Epopeea avionului multirol romanesc

Standard

Inceputa cu multi ani in urma, epopeea, trista pana acum, a dotarii Romaniei cu avioane multirol noi, se apropie astazi, mai mult de o tragedie greaca clasica, decat de un happy end american.

La sfarsitul aniilor “90 Romania moderniza, cu israelienii de la Elbit, 110 avioane MIG-21, la standardul de MIG-21 Lancer. O afacere care a costat statul roman 500 de milioane de euro, o afacere buna din punctul meu de vedere, si asta daca tinem cont si de recentul exercitiu din Bulgaria, acolo unde, avionica de pe Lancer s-a dovedit superioara MIG-29 bulgar si F-16-lui de la Aviano. Aici ar mai trebui adaugat ca RoAF a fost printre primii beneficiar ai sistemului de senzori pe casca (DASH). Pe atunci nici US Air Forces nu avea acest sistem operativ.

MIG-21 Lancer C, foto:  romanian-spotters.forumer

Asadar ureletele apocaliptice a tot felul de pitpalaci “specialist” in aviatie militara imi provoaca astazi doar greata. Tot in acea perioada IAR 330 Puma a intrat si el loa modernizare(24 de bucati) la stadardul de IAR 330 Puma Socat. Desi cam greoi si initial fiind gandit ca un traspotror usor, avionica, mai ales sistemul de senzori pe casca, mai tarziu dotarea cu racheta AT Spike, face ca si acum elicopterele ramase operartive, undeva la 16-18 aparate, sa fie decente, mai ales din punctul de vedere al dotarii restului Armatei.

IAR 330 Puma Socat, foto: RoMilitary

Ideea din spatele mopdernizarii flotei de MIG-21 avea logica, iar argumentele veneau din numarul mare de aparate disponibile, resursa suficienta de zbor, pregatirea usoara pentru piloti si tehnicieni, piese de schimb berechet. Se astepta ca avioanele astfel modernizate sa ramana operationale maximum 15 ani, timp  suficient pentru ca Romania sa poata, politic si economic, sa achizitioneze avioane noi din Vest.

Mai trebuie mentionat si faptul ca avioanele vizate au fost inca de la inceput americane, insa nu neaaparat F-16. F-18 avea si are in continuare o foarte buna imagine printre pilotii romani, mai ales printre cei care erau activi in anii “90 si

asta datorita intrarii in dotare a escadrilei de MIG-29. Practic baietii nostri doreau pe atunci un bimotor puternic suficient de agil pentru a infrunta Su-27 rusesc.

Ce s-a intamplat de atunci incoace stiti cu toti! Daca la inceput se vorbea de un MINIM  48 de aparate multirol, supersonice, dublat de inca 36-48 de avioane de antrenament-atac la sol, IAR 99 Soim, sau o varianta mai avansata de IAR 99 si toate acestea ar fi avut alaturi 96 de elicoptere de atac Super Cobra AH-1 Dracula, astazi s-a ajuns sa se discute la nivel de o bucata pe an, avion multirol, Bell Helicopters s-a dus mancand pamantul, iar IAR-ul 99 are si el zilele numerate, nevenind nimic din spate.

Odata cu lansarea oficiala a cererii de oferta RoAF a cerut 48 de avioane multirole, si era clar pentru oricine ca in lupta nu erau decat aparate monomotor: F-16 block 50/52, pe model polonez si Saab cu Gripen C/D.

Pana la urma, desi pe crestere economica, falsa dar totusi crestre, guvernul Tariceanu a lasat-o moarta cu avioanele, chiar Tariceanu declarand ca decat tancuri mai bine pensii la popor! Geniu economic acest pitpalac!

Apoi a inceput zona crepusculara, totul mergand pe zvonuri, pareri persionale si un comunicat al CSAT, precum ca F-16 sh, 24 de bucati este tot ce ne permitem acum, urmand ca intr-un viitor incert, dar luminos, sa mai cumparam inca 24 de F-16 noi-noute, iar intr-un viitor de gen Star Trek sa ajungem chiar sa detinem 24 de F-35!!!

F-16 Block 50/52 polonez, foto: www.airplane-pictures.net

Aaaa si am uitat sa va spun, daca initial din cei 4,5 miliarde de euro pusii la bataie de Romania pentru avioane, nu erau de facto toti pentru avioane, ci doar 3.5 miliarde! Un milliard era pentru un sistem AA cu raza lunga. De asta a uitat toata lumea, eu inca nu.

