    Si la noi la MApN se fac planificari si studii strategice dar care tin seama de vise nu de finantare, nu de offset nu de ce ai putea avea.
    Cand ma uit in spate ma gandesc cat de idiot trebuie sa fii ca sa crezi ca in 2016 vei avea bani de 24 de F 35?! Si ca in 2008 mai bine iei F 16 second hand?
    Stau si ma intreb daca astea sunt la categoria vise frumoase si umede ale cuiva sau rea intentie?
    Si eu poate as vrea un X 6 dar pun pe hartie cat ma costa si ma multumesc cu o masina de 2-4 ori mai ieftina ca pe aia pot sa o intretin…asta ar trebui sa isi bage si astia in minte care fac planificari.
    Si cu elicopterele este acelasi lucru ne-ar trebui in prima faza macar 12 elicoptere care sa intre in urmatorii 6 ani ca altfel punem cruce continuitatii si vom avea prin 2020 articole de genul ca ramura elicoptere a reinviat in RoAF dupa incetarea existentei sale de facto acum nu stiu cati ani…..
    Incep sa cred ca in caz de conflict ne vom baza de speciali si Jandarmerie…..ca restul categoriilor de forte nu vor mai exista!

    • @ Marius! Dar avem bani de F-35! Adica am avea daca am avea si ceva glagorie in cap. Maine voi publica un nou articol despre offset, concentrat tocmai pe cumpararea si operarea aparatelor F-35. Nu numai ca ne-am permite sa le cumparam, dar studiul nostru de caz, facut pe 51 de avioane si pe 150 de ore/an/pilot, la 1.5 piloti /aparat, arata clar ca in intr-un anumit numar de ani, investitia, in cumparare si operare, ne-am scoate-o de cam 5-6 ori!!!
      Si este vorba de operare adevarata: piese, armament, infrastructura, operare pe intreaga durata de viata a aparatului cu tot ce poate fi inclus aici, si deodorante pt piloti. Afacerea ar fi megalitica pt economia romaneasca. Zeci de miliarde de euro profit.
      Si ca totul sa fie clar, articolul este unul strict economic, folosim matematici economice destul de accesibile publicului larg si explicatii babaesti pt cei care nu sunt economisti.
      Cand le pui pe hartie si in cifre…ti se ridica parul in cap.
      Asa cum am sustinut mereu pe acest blog, putem achiziona si Luna de pe cer, faza este o negociere serioasa, dar nu sclipitoare, a offsetului.
      Iar cei care spun ca Romania nu poate absorbi asa sume mari ca offset, ca noi nici fondurile UE nu le putem lua…ii trimit inapoi la scoala sa invete carte. Fondurile UE se deruleaza prin birocratia din UE si din Romania, offsetul este 100% privat!
      Iar „argumentul” ca noi nu mai avem industrie, asadar in ce sa faca aia offset, le spun direct: Sunteti niste idoti fara scoala! De investitii de la firul ierbii ati auzit?! Greenfield investment, adica!
      Vedem maine si discutam. Pacat ca sunt singurul care pune accent si explica de ce se poate sa devenim bogati, cumparand cu cap arme!

      • Yes George! Vezi sa adaugi la studiul de caz varianta customizata F35 pt. Romania, cu buda in cabina si spatiu de stocare suluri de hartie igienica. Daca au rusii, sa avem si noi!

      • @George

        Vezi sa adaugi la studiul de caz varianta customizata F35 pt. Romania o varianta customizata de F35 pt Parada de 1 Decembrie.

        Fara sa fuck politica, dar e la moda acum 🙂

        – exclusiv pt piloate, butoane combinatie de roz si lila, MFD asortate cu cizmele si Vuitoanele de piloata, cu cafetiera, casca de coafura, bideu, walk-in wardrobe si iPhone cu carcasa roz cu diamante de plastic.
        – avionul sa fie alocat Diviziei Aeriene a Palatului Victoria Socialismului
        – fara radar, ecm, armament, dar cu internal bays marite
        – cu Monitorul Oficial in internal bays, guvernul emite OUG cand trebuie sa decoleze Monitorul Oficial
        – vopsit in culoarea alba
        – pe radom scris cu litere mari mov: RIP RoAF ( 1st of April 1913 (he heee) – 1st of April 2013)
        – pe fuselaj pe laterale scris cu litere mari pe el: „DON’T SHOOT, IT’S THE ONLY ONE WE HAVE!”
        – cu 2 manete mari verzi pe consola centrala:
        *una pt suspendat presedintele…
        *cealalta pt suspendat presedintele…
        – pe statie UHF/VHF un magnetofon Kashtan sa emita permanent in eter pe toate frecventziili „UNARMED CIVILIAN PARADE FIGHTER”

        Cu patru butoane pt basic flight commands: up, down, left, right – toate disabled.
        Si un buton de pilot automat, enabled, permanent on.

        • @Marius Z & gsg9! Bai…derbedeilor, adica omu’ munceste sa faca grafice, calcule cu PIB, etc, etc, apoi sa explice totul pe intelesul oricui citeste…si voi… 🙂 Din pacate nu numai ca se poate, dar ne-am imbogati. Abia acum veti vedea cu adevarat cati bani pierdem…Si este vorba doar 10 miliarde de euro. Dar daca am face calculul pe intregul necesar al Armatei, de 30-35 de miliarde?!
          Mai mult nu putem face, dar putem insa arata oricui ca sintagma „nu sunt bani” este minciuna ordinara!

        • @Geroge

          Breh,

          F35 pt Rr-onania, ai putea la fel de bine sa scrii despre offsetul F22 in Rusia, un studiu de fezabilitate pt SU35 in State sau Eurofighter in North Korea…

          Astia nu vor sa se imbogateasca breh, ca au destul, au zis aia in Elvetia ca nu mai au unde sa le
          tina banii romanilor, deja muntii stau sa cada de cate tunele au sapat si toate-s pline…

      • George, daca astia nu vor, mergem si ne facem noi stat in Muntenegru/Albania, Transnistria sau prin Africa… si atunci ne facem program economic si de inzestrare cum vrem noi 🙂

        • Marius, dezvolta te rog cu Transnistria, m-ai facut curioasa! 🙂

    • @Marius
      S-a cam pus cruce continuitatii la tot ce misca, nu numai la aviatie…unde-s noul model de tanc, noile rachete AA, noile nave de lupta, noile TBTuri, noile autotunuri etc…sunt pdfuri pe net…

      In 2020 o sa reinvie o cracutza de elicoptere in Armata de Uscat, pt ca RoAF o fi moarta atunci…

      Si cu speciali si jandarmerie nu mai faci conflicte, respectiv reactionezi prin lipsa de reactie:
      iti muta Ukraina granita pe Dunare sau se kk pe arbitrajul international cu zona de exclusivitate, iar Romania va dezbate o motiune de cenzura simpla pe tema educatiei…

      • Pai cam asta observ si eu…ca nu suntem in stare sa ne mentinem pozitiile in momentul cand suntem atacati si nici Ungaria sau Bulgaria si de ar vrea nu pot sa ne ajute cu ce au, Gripen-urile unguresti nu au decat un schimb de rachete aer-aer dupa care raman doar cu tunurile de bord, si o sa fie tinte pe traiectul de intors acasa, asta daca le trimite cineva in sprijinul Romaniei…
        Jandarmeria si specialii pot duce un razboi de guerila si cam atat, trist dar la asta vom ajunge, in cativa ani vom avea un MI mai pregatit de lupta ca si MApN-ul….

        • @Marius

          In caz de ‘ceva’ Ungaria ar sari prima sa rupa o bucata din lesul Romaniei, s-ar declara autonomie si Gripenurile ne-ar patrula Transilvania sa ne doboare MiGurile 21(?), sa nu cumva sa pateasca bozgorimea ceva, sa le incalcam drepturile ceva…asa ca ajutor de la Ungaria dream on…

          Iar aia in Bulgaristan, pe langa ca au fost sunt si vor fi rusofili, vor fi ocupati in plina campanie de cules castraveti si preparat otzetul…chiar daca o fi iarna…ce, iarna nu se aranjeaza muraturile?

          Asa ca ajutor de la vecini nu asteptati, poate numai daca ne ajuta sa rupa ceva din Romania…

          Jandarmeria si specialii nu vor duce nici macar un razboi de guerila, pt ca…nu va fi razboi…
          Pt ca ‘puterea’ nu se va sinchisi declare razboi/mobilizeze armata/faca ceva.
          Puterea va fi moarta in papusoi.

          E aici pe blog un articol, despre un maior, Valeriu Carp, care a oprit invazia sovietica aproape de Putna din ordinul si pe raspunderea lui.

          Generalul se ducea in mortzii masii cu divizia in jos, catre Bucuresti?!?, in timp ce Regele, Parlamentul, Ministeriul Despre Resboiu erau MOARTE!!!!!

          MOARTE DE TOT!!!

          Jandarmeria e intarita sa ne dea noua in cap, sa respectam ordinea de luat/dat/primit ‘dreptul’

    • Eu cred ca politicieni au vazut prea multe filme gen hollywood , in care trupele speciale ( sau mai bn zis vandam ) rupea singur cu ak o armata intreaga … astia au analizat si ce au zis….pai ce mai tre aramta avem trupe speciale , iar cu ele facem totul …ca asa au avzut in filme de actiune…..:)
      Oricum e trist unde s-a ajuns……si unde se va ajunge……..

  2. Ambasadele occidentale stiu deja aceste lucruri. Nu trebuie sa le explice PDL-ul sau Monica Macovei cum functioneaza serviciile de informatii din ambasade.

    Deja Romania este un stat capturat de mafia fost comunista, un stat comparabil cu Ucraina la capitolul functionarea statului de (ne)drept. Imi pare rau ca unii de aici nu vad aceste lucru sau nu vor sa le vada. Partidele in care au crezut pana acum s-au dovedit niste vehicule care au condus la acapararea statului de catre mafia comunista si la mentinerea ei la putere cu orice pret, inclusiv cu scoaterea Romaniei din Europa civilizata; la care se adauga umilirea noastra, ca romani, a nu stiu cata oara dupa mineriade, pt ca ce se intampla acum nu e decat o mineriada de catifea, dar nu mai putin nociva pt Romania.

    • Deci stai sa inteleg, de la un articol despre flota de elicoptere militare tu ai ajuns la o discutie politicianista despre niste tampenii debitate de propaganda unui partid care vede ca tre sa plece dar ar vrea mai degraba sa distruga si tara odata cu ei doar pentru ca pierd puterea?

      Nu stiu daca realizezi (probabil ca nu, sau mai exact nu te intereseaza, mai ales in cazul in care esti un simplu fanatic politic sau postac, scuzata sa-mi fie expresia dar asta e adevarul, altfel nu vad rostul postarii tale la articolul asta) dar taman Base si ai lui se fac cei mai vinovati de lipsa dotarii Armatei, de lipsa unei politici coerente de aparare si de inzestrare. Si ne mai miram ca suntem praf, avand astfel de conceptii, gen ‘tara arde si babele se piaptana” sau „dupa noi potopul”. Astia ar trebui trasi in teapa pentru tradarea interesului national

      Sigur, cum spunea cineva mai jos, bine ca au tot primit fonduri cei de la servicii si de la jandarmerie, si au fost angajati cateva sute de noi procurori, ca doar principalul inamic e cel intern desigur, iar Romania e mai ceva ca vestul salbatic, numa crime si impuscaturi vezi pe toate drumurile, zi de zi si noapte de noapte.

      Macar daca se dadea dreptul cetatenilor de a detine arme, stiam macar o treaba, ca avem cateva milioane bune de oameni inarmati si mergea macar Cugirul, chiar daca nu avem avioane si elicoptere

      • Pai tocmai de asta politicieni nu dau dreptul ca oamenii sa detina armae de foc, le este frica , daca ar detine va dati seama ce macel ar iesi?:) apai la iesiri in strada de genul celei din iarna trecuta , oamenii nu se mai opresc in piata se duc direct in cdasa poporului si palatul cotroceni , de asta le e frica…sa nu le bage cineva un glonte-n cap….

  3. Că să răspund în opinia mea la de ce zboară MI atât de mult și au fonduri e simplu, nu poți să utilizezi Armata să suprimi o revoltă populară că îți sare cineva în cap. Dar jandarmeria e ok, cum s-a văzut în iarnă.

    • Hai sa fim seriosi, ce legatura au elicopterele cu jandarmeria, au intervenit cumva in zbor asta-iarna? Nu.
      In schimb pilotii de la MAI zboara impreuna cu echipele SMURD, elicopterele fiind fie ale MAI, fie ale Min. Sanatatii, sau supravegheaza traficul din aer.
      De ce armata nu a pus la dispozitia SMURD-ului elicopterele MEDEVAC cu piloti cu tot, imparteau costurile impreuna, iar pilotii isi faceau orele de pregatire atat de necesare.

  4. Pai tinand cont de efectivele Jandarmeriei si ale Servitziilor si lasarea dotarii Armatei in pom si a pomului in aer, ce sa intelegem de aici.

    Ca principalele amenintari nu sunt externe si nu rezolvabile cu tancul si avionul de lupta.

    Ca principalele amenintari sunt interne: revolta prostimii care sa le rastoarne ‘ordinea de drept’.

    Dusmanul suntem noi.

    Pt asta se pregatesc…

  5. Da.Si eu traiesc cu impresia ca s-au marit efectivele de represiune interna(Jandamerie,Informatii etc),probabil pe seama bugetului Armatei.In fond cu dusmanii externi mai mergi la mica intelegere.Le mai dai o insula,o bucata de delta ,niste obiective strategice,ceva tezaur si nu te invadeaza.Prostimea e principalul inamic al clasei conducatoare de la noi.

  6. Ce firme româneşti participă la Farnborough – se pare ca Avioane Craiova a renuntat la astfel de targuri:
    http://www.ziuaveche.ro/business-2/economic/ce-firme-romanesti-participa-la-farnborough-106852.html

    România este reprezentată de nouă companii din industria aeronautică la Târgul Internaţional de la Farnborough, din Marea Britanie, eveniment derulat în perioada 9 – 15 iulie 2012, potrivit unui comunicat transmis miercuri de Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA).

    Companiile româneşti participante la târg sunt Aerofina, Aerostar, Comoti, GM&T International 2000, IAROM, IAR Braşov, INCAS, Romtehnica şi STRAERO.

    Obiectivul principal al participării României la acest eveniment major este promovarea produselor şi a creativităţii româneşti din acest sector, precum şi identificarea de noi pieţe de desfacere şi parteneri de cooperare. Sunt vizate sectoarele componentelor aeronautice, fabricarea unor noi tipuri de elicoptere, extinderea facilităţilor de service şi reparaţii complexe pentru marii producători globali de aeronave, potrivit sursei citate.

        • Intre acele granite se misca multe feluri 🙂 de exemplu te poti referii la politicieni si pentru ei nu cred ca ar misca nimeni un deget , ai fi uimita sa vezi ca nici ei nu ar face nimc pentru ei , eventual ar incerca sa se lucreze pe la spate 🙂 🙂 🙂 , atat sunt de josnici …..

          Cred ca patria e mai mult decat niste granite ….. poate fi tot felu de legaturi si simtiri , de valori in care crezi, de oameni dragi, de locuri dragi ……..de amintiri …..

          Cand te vezi fara cele enumerate mai sus sau simti ca e posibil sa le pierzi , te dusi cu siguranta la „lupta” oricum esti un om mort fara ele 🙂

        • Pentru noi, Patria cuprinde si ce e dincolo de granite, si nu numai ca si populatie sau spatiu geografic – vezi Basarabia, N. Bucovinei, Bugo-Nistria, Timoc, Macedonia, N.Greciei, V. Banatului si al Crisanei, N. Maramuresului, etc.

    • nu intelegi!
      aici nu e vorba de acceptarea martiriului
      esti cu baieti ,incepe lupta si atunci intervine spiritul de grup indiferent cat de mare ar fi pericolul nu poti sa fugi si sa ai parasesti,asa ca ramai si lupti….si cum ti-o fi norocul
      asta e viata,asa functioneaza nu e nici o analiza psihologica,patriotismul te face sa te inrolezi si sa mergi acolo mai departe totul depinde de grup, de coeziune de relatiile ce te leaga de cei din jur

        • Voluntar desigur… dar esti sigur ca e vorba de patriotism? Sau te-a inselat iubita?

        • Pai asta face din mine un voluntar. Faptul ca nu sunt constrans sa-mi apar patria, ca nu ma duc la razboi silit de serviciul meu militar, de un sef, ci de bunavoie. Din constiinta patriotica. Asa ca da, sunt sigur ca e vorba de patriotism.
          Ce legatura are cu asta iubita? Patriotismul e iubirea de patrie nu de muieri. Nu ma inrolez voluntar ca sa ma sinucid din dragoste tradata, ci pentru ca asta-mi cere constiinta. Si la urma urmei si iubita face parte din patrie asa ca ma duc si pentru ea…

        • Iti dai seama pe cate le dai gata cand te intorci ?? 🙂 🙂

          Sigur ca iubita poate fi un motiv important , mai ale daca e si sotia ta si mama la copiii tai

          Ca tu sa poti scrie aici , probabil stai intr un loc confortabil , probabil te mai si gandesti cum sa te distrezi in weekend , in loc sa fi „sclava” cuiva sau sa traiesti, sa nasti si sa-ti cresti copiii in conditii mizere, flamanzi cum sunt prin Africa si Afganistan – sa sti ca cineva, inaintea ta, a fost patriot , de fapt mai multi …….

  7. @angelaglobal

    Nu stiu daca as muri pt Patrie, dar vezi ca e promotie la tigai de Teflon in Carefour…

    Esti sigura ca n-ai gresit blogul?

    • E, gsg9, nu fi rau… Angela a mai pus intrebari aici pe blog, e bine ca macar incearca sa se informeze.

      Si ca sa-i raspund la intrebare, eu personal si in acest moment, NU. Imi pare foarte rau ! Sa moara asistatii sociali, de ani buni am bagat zeci de miliarde in ajutoarele lor fara sa obtinem nimic in schimb, macar sa obtinem carne de tun. Nu ca ar valora zecile de miliarde bagate in ei dar ar fi culmea sa mor tot eu, „donatorul”, in caz de conflict. Sa se faca si ei utili cu ceva !

      PS: am observat ca e un „sorin” mai vechi care posteaza comentarii aici asa ca pentru a nu crea confuzii, incepand de azi voi semna cu „sorin2”. Am mai postat cateva comentarii in trecut sub pseudonimul „sorin”; sper ca n-am confuzat pe nimeni.

        • Angela, la asistati ? Da, am vazut, lunar se strangeau ca leprele si isi cerseau ajutoarele la oficiile postale. Cateva ore mai tarziu, toate bombele mizere din zona faceau vanzari cat in tot restul lunii.

          .. si toate astea pe banii mei !!

    • Cîteva comentarii:
      Îs exagerat de curios la cît ar ajunge, în termen de preț/ce se oferă pe preț, la proiectul Cobrei autohtone.
      Am convingerea că AH-1 încă are viitor, ceea ce e uimitor – fiind o platformă (revizuită și modernizată) care a fost utilizată în anii 1960-70 în Vietnam.
      E mai blindat și rezistent decît un Apaș și poate face oarecum aceeași treabă (poate nu ca și varianta Longbow).
      Oare nu am putea lua ceva Cobre (12-24) din rezerva americanilor, sau zestrea Gărzii Naționale? Că ar fi tare binevenite în inventar.

      • Pai am avut propriul proiect de AH-1 customizat pentru Romania, vezi celalalt link… 96 de bucati pe atunci. Si erau noi nu SH.

        Nu cred ca e mai bun decat un Apache, dar pentru ce avem noi nevoie e mai potrivit.

        • Cunosc bine ACEL proiect – Dracula parcă îi zicea sau îl leg doar de perioadă…
          Ref la comparația cu Apașul:
          Mentenanța mai ușoară, costuri de operare mai reduse.
          Reziliența (dimensiuni/blindaj)
          Bine testat în lupte atît de americani cît și de israelieni
          Ca să clarific: are capacitățile cerute condițiilor noastre/necesităților
          Nu îs în clar dacă numărul acela de 96 era legat de tratatul controlului armamentului și limita pt Ro sau 90 e număr ce corespunde necesităților.
          Oricum îs curios la ce preț ar ieși un Z adaptat pt noi sau ce drăguț (visez frumos) ar fi dacă s-ar dona ceva dinspre SUA.

        • era 96 AH-1 + 24 Puma Socat = 120 elicoptere de atac, max. prevazut prin tratatul de limitare a armamentului conventional de la Viena. Intre timp, acordul a fost denuntat de Rusia si la finele lui 2011 si de SUA parca…

          Probabil acum s-ar stabili o necesitate de max. 48 de elicoptere de atac dedicate… Ah-1 sau Ah-64 Apache.

          In rest, de acord cu observatiile legate de comparatie… cam alea au fost motivele, pe langa faptul ca MC-Donell Douglas nu ne oferea un tranfer de tehnologie echivalent cu cel al Bell.

      • Nu ma prind daca raspunsul asta mi-e adresat, ca se pierde firul, dar findca este sub cel al lui George(care clar imi este adresat 🙂 🙂 ) si la acelasi nivel, inclin sa cred ca da.

        „Te rog nu te repeta, be smart!”

        So, two short sentences, pure concentrated wisdom:

        The first one: „Te rog nu te repeta”

        ‘Domsoara’,
        Eu nu „ma repet” decat daca ma cloneaza cineva…
        Si atunci va fi doar o copie fizica, pt ca suma experientelor mele psihice, care mi-au slefuit personalitatea, e unica, la fel ca si emotiile si reactiile mele la ele, deci copia aia va fi altceva, cineva care arata ca mine dar nu-mi ‘seamana’…deci nici macar atunci nu ‘ma repet’…

        Unless somebody finds a way to copy the content of one’s brain onto a flash drive and dump it into somebody’s else brain, which is unlikely for now…

        Din umilul meu ‘za punctu da’ vedere’, singura situatie in care cineva ar putea spune justificat “ma repet” ar fi in cursul unui proces de clonare…
        Vad ca NODEX l-a preluat pe “a se repeta“. Eu sunt de scoala veche…dpmdv „te repeti” e limbaj de cocalar agramat internaut…
        Nu prea inteleg de ce tot insista unii să-l facă reflexiv.

        The second one: „be smart”

        ‘Domsoara’,
        Ma tem ca vorbesti despre notiuni pe care nu le intelegi si nu le stapanesti…

        Si iti repet(nu „ma repet”) intrebarea: esti sigura ca nu ai gresit blogul?

        Pt ca N-AI NICI O TREABA nici cu Military Technology(pe threadul de AESA postezi un ‘Nice’ fara sa ai habar despre ce e vorba), nici cu starea si dotarea Armatei(pe un thread despre flotila de elicoptere pui o intrebare stupida) si foarte probabil nici cu Geopolitica si Relatiile Internationale, pt ca-s chestii complicate si necesita inteligenta, experienta si personalitate, si n-ai convins pe nimeni ca stapanesti vreuna din notiunile alea…si probabil stai prost si cu analul – business analysis I mean…

        Asa ca ‘domsoara’ Prezidenta@wordpress.com nu ma prind de ce postezi tampenii pe aici.
        Faci vanatoare de posturi? Nu se da premiu, nici stelutze in dreptul user name…

        Ai aparut pe aici citind statistici ca blogul acesta are trafic.
        Vrei sa te promovezi/candidezi? Nu ti-ai ales bine tribuna…

        Asta e un blog de military unde in general vin tipi care stiu ceva/au ceva de spus despre domeniul asta, chiar certandu-te cu ei gasesti la ei informatii interesante si ajungi sa ai respecti…
        Tu doar ne poluezi threadurile cu prostii…

  8. offtopic:
    @George – in Romania orice merge bine trebuie pus pe butuci.
    Iti recomand cu incredere:

    E doar trailleru, dar cred ca poti gasi tot filmul pe net fara prea mari batai de cap, daca cumva nu l-ai vazut deja.
    Oriunde e rost de o afacere o sa apara un Gigel sa capuseze si el acolo ceva, iar daca nu este posibil o sa iti bage macar bete in roate.

    @ontopic – Romania nu are deloc elicoptere militare de provenienta ruseasca ?

    • Ref la elicoptere rusești-
      Dacă te referi la „Căprioară” (Mi-24), răspunsul e NU. Am avut Mi-8/17 (utilizate acum de MI), poate ceva la utilitară (acolo mai figurează Ka birotoare – agricole).
      Ungaria, Bulgaria și Ucriana are însă… Bine blindate, înarmate cu de toate, pot transporta o trupă de desant, dar mai apropiat ca idee de Puma SOCAT decît elicopter de atac/asalt.

  9. Legat de necesarul de echipament, NUMĂRUL de bucate
    Dacă nu am fost încîntat de numărul acela – 120 de elicoptere, cele nici două duzini de acum mă înfioară. Nu există elicoptere de atac în armata Ro.
    Ce să faci cu ele în răzbel dacă nu ai acoperire aeriană, sau vai – superioritate (în propriul teritoriu)???
    Amu ni ar trebui minim 400+ tancuri moderne, 1800+ mli, transportoare ale infanteriei, camioane (fără număr…) 200 de de lansatoare mobile.
    60 de vînători
    180+ elicoptere 90-100 de atac, restul transport, med, etc.
    ceva UAV pt supraveghiere
    multe baterii de rachete sol-aer INTEGRATE în sistem

    cu indignarea de rigoare..

    • Haideti sa avem prima data 48 de elicoptere de atac si 48 de avioane multirol, ambele noi si cu offset, cu productie partiala in tara, si pe urma putem dubla comanda 🙂

      • Intenția nu a fost să visez așa…
        Din ce cunosc, a avea o forță de elicoptere este esențial pt Ro, în cam orice scenariu. Că nu este util să fie 1500-2000 de tancuri, dar minim 350-400 moderne ar trebui, în contextul actual.
        De aceea nu m-am putut abține să nu comentez despre problema armei elicopter, fiindcă realizez, ca și alți cetățeni interesați ce înseamnă și ce importanță are.
        Multirolul e altă poveste, dar apărare AA e imperios necesară.
        În aceeași idee susțin și promovez ideea repunerii în funcție a Delfinului (care creează mult mai mult discomfort decît 2 frecate… fregate adică + un crucișător/distrugător rahitic la vîrsta a doua).

        • Ma bucur nespus de mult sa vad ca si altii isi dau seama de valoarea nestematei „care este” Delfinul. N-am inteles niciodata de ce Armata l-a abandonat de atatia ani, bine, asta e o replica acida, de fapt am inteles, sunt interese foarte mari in a trage pe dreapta o asemenea capacitate de aparare/atac, interese straine evident. Iar romanii au avut o inclinatie fantastica in a se aservi intereselor straine in istoria lor, cel putin in ultimii 150 de ani. Repunerea in functie a Delfinului ar costa undeva pe la 50 milioane euro din cate stiu eu, iar operationalizarea lui ar dura probabil 1-2 ani si ar costa inca maxim jumatate suma respectiva, deci e perfect fezabil chiar si la bugetul de 2 bani din ziua de azi. Am obtine in schimb dupa cum bine spui, un avantaj pe mare net superior celui obtinut prin achizitionarea celor 2 fregate britanice. Sa nu mai spunem ca pe ele nu am dat 75 milioane de euro, ci poate de 10 ori pe atat (achizitie + reparatie + diverse stagii de modernizare). Chiar si la banii aia, inca nu au o gramada de chestii, cum ar fi tunuri defensive gen Phallanx sau rachete anti-nava. Cu banii aia reparam Delfinul si mai cumparam inca un submarin clasa Kilo de pe alte meleaguri, si le operationalizam pe amandoua.

          PS: eu inteleg ca odata fiind intrat in NATO esti obligat sa cumperi mizeriile altora ca asa e filmu’ (2 fregate, Hawk) si sa faci si alte favoruri (contract Bechtel), dar trebuie sa si negociezi putin lucrurile astea. Noi am dat pe fregatele chele 116 milioane lire sterline, si le-am cumparat de la BAe. BAe la randul lor le-au cumparat de la RN cu 100 000 lire… Asta e una. A doua ar fi ca la cativa ani distanta o alta tara, nu-mi aduc acum aminte care, a cumparat ceva nave putin mai moderne de la RN pe vreo 20 de milioane de lire. Vedeti, ca se poate negocia… DACA VREI.

  10. in ritmul asta o sa apara noi arme in MAPN: escadrila de motodeltaplane de bombardament si CAS, escadrila de deltaplane si escadrila de parapante. La MAPN ar trebui un fel de Raed Arafat sa puna treaba la punct cu investitile si obtinerea de fonduri pt modernizare

  11. Două dintre cele mai faimoase formaţii de acrobaţie aeriană din lume, Freece Tricolori din Italia şi Turkish Stars (Turcia) vor fi prezente la Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition 2012.

    http://www.ziuaveche.ro/sport-auto/sport/bucharest-international-air-show-2012-freece-tricolori-si-turkish-stars-printre-invitati-106930.html
    Cel mai mare eveniment aviatic din România, Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition (BIAS 2012) va avea loc în zilele de 21 şi 22 iulie 2012, pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa–Aurel Vlaicu, fiind organizat de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, sub înaltul patronaj al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în parteneriat cu Primăria Generală a Municipiului Bucureşti. Spectacolul aviatic din acest an care va celebra 100 de ani de istori aeronautică a Aeroportului Bucureşti Băneasa va avea printre participanţi, două dintre cele mai faimoase formaţii de acrobaţie aeriană din lume: Frecce Tricolori (Italia) şi Turkish Stars (Turcia).

    • Eu stiu ca Bell avea o conditie de baza pt afacerea Dracula, si anume sa puna mana pe IAR. „Iar pe IAR” a pus deja mana Eurocopter, implicit parerea mea e ca Dracula sau orice fel de AH-1 e de domeniul trecutului. Daca am fi tara cu putin respect de sine, i-am tatona pe europeni sa producem 12 Tigre la Brasov, pentru uz propriu…

      • Sorin 2, informatiile sunt partial adevarate (vezi “IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?” : https://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/02/17/iar-s-a-brasov-o-situatie-fara-iesire/)

        1. Bell nu „punea mana” ci achizitiona un pachet de actiuni majoritar la IAR S.A., participand la privatizarea intreprinderii. In schimb oferea licenta de fabricatie pentru elicopterul respectiv + transfer de tehnologie si piata de desfacere (vezi oferta pt. Turcia). Statul roman se obliga sa achizitioneze in schimb 96 de elicoptere AH-1 Dracula.

        2. Eurocopter Romania detine doar 1/3 din totalul activelor si personalului IAR. S.A. Brasov. Restul au ramas in cadrul S.C. IAR S.A. cu activitati de mentenanta si upgrade pt. elicoptere, dar cu acordul Eurocopter, deoarece Aerospatiale care acordase Romaniei licenta de Puma este parte a Eurocopter acum. Oricum subiectul licentei este atacat in justitie si este un proces pe rol.

        3. Daca s-ar relua contractul cu Bell, am putea scapa de blestemul licentei Eurocopter si am avea 2 producatori majori de elicoptere in Romania… insa piata de desfacere s-a diminuat, deoarece Turcia a optat pt. Mangusta intre timp iar Polonia au propriul program similar cu Socat – Sokol.. In schimb s-ar putea sa avem meciuri cu cercurile de interese UE-Eurocopter, dar zic ca merita riscul!

        4. Tigre este un elicopter f. scump fata de ceea ce ofera, si nu prea se preteaza pt. necesitatile armatei romane..

        • Dupa parerea mea oficialii nostri din anii ’97-’98 (parca pe atunci era vorba de afacerea Bell) au gacut o mare greseala. Ma rog motivul invocat al caderii afacerii a fost refuzul nostru de a cumpara 96 de aparate produse la Brasov din lipsa de resurse (suna cunoscut?) iar acum stam si ne uitam cum totul se duce de rapa.
          Teoretic potrivit conceptiei de inzestrare de atunci tehnica modernizata intre 1996-2004 ar fi trebuit sa ofere niste posibilitati decente armatei de a-si indeplini misiunile pana prin 2015 dupa care trebuia sa vina tehnica moderna imporata sau produsa local. Din pacate doar unele programe au fost finalizate iar din ce vedem probabil ca se va mai trage de ce mai avem pana dincolo de termenul 2015. Mult dincolo de acest termen.

  12. -Sorin
    Deși nu îs mare marinar milităros, nu am cum să ignor subiectul Delfinul. Din ce am aflat de pe la șantiere și de pe la diverși implicați suma ar fi minim 25 mil $ pt acumulatori și alte mici lucrări.
    În măsura în care ar depinde de mine, aș aloca rapid suma și aș scoate nava la exersat urgent în mare, poate așa se mai relaxează varii vecini pe care nu trebuie să îi numesc.
    De acolo se poate reface capacitatea Marinei.

    Cu elicopterele idem, le văd (contra multor alți decidenți care se aruncă în vorbe) ca piesă de rezistență a armiei române – defensiv și ofensiv (exact cît trebuie). Mai mult, spre deosebire de alte categorii asta putem face acum, imediat și cu urmare rapidă în peticirea capacității operative.
    Nu vreau să ignor toate astea și tot repet cui apuc pînă voi fi ascultat cu efecte.

  13. @Sorin,

    Nu banii cred ca au fost problema la Delfin…
    Problema e ca un Kilo operational cu un echipaj bine antrenat = o arma greu de detectat si foarte periculoasa prin apa.

    Si deci nu e de nasul nostru, de nasul Romaniei.

    Cica Rusul ar fi facut scandal ca Delfinul operational in M Neagra = razboi.
    Si ni s-a transmis frumos prin americani sa stam linistiti cu baporul ala la cheu…

    Din ce am auzit, si americanii ne-au recomandat calduros sa ne desfiintam cu totul flota militara, ca ne apara ei…

    Asa ca nu mai visati submarine romanesti operationale in lacul rusesc.
    Cine o sa dea ordin sa se operationalizeze si modernizeze Delfinul va fi suspendat, pus pe linie moarta urgent…ca doar nu credeti ca ne conducem singuri…

    Delfinul va sta le cheu mult timp de acum inainte, pana isi face vreun politician mila sa ne scape de el: ori il trimitem in Israel ca pe ROT si le mai si platim ceva valuta evreilor ca ne fac serviciul asta, ori la taiat…

    • Nu stiu de ce da daca ne gandim, 25 mil e nimic practic, mare lucru sa nu fie operational si ai nostrii sa taca daca chiar e adevarata amenintarea rusilor.

        • Totusi, daca a ajuns sa deranjeze un submarin, pe rusi, nu stiu care ar avea prioritate 😀

        • nu e vorba de prioritate ci de faptul ca pentru bugetul actual al MAPN este o galusca greu de inghitit.
          Ar fi putut reprezenta si +10 TR-85 M1 sau +6 Leo 2, dar nu se mai achizitioneaza de nici unele… Poate daca am estima cantitatea de suruburi sau piese de schimb, care nici alea nu cred ca se mai cumpara…

          Cat despre importanta, OK, il reactivam, insa daca tot ar fi scandal pt. el, ar trebui imbunatatit si armamentul, nu doar „acumulatorii si cateva mici lucrari”!

      • Ce gîndesc eu e că scopul marinei noastre, așa cum văd eu problema, ar fi:
        1. să ajute pe alții ca parte la op. mari
        2. să descurajeze din amenințările la adresa Constanței ca port (blocadă, debarcare)

        Că Delfinul TREBUIE să ruginească nu pot fi nicicum convins. Că pt. neobrăzare aș fi remorcat spre linie moartă, e probabil, dar problema nu e atît de simplă.
        MOTIVUL e preocuparea pt o capacitate, care activă AR PUNE SERIOASE PROBLEME și ar consuma o parte însemnată RESURSELE ÎNTREGII FLOTE RUSEȘTI din Sevastopol.
        Eu opinez că merită 25 de mil să fie dînșii supărați și să stea nopțile mai alerți…
        Că poți să îl modernizezi, DA. Nu e și necesar pt ce gîndesc, sonarul e funcțional -bun, torpile sunt cu zecile în stare bună – perfect + poate spiona ieftin, poate infiltra „broscoi”.
        Poate speria Amiralitatea „lacului” (am mari îndoieli în privința capacității marinei ruse AICI în zonă)?
        Misiune îndeplinită!

        • O fi indeplinita in alt univers ca in asta in care traim noi aia care iau asemenea decizii se uita la filme porno japoneze in timpul „adunarilol” (nu glumesc).

        • Nu-i chiar asa. Un singur submarin nu-i mare lucru si la Sevastolpol sunt nave antisubmarin, dar ar dovedi ca putem opera nedetectati prin Marea Neagra. Ar fi un atu pe care nu l-am mai avut. Mare pacat. Si cand te gandesti ca atunci cand am intrat in NATO primul lucru pe care l-au facut yankeii a fost sa „viziteze” Delfinul , sa se lamureasca si ei ce si cum e un KILO! Ironic nu?
          Ca sa respingem o invazie de pe mare nu avem nevoie de flota. Suntem excelent amplasati strategic in Dobrogea intre mare si Dunare. E suficient ce avem aici dpdv terestru. Dar un submarin inseamna potential ofensiv major si asta e din alt film. Care ofensiva?

        • La BSDA 2012 am stat de vorba cu un ofiter superior din Marina. Pt el, scopul principal, si deosebit de important al unui submarin activ, ar fi antrenamentul real al navelor vanatoare de submarine romanesti. Din ce spunea ofiterul respectiv, nevoia unei nave pe care vanatorii de sub-uri sa se poata antrena este dincolo de vital. Iar Delfinul ar putea fi transformat intr-o nava de tip ELINT. In mod sigur ar foarte folositoare. Faza e ca ar fi foarte ieftin sa repuna nava pe picioare.

    • Asta cu rusul si cu Delfinul operational= razboi e trasa de par si, sunt convins, o gogorita. O fi el clasa Kilo si performant dar hai sa gandim serios, este doar UNUL, nimeni nu a declarat razboi pentru a un posibil inamic ar avea un …submarin si nu cred ca ar sta flota rusa prin porturi de teama unui Kilo , care ..culmea este produs de ei si tot ei ii stiu si punctele slabe.

      • Si eu cred la fel, mai ales ca vorbim despre Rusia care are pretentii de jucator in „Big League”, valente de putere mondiala. Si tocmai rusii care au imaginea asta de aparat, sa spuna „domnilor ne facem mari probleme din cauza unui singur submarin, probleme atat de mari, incat amenintam cu razboiul”. Greu de crezut.

Lasă un răspuns către barny Anulează răspunsul