SAUR 3 sau TBT?! BSDA 2012.

Standard

Incercand sa-i raspund lui Marius Z, care m-a rugat sa-i intreb pe cei de la Moreni daca exista diferente constructive intre cele doua, sau sunt pur si simplu doua nume pentru acelasi produs, mare lucru nu am aflat, dar in schimb am vazut!

La standul celor de la Moreni era o amarata de macheta, SAUR…nus de care, incerta ca tip, cu o amarata de mitraliera telecomandata! Ori respectiva macheta arata rau de tot, semanand mai mult cu SAUR 1. Categoric nu ESTE SAUR 3! Si asta deoarece noul transportor va avea turela Rafael cu tun de 30mm, lansator de rachete AT, cam ca asta de mai jos:

In principiu, proiectul pentru un nou transportor s-a numit SAUR 3, atat timp cat proiectul era in totalitate la Moreni si a devenit TBT 8X8 si finantabil, dupa ce UTI a intrat in program, asa ca cel mai probabil vorbim de unul si acelasi lucru, doar ca macheta cu TBT-ul pare doar o gluma neprofesionista.

 

Asa-zisul TBT, care este de fapt un transportor de trupe cu mortier, seamna izbitor cu un transportor italienesc…nu-mi vine acum numele, dar cel mai important, macheta are pe spate si in fata steagul si numar de inmatriculare italienesc. Din ce-mi amintesc macheta, de scrie sub ea TBT , era la standul celor de la UTI, dar nu sunt sigur.

46 de răspunsuri »

  1. E Saur 3, am vazut o poza la „ceilalti”, mi se pare ca si scrie pe suportul de lemn al machetei ca e Saur 3, cat despre vrajeala asta cu TBT-ul UTI „italian”, cineva trebuie luat la palme. Daca nu vedem paruia la Chicago la summit, anul asta e pierdut.
    De fapt, categoric e pierdut.

  2. Asa cum am comentat si pe celalalt site, cred ca este vorba de 2 concepte diferite:

    1.) Saur 3, probabil derivat din linia Saur1 (Saur 2 imi pare putin altceva, probabil un fel de precursor al TBT). Pare un concept cu blindaj lateral inclinat, continuator al specificului BTR80/Zimbru cu ceva modificari. S-ar putea sa fie o varianta de rezerva sau de export, mai ieftina, cu caracteristici de flotabilitate superioare

    2.) TBT (probabil cu componente testate deja pe Saur 2), un derivat al Iveco VBM Freccia – sustin eu sau Super AV (spune MCM):

    sau al Patria AMV (sustin altii):

    Acesta are blindajul lateral aproape vertical insa poate primi probabil kit-uri de blindaj suplimentar, facandu-l neflotabil peste o anumita greutate a protectiei.

        • Probabil erau in criza de machete si au cautat ceva scara 1:28 de la Italeri sau altii, care aducea cel mai mult cu conceptul: Iveco Super AV.

        • Pt mine e clar: TBT-ul nu era TBT si nici SAUR 3 nu era SAUR 3, ci poate un SAUR 1-2 cu o amarata de mitraliera in turela, vorba vine, telecomandata.

        • Pai la orice TBT, varianta de baza este cea cu mitraliera… apoi urmeaza restul

        • Saur 3 ala era clar diferit de 1 si 2, care aveau ambele blindaj inclinat pe lateral. Avea parca ceva elemente de pe saur1…

  3. Apoi atunci poate macheta TBT e sursa de inspiratie, iar SAUR3 este ceea ce au obtinut la „dalta si ciocan”… pe principiul „merge si asa”…

  4. Macheta din poza postata de GeorgeGMT este IVECO AV italian, sigur! Ne-am uitat amandoi la ea si-am capiat imediat, dar…tot IVECO se incapatana sa ramana. La intrarea in hala era expus un SAUR 2, cu turela fara tunul de 25 mm -probabil ca pe asta l-au avut, pe asta l-au adus, fiindca desi am intrebat ce si cum, raspunsul invariabil era: „mai bine intrebati la…”. Posibil ca SAUR 2 sa fie folosit ca vehicul de testare pentru anumite echipamente ce se vor regasi pe TBT -SAUR 3. Sa presupunem ca SAUR 3 ar fi o combinatie intre IVECO, PATRIA si FRECCIA!? Singurul lucru pe care l-am aflat de la reprezentantii Moreniului a fost faptul ca primul TBT v-a dispune de tun de 25 mm, ulterior 30 mm, iar in viitor, tun de 90 sau 105 mm. Atat!

    • Da nu era mai bine sa producem in tara o varianta a Patria AMV precum polonezii cu KTO Rosomack, care si l-au modificat cum au vrut militarii.

        • Ai dreptate, si in plus, in loc sa optam pentru un TBT incercat in lupta(suna asemanator cu F16 nu?) si pe care americanii se gandesc sa-l achizitioneze pentru puscasii marin, in speta Patria AMV, alegem un model care este inca prototip, chiar daca si acesta este inscris in competitia pentru USMC.

        • Poate doar faptul ca Iveco va fi operational in 2018, iar Patria este deja activ si apreciat de cei care il folosesc, inclusiv in A-stan.

  5. Speram sa iasa ceva apropiat de Terrex/Yavuz sau Arma, un concept produs pentru Singapore si Turcia:

    Terrex:

    Otokar Arma:

    Sa speram ca vom obtine totusi ceva competitiv, intre Iveco si Patria…

    • Am toata increderea ca va fi ceva competitiv, depinde daca se vor produce proiectele care le aduc la mapn firmele romanesti..

    • Dupa cum vorbesc toti, e vorba de Smart „rupti in cur” Defence dus la extrem, adica „ba’ gagiilor, gata cu joaca si cu gramada de euro-proiecte militare, aveti prea multe, dublu fata de SUA, ia incepeti sa fiti „smart…”
      Deci eu personal incep sa merg pe varianta Iveco SuperAV pe toata linia! Adica, „hasta la vista”, SAUR1/2 si chiar 3!
      Uite SSMG-ul americanilor, tot pe fiscalitate pedaleaza…

      http://www.chicagotribune.com/videogallery/70017598/News/U-S-Joint-Chief-s-Chairman-on-the-role-of-NATO

      Adica Romano-SAURii sunt pe cale de disparitie, saracul #3 probabil nici nu va iesi din gaoace! Trebuie sa aflam neaparat sa aflam cat mai multe de la Basescu, deja fierb, daca nu ni se ofera date concrete de la autoritati dupa summit-ul asta de la Chicago despre multirol si TBT, deja ar fi jegodenie. Si daca Saur 3 e „adio”, concurs de scuipat in fata lui Oprea trebuie sa jucam! Plus ca daca vrem TBT-uri, ne-ar trebui si cateva Hercules sa le transportam, n-asa? 🙂

      • Nu am amintit de Hercules…”noi”…degeaba, mereu ma amuza ca americanii trebuie sa dea jos turela lui Stryker ca sa-l transporte cu venerabilul „Herc”. Insa SuperAV-ul de la Iveco are sistemul ala smecher central de (des)umflat cauciucurile, basca daca i s-ar adauga o turela israeliana Rafael/Elbit de tip RCWS-(25)30, are sistemul telescopic „fold-flat” ce-i permite „sa bage capu’ la cutie”.

      • Pai nu s-au dat deja banii pentru SAUR 3 sa intre in productie?
        Ar fi CULMEA sa lase balta si al 3-lea SAUR…
        3 fratilor! 3!!
        Si al 4-lea, si cel care va fi achizitionat sa fie strain, ar fi de caca…

  6. Breeeeeee.io scriu in limba turca?! 🙂 SAUR 3 si TBT-ul sunt unul si acelasi lucru! SAUR 3 este noul transportor cerut de Armata, care, odata cu lansarea guvernamentala a programului si intrarea in proiect si a celor de la UTI, s-a numit „Programul national TBT 8X8”.
    Asadar SAUR 3 si TBT-ul NU SUNT doua concepte diferite, ci doua nume, pentru acelasi program strategic.

    • Nu frate TBT-ul este pe sina, numai ca din lipsa de comunicare, ajungem sa ne dam prea mult cu parerea. Unii cu Iveco alti cu doua concepte separate…Nu noi suntem de vina, ci faptul ca Moreniul nu ne informeaza, iar noi incercam sa ghicim. Aici chiar ca nu gasesc nimanui nici o vina, decat oficiialilor…

    • Doamne-ajuta! Daca TBT 8×8 este sub „influenta” IVECO, ar fi excelent. Cum polonezii asambleaza in tara PATRIA/ROSOMAK, si Moreniul ar putea face acelasi lucru cu IVECO SUPER AV, ceea ce ar fi SUPER pentru industria noastra. Asocierea cu firme de renume in realizarea unor produse de top, care sa poata fi vandabile pe piata externa este o solutie fff buna -si-asa n-avem bani sa reinventam noi din nou roata, dar cel putin o putem…fabrica si moderniza.

      • Polonia nu are dreptul de a vinde mai departe varianta KTO Rosomak, il produc doar pentru ei. Poate noi vom avea dreptul si de export, cine stie…

        • Dupa cum lasa ai nostri a se intelege, au in vedere si exportul TBT! Chiar si Oprea declara -bineanteles, asta nu inseamna ca trebuie sa-l credem- ca TBT-ul are sanse la export, intr-o conferinta de la MApN (nu mai stiu insa data!).Ar fi frumos insa pentru industria noastra.

  7. Salut http://www.google.ro/imgres?q=AFV+IVECO&start=116&um=1&hl=ro&sa=N&rlz=1W1PRFA_enRO426&biw=1280&bih=513&tbm=isch&tbnid=UzY5TS6wktnXEM:&imgrefurl=http://snafu-solomon.blogspot.com/2012/04/super-av-8×8-for-italian-amphibious.html&docid=I1D71gTM-OsloM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/-jCWwPyDyRaA/T43tM4EA7OI/AAAAAAAAZ_s/h9Nsf2WZfQI/s1600/vba_ld.jpg&w=1024&h=768&ei=Mpe6T6CgPJHIswaZm9D3Bw&zoom=1&iact=hc&vpx=512&vpy=201&dur=8500&hovh=194&hovw=259&tx=121&ty=134&sig=107480718979062812605&page=9&tbnh=146&tbnw=195&ndsp=15&ved=1t:429,r:12,s:116,i:99 daca despreastai vorba ca varianta cu turela pe baza astuia http://defense-studies.blogspot.com/2010/06/bae-systems-and-iveco-defence-vehicles.html eu as spune DA , dar nu cred ca vom fi noi in stare sa producem sub licenta asa ceva in sensul de o astfel de colaborare desi tehnic probabil ca moreniul poate asa cum la Braila s-au facut super pescadoare si zeci de nave pt platformele marine.
    DAR de ce s-au cheltuit bani aiurea mai ales pt prototipul SAUR-3 si nu s-a trecut direct la asa ceva , pai oprea trebuie linsat cu pietre nu scuipat . DAR sa nu ne imbatam cu apa rece pana nu avem ceva oficial nu de alta da ziaristii astia una aud si alta scriu , o sti Dobritoiu ceva da nici asta nu vorbeste ca fost militar vechi si astia as plini de secrete.

  8. Tocmai a aratat la „Ora de business” ca cei 300 de angajati ai UA Moreni sunt in greva, deoarece de 2 luni nu si-au mai primit salariile, si acelea reduse la 75%.

    Prototipul TBT e in curs de finalizare, ei sperand sa-l termine la sfarsitul anului cel tarziu… si daca s-ar produce, s-ar crea 3000 de locuri de munca.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s