Asadar F-16 block 25 modernizat la 1.3 miliarde, contraoferta Saab, 24 de avioane noi la aceeiasi bani, nu se stie insa daca ofereu si pregatire piloti, armament si mententanta, ca americanii, totusi erau noi.

Lucrurile se schimba dupa vizita lui El Prezidente in SUA, cand discutia despre avioane sh moare subit si se redeschide vorbirea despre avioane noi. De aceasta data insa exclusiv despre F-16.

Bla, bla-ul politicieniilor ca nu avem bani de avioane, este doar bla, bla! Avem bani de tot ce ne da prin cap, doar ratati si prostanacii nu pot face ce vor. Incompetenta, prostie, minte ingusta, sau mai rau, cert este ca astazi RoAF este o simpla umbra a ceea ce ar trebui sa fie. Cu o flota aproape moarta de batranete, cu piloti care zboara foarte rar, cu un exod serios al tineriilor piloti de vanatoare si fara un orizont de timp clar definit, Fortele Aeriene Romane nu mai au astazi capacitatea dorita de a-si apara Tara. 

Iar ceasul continua sa ticaie in defavoarea noastra. Fiecare  luna, fiecare zi de incertitudine, roade capacitate Romaniei de a-si apara spatiul aerian, afecteaza structura interna a aviatie militare, ameninta insasi existaenta aviatie de vanatoare.

Atata timp cat pilotii tineri pleaca spre transportoare, iar cei cu experienta ies din sistem, cine va mai pilota avioanele noastre de vanatoare, daca printr-o minune vom mai avea avioane , intr-un numar cara sa ne perita sa ne numim Tara serioasa?!

Chiar daca intr-un sfarsit cineva va deveni brusc destept si isi va da seama ca ne trebuie 48 de aparate noi, chiar daca va intelege ca de fapt investim in propria economie acesti bani, totul s-ar putea sa fie in van. Romania nu are ce face cu doar 48 de avioane, oricat de multirol ar fi ele, oricat de smechere si asta pentru ca sunt prea putine. Daca vrem sa devenim serioasi ar trebui sa ne intoarecem la planurile de inzestrare ale Armatei din anii “90: 48 de aparate multirol, alaturi de 48 de LCA moderne, dublate de elicoptere de atac dedicate si numeroase, plus un sistem AA modern si suficient ca numar, compus din rachete AA cu raza scurta si medie, impreuna cu baterii de rachete cu raza lunga.

Din tot planul initial ce viza sistemul de aparare aerian al Tarii, doar sistemul de radare s-a materializat si partial cel de razboi electronic, acesta din urma fiind destinat luptei in toate cele trei medii: marin, terestru si aerian.

In rest, pe zi ce trece aviatia si sistemul nostru de aparare AA este din ce in ce mai slab si nefolosibil. Cate MIG-21 Lancer s-ar putea ridica maine in caz de alarma de lupta?! Cati piloti/aparat mai are Romania, mai atingem media NATIO de 1.5 piloti pe avion operativ?!

Cate din rachete Volhov mai zboara, si daca inca mai zboara, ce sanse ar avea sa loveasca ceva?! Aceeasi intrebare pentru sistemul Kub, SA-6…De HAWK nici nu mai vorbesc.

In caz de atac, vom avea privilegiul de a vedea inamicul foarte bine pe radarele noastre moderne, vom avea palcerea de ai praji ceva sisteme si de-ai incurca comunicatiile, cu sistemul nostru de razboi electronic, dar aceaste lucruri nu sunt decat paleative, structurile cu adevarat luptatoare, aviatia si apararea AA sunt practic total handicapate, nu din cauza personalului, ci din cauza batranetii echipamentelor si precaritatii lor.

De ce nu poate Tara noastra sa se apere?! Pai intrebatii pe senatorii si deputatii vostri, si daca va iau cu pensia, bugetarul si avionul multirol, dati-le pe dupa ceafa, pentru pe langa faptul ca sunt prosti, va mai si iau sansa de a avea slujbe multe si bine platite, generate de offsetul pentru echiparea decenta a Armatei voastre.

Unde suntem astazi?! Pai…a inceput campania electorala pentru locale, urmata la cateva luni de alegerile generale. Acum toti sunt preocupati de a-si gasi un os cat mai bun de ros, pentru urmatorii patru ani. Economia este lasata de izbeliste, dotarea Armatei….ei bine de dotarea Armatei Romane sunt absolut sigur ca nici macar nu se mai discuta.

Mai discutam noi pe bloguri, ultimele zvacniri ale unei luciditati nationale, ultimii care care mai vad ca o Armata Romana bine dotata nu este doar garantul linistii si securitatii noastre ca natie, dar poate fi, in mana unor oameni destepti si priceputi, o mare oportunitate de dezvoltare economica si sociala, o mare sansa pentru ceea ce a mai ramas din industria nationala, militara sau civila! Pacat ca suntem atat de putini…

     GeorgeGMT

51 de răspunsuri »

    • Da…110 au fost modernizate, din care 69 varianta aer-aer Lancer A.
      Daa suntem in NATO 🙂 . Am inteles ironia ta! Si in WW1 eram aliati cu francezii si englezii, mult ne-a mai folosit in prima parte a razboiului, iar la inceputul WW2 aveam nus ce aliante, si alea….ne-au folosit doar ca sa intelegem odata pt totdeauna, ca atunci cand vine unul sa-ti ia viata, esti INTOTDEAUNA singuri! Doar lasii si idioti se auto-linistesc cu aliante, prieteni, cineva, candva! Daca esti barbat adevarat trebuie sa-ti poti apara familia singur, sau macar sa incerci acest lucru, atat timp cat mai poti misca o mana.
      Da de unde dracu oameni seriosi printre politicienii nostri?! Hahalere din cap in picioare. Ministrul Educatiei tocmai a fost dovedit ca plagiator ordinar, adica atunci cand a fost numit nu se stia?! Totul merge insa pe cumetrii, coruptie si jigodism, iar in caz de ceva rau, astia vor fi primii care vor crea Guvernul Roman sub ocupatie, marionete adica, doar, doar isi vor salva vietiile mizerabile si vor ramane cu un surogat de putere. Astia sunt genul de oameni care ar ordona executii in randul propriului neam, pt a ramane ei la putere. O noua generatia de tip Ana Pauker…

      • Si acum nu mai avem, si daca o sa avem, o sa fie maxim 48 si alea sh probabil.

        Poate dau de vreun rus sa ii faca facebook-u’ caca lu’ Poanta, sa scrie pe toata pagina cu initiale de 60 MULTIROL.

      • „Daca vrem sa devenim seriosi ar trebui sa ne intoarcem la planurile de inzestrare ale Armatei din anii “90: 48 de aparate multirol, alaturi de 48 de LCA moderne”…

        Multirol : 48 F-18 Super Hornet E/F(din care 6 G-uri) cu dotari „100% american International Road Map” si nu chiar…
        LCA: 48 Gripen NG E/F „2/3 Europa – 1/3 SUA”
        🙂

        Scot limba si salivez: motor comun GE F-414 si AESA comun (parca spunea Marius ca n-au vrut sa americanii sa dea Raytheon APG-79 la suedezi ca erau in cafteli pentru Norvegia si nu vroiau sa torpileze sansele lui F-35, dar acum cand e totul hotarat in privinta asta poate s-ar razgadi gagii)

      • esti intr-o mica eroare George GMT sunt mai putin de 30 de avioane in varianta aer-aer Lance C modernizate, restul erau LanceR A in varianta aer-sol, in cele 110 se aflau 10 duble pentru antrenamentul pilotilor.

        • Multumesc de corectare. Am vrut sa scriu MIG-21 Lancer A, 69 de bucati modernizate. Scuze!
          Asadar Lancer A-69
          Lancer B-13
          Lancer C-28
          Sursa: Situl Aripi Argintii

  1. Ce nu inteleg nici mort, este de ce Saab a renuntat la Romania?! Bineinteles stim cu toti ca F-16 are o puternica sustinere politica, da pana nu canta popa, nu se-ngroapa mortu’! Adica pana nu se semmneaza cu LM, Gripen este in carti. De ce nu ataca cu oferta lor economica, pe post de port-stindard, mai ales in contextul actualei crize economice? De ce nu baga cateva milioane de euro intr-o campanie publicitara, in cara sa arate cate mii si mii de locuri de munca vor creea ei, ce avioane deosebite ne ofera?! De ce nu se duc sa discute cu sindicatele din industria de aparare?! O fi Basescu fan F-16, totusi o opinie publica pro-Gripen si un scabndal perpetuu pe aceasta tema ar putea da rezultate.
    In schimb stau si barfesc pe la colturi ca uite domne ce urat si batran este F-16, ce costuri mari are F-35, de parca ei ar fi in intrecere socialista cu JSF-ul. Da si companiile sunt precum oamenii: uni se bat pana le spune Dumnezeu: Ho ba baiatule ca ai ajuns in Rai, alti isi cumpara cosciugul inca din timpul vietii, se aseaza frumos in el si isi asteapta sfarsitul!
    Daca mai ai o gura de aer de tras in piept, se cheama ca statistic mai ai o sansa… A semnat Romania cu americanii?! NU! Asta inseamna ca inca mai poate semna cu Saab.

    • Pentru ca in Romania jocurile sunt facute demult, insa nu au fost inca oficializate, din motive economice si sociale(ar fi o catastrofa electorala pentru cei care ar cumpara tehnica de lupta, cheltuind miliarde de euro, in aceste momente).Este clar ca vom cumpara avioane americane.La o adica, cei de la Gripen, nu au aceeasi influenta ca si SUA, sau companiile americane, in general.
      Un alt motiv ar putea fi actuala stare economica a Romaniei, catastrofala, si mentalitatea politicianului roman, care vrea doar sa castige alegerile electorale, in special pentru binele sau, asa ca, va sacrifica putinii bani disponibili pentru armata, pe pomeni electorale.Suedezii sunt pragmatici, cunosc starea de fapt mentionata de mine, stiu ca acum si-ar pierde timpul si banii aiurea, daca se implica masiva intro campanie publicitara, asa ca prefera actuala postura.
      Tariceanu spera in anul 2008, ca prin pomeni electorale, sa castige alegerile parlamentare, si de ce nu, cele prezidentiale, insa din fericire nu a fost asa.Marea magarie a fost ca a cheltuit bani indispensabili modernizarii armatei, pe interesele sale meschine, adica pomenile electorale.

        • Pe scurt : Nu te pune cu prostii
          Varianta lunga:
          Ce tara ar cumpăra avioane cu avionica mai veche decât cele aflate în dotare.
          (dacă ie sa lu-am alea 24 de sh block 25 parca )
          Ce deștept în timpul unei negocieri cu mai multi ofertanții ar spune ca prefera pe unul din ei (cel cu oferta ce mai prosta România ne permitandusi avioane fără offset)
          Ce deștepții sar gândi sa cumpere avioane ca în 10 ani sa trebuiască sa cumpere altele noi.(cazul sh)
          http://www.cotidianul.ro/avioanele-f16-second-hand-interese-legate-de-marele-licurici-178111/
          Acuma spune și tu,ai mai încerca cu astfel de deștepții sau ți-ai vedea de treaba.
          Eu personal în locul europenilor ași tăia fondurile europene adresate Românie
          pentru ca o tara care își permite (sau se gândește) avioane mai vechii tehnic decât cele aflate în dotare nu are nevoi de bani,la fel dacă nu are nevoie de offset de vreme ce nu-l cere.

  2. F 16= COMISIOANE BASESCU !

    COMPANIA LUI BASESCU – DEGERATU INVINUITA DE SPARGEREA EMBARGOULUI CU SUDANUL. ZIARISTUL ROBERT HORVATH ATENTIONEAZA DEPARTAMENTUL DE STAT SI PENTAGONUL !
    MIC & Associates va asista companile americane in vanzarea echipamentului pentru avioanele de tip F-16 pe care Romania le va achizitiona in vederea modernizarii fortei sale aviatice in calitate de membru NATO.
    DESCHIDETI:
    http://www.mic-associates.com/

    PENALTY NOTICE
    Dear Mr. Minovici:
    A Prepenalty Notice (”Notice&rdquo , copy enclosed, was issued by the
Office of Foreign Assets Control (”OFAC&rdquo to MIC & Associates (“Company&rdquo for
prohibited transactions relating to Sudan,
in violation of §§ 538.206 and 538.210 of the Sudanese Sanctions Regulations, 31 C.F.R.
Part 538 (the “Regulations&rdquo. The Notice proposed a penalty in the amount of $110,000 and advised Company of the right to
make a written presentation to OFAC setting forth reasons why a penalty should not be imposed,
or if imposed, why it should be less than that proposed. Such written response was required to
be made within thirty (30) days of the mailing of the Notice.
    Adam Szubin
Director
Office of Foreign Assets Control
    LA CONDUCEREA MIC

    @Gen. Constantin Degeratu
    Managing Director and CEO pentru Aparare si Securitate Nationala

  3. ROMANIA EXPORTATOARE DE AVIOANE !

    RAPORT SECRET

    Doi angajaţi ai MApN ( ROMANIAN ARMY ) care lucrau pentru o unitate militară din Brăila ( ROMANIA ) au vândut un avion în stare de funcţionare, unui cetăţean ucrainean. Ei au câştigat din această afacere 1.000 de euro şi plănuiau să mai vândă şi două elicoptere. Cei doi angajaţi MApN care s-ar face vinovaţi de vânzarea avionului sunt comandantul bazei de la Ianca şi un maistru de aici. Pentru vânzare mai erau destinate şi două elicoptere IAR 316 B. MApN explica faptul ca cele doua elicoptere IAR- 316B fac parte dintr-un stoc de tehnica excedentara, elicoptere si avioane, care se valorifica de Compania Nationala ROMTEHNICA S.A. ( ROMANIAN STATE COMP ) printr-un contract aflat in derulare , conform procedurilor legale in vigoare. Printr-o filiera araba ,pribabil libaneza avioane au ajuns in dotarea armatei nord coreiane.
    O PARTE DIN AVIOANELE ROMANESTI MIG AU FOST
    TRANSFERATE IN SECRET CATRE MOLDOVA. ELE SUNT VANDUTE PRIN LICITATIE. 4 AU FOST CUMPARATE DE YEMEN SI AU AJUNS DEASEMENEA IN COREA DE NORD.
    40 de avioane de vânătoare care urmau să fie vândute, au dispărut de la o fostă bază militară din apropierea oraşului bulgar Dobrici. Poliţiştii sunt de părere că cineva le-ar fi vândut ca fier vechi,unor mijlocitori romani.
    AGENTIILE OCCIDENTALE URMARESC CAZUL BANUIND CA ELE AU AJUNS IN IRAN SAU NORD COREA. TOATE ACESTE FURTURI SE FAC SUB ” OCHIUL
    ATENT AL SERVICIULUI EXTERN… . COMFORM LEGISLATIEI ROMANE FIECARE VANZARE DE ECHIPAMENT MILITAR TREBUE SEMNATA SI APROBATA DE PRESEDINTELE ROMANIEI.
    ROBERT HORVATH FOR NIPON PRESS

  4. DOSAR BASESCU …..REMIS CATRE FBI !!!1

    PRESEDINTELE ROMANIEI A VANDUT FLOTA AERIANA A TARII
    Rusul Victor Bout, poreclit şi “Comerciantul Morţii”, era considerat de unul dintre cei mai importanţi dealeri de arme din lume. A vândut armament romanesc fabricat de stat, grupărilor teroriste din toată lumea, din Afganistan până în Columbia. O bună parte din timp, Victor Bout şi-o petrecea în România, la Bucureşti. Avea sediile a două companii de transport aerian chiar în cartierul Băneasa, iar echipaje româneşti au transportat arme în zone de conflict ale continentului negru.”Comerciantul Morţii” schimba armamentul pe diamante, acestea fiind apoi prelucrate în Europa. “Lordul Războiului” a cumpărat şi avioane româneşti, cu ajutorul cărora transporta arme. Le-a cumpărat la preţ de nimic de la statul român. Cel puţin un avion de pe lista neagră a cărăuşiei cu arme a fost ţinut timp de trei ani în baza militară Otopeni. Asta deşi ONU interzicea oricărei ţări să facă afaceri cu el. Lucra în toată lumea, trăia pe picior mare, deşi erau unul dintre cei mai căutaţi furnizor de arme pentru terorişti. Singurul oras unde se simte in siguranta si aparea la lumina zilei era capitala Romaniei . A actionat in tandem cu Traian Basescu care a fost ministrul transporturilor iar apoi Presedintele Romaniei. O MARE PARTE DIN AVIOANE DIN FLOTA LUI VICTOR BOUT PROVIN DIN ROMANIA. Iliuşin-uri-18, Antonov-uri 24, Boeing-uri 707, Tupolev 154 şi BAC-uri 1-11 au fost vandute sau facute cadou la pretul unui jeep cu acordul si semnatura lui Traian Basescu -ministrul transportului.
    Între 2001 şi 2004, echipaje româneşti au zburat în Africa pentru compania Jetline. În documentele ONU se afirmă că această companie şi echipajele româneşti au transportat arme în zone de conflict ale continentului negru. Iar aceste informaţii despre cărăuşia cu arme in specia Made in ROMANIA ,spre mai multe state africane sunt confirmate, sub protecţia anonimatului, de o sursă care a participat la aceste acţiuni în Africa.
    Zeci de români, personal navigant şi tehnic al companiei militare româneşti ROMAVIA au deservit avioanele BAC 1-11 cu indicativele P4-JLB, P4-CBH, VP-BBA şi 3C-QRF şi un Boeing 727 cu înregistrarea P4-JLI.
    Un document eliberat de Autoritatea Aeronautică din Aruba, locul unde majoritatea avioanelor erau înregistrate, demonstrează clar că piloţii români lucrau pentru Jetline Internaţional, companie condusă de Mohamed Hijazi, un libanez influent cu multe conexiuni în Africa.
    În Uniunea Europeană, activitatea companiei Jetline Incorporated este strict interzisă, dar Autoritatea Aeronautică Civilă a autorizat MIA Airlines să desfăşoare activităţi în România cu patru aeronave ale acestei companii. În realitate, compania se folosea de şapte avioane chiar sub nasul acestei instituţii, al cărei sediu se află la câteva zeci de metri de cel al MIA Airlines.
    Această flotă a adus patronilor sume mari de bani din zborurile făcute în Africa, Orientul Mijlociu şi spaţiul ex-sovietic. Oficial, cifra de afaceri anuală MIA Airlines este în jur de 100.000 de euro, adică echivalentul a cam două curse complete. În realitate, cifra de afaceri este de ordinul zecilor de milioane de euro şi statul român s-a ales cu o gaură imensă.
    Avionul-problemă 3C-QRF a fost importat de MIA Airlines in anul 2006, pentru dezmembrare şi suma declarată a fost de 40.000 de dolari. Realitatea este însă alta. “Nici această aeronavă nu a fost înregistrată în evidenţele contabile. De menţionat la acest punct că o aeronavă BAC 1-11 costă între 2 şi 5 milioane de dolari”.
    Angajaţii primeau oficial un salariu în jur de 900 RON, însă în realitate s-a descoperit că un pilot câştiga mult mai mult. Nici sutele de curse externe, în valoare de milioane de euro, nu erau înregistrate în scriptele companiei, în final gaura dată de patronii MIA Airlines fiind una uriaşă.
    Legăturile lui Victor Bout cu Traian Basescu nu se opresc însă aici. August 2003. În Baza militară de la Otopeni soseşte aeronava BAC 1-11 cu înmatricularea VP-CLM a insulelor Cayman. Scaune de piele, configuraţie VIP. Lux într-un avion al morţii! Avionul a fost a lui unui colaborator al rusului, Minin, şi cu el au fost duse în Sierra Leone mari cantităţi de arme şi muniţie care au alimentat sângerosul război civil din această ţară.
    Inspectorii ONU au fotografiat avionul. Imaginile sunt şocante: lăzi cu arme zac pe elegantele fotolii din piele! Probele erau evidente: fişele cu zborurile avioanelor, certificate de utilizator final false, oferte de armament şi corespondenţa secretă a traficanţilor.
    Trei ani aeronava morţii a stat într-o bază militară românească, în curtea ROMAVIA, companie a Ministerului Apărării care asigură zborurile demnitarilor români. Inclusiv pe cele ale preşedintelui ţării. Avionul ar fi trebuit confiscat încă de la aterizare. Nu s-a întamplat aşa ceva.
    BAC-ul a trecut în proprietatea lui Victor Bout.
    O altă aeronavă a morţii, un BAC 1-11 cu înmatricularea din Guineea Ecuatorială 3C-QRF, este descoperită pe aeroportul Băneasa în 2006. Aeronava apare în documentele ONU datorită implicării în traficul cu arme în Congo. Proprietate a companiei Jetline, BAC-ul era folosit de o companie autohtonă, MIA Airlines, MIA Airlines, companie privată care oferă servicii VIP, are sediul într-un apartament de bloc din Băneasa. Avioanele stau la ROMAERO, în hangarul 7. Aeronavele pe care le operează firma românească aparţin companiei Jetline Incorporated.
    “Iliusin” din Romania lui Basescu vandute contrabandistilor.
    Potrivit unui raport facut de Information Service, dat publicitatii in 2001, in flota aeriana a lui Viktor Bout se gasesc doua avioane “Iliusin 18V”, cumparate de la compania romana Tarom. Cele doua avioane au indicativele “YR-IME” si “YR-IMD” si au ajuns de la Tarom in flota “Air Cess Liberia”, una dintre companiile prin care Bout este suspectat ca a facut trafic de armament. Primul “Iliusin” a ajuns, ulterior, cu indicativul “EL-AHO”, in flota unei alte companii controlate de Bout, “Santa Cruz Imperial” Liberia. Al doilea avion de la Tarom a ajuns, prin “Air Cess Liberia”, la “Santa Cruz Imperial”, sub indicativul “EL-ADY”, si apoi la “Star Airlines” din Sharjah, cu indicativul “EX-7504”. Schimbarea indicativelor avioanelor era unul dintre modurile prin care autoritatile pierdeau urma aeronavelor care transportau armament.

    Alte Iliuşin 18 sau Antonovuri 24 care au aparţinut TAROM au ajuns la unele companii obscure din Emiratele Arabe Unite sau state ex-sovietice, precum Tretyakovo sau Berkut Air din Kazahstan, Altyn Air, Aerovias cu baza în Sharjah, Air West Cargo şi lista continuă.

    Tot TAROM a vândut două avioane cargo Boeing 707, avion similar cu cel folosit de preşedintele României, cu câte 300 de mii de dolari bucata. YR-ABC şi YR-ABA au ajuns tot la nişte companii obscure, South-Asian Airlines şi Cargo Plus Aviation din Emirate. YR-ABC i-a fost schimbată înregistrarea în 9G-IRL, fiind surprins pe Otopeni Militar în septembrie 2003 cu noua înfăţişare. Imensul Boeing s-a prăbuşit acum doi ani în Lacul Victoria, în apropiere de aeroportul Entebbe, în timpul unei curse Addis-Abeba – Togo.
    Ultimele două avioane vândute de compania naţională sunt BAC-uri 1-11, cu înmatriculările YR-BCJ şi YR-BRC. Au fost vândute la pachet cu 120.000 de dolari, avioane similare fiind scoase la vânzare de alţi operatori cu sute de mii sau chiar milioane de dolari. Ele au ajuns la o altă companie din Emiratele Arabe Unite, Aquiline International Company, cunoscută şi ca Trast Aero, cu birouri în Sharjah, Moscova şi Brazzaville, Congo.

    Compania lui Victor Bout in Romania se numeste “Flying Dolphin” (prin filiala sa, “Flying Dolphin Romania” SRL) . Avioanel companiei printre care un Boeing 707 sunt reparate sau contrlolate regulat de Tarom la Baneasa.
    Directorul adjunct al Aeroportului Otopeni Valentin Vasilescu spune in ziarul britanic Standard Today :Bout business was to illegal transfer of Romanian Governement weapons loaded on Bucharest-Otopeni military apron for almost HUNDRED flights with destination DR Congo, Angola, Iran, Liberia, Sudan, Rwanda, Uganda etc……… Bout airplane registred in Moldova ER-75929 operated 73 flights of Romanian build smuglling weapons for Africa at military apron of Otopeni-Bucharest airport under Air Acvila ( RRM code ), a Romanian Department of Defense company.”
    Vasilescu a inregistrat in secret pe Presedintele Romaniei confirmand ca acesta avea cunostinta de uriasul trafic ilegal de arme. Caseta a fost predata statiei de TV Antena 3.
    LA ORDINELE LUI TRAIAN BASESCU ROMANIA A DEVENIT FURNIZOR DE PERSONAL CALIFICAT PRECUM SI BAZA DE APROVIZIONARE SI INTRETINERE PENTRU AVIOANELE TRAFICANTILOR. SA CREIAT ASTFEL DIN INSTITUTILE STATULUI ROMAN O INTREPRINDERE CRIMINALA. ARMELE TRIMISE IN JURUL LUMII AU DUS LA MOARTEA A SUTE DE MII DE OAMENI SI MILIOANE DE REFUGIATI.
    “Traian Basescu had been under surveillance for several years

  5. Multirolul asta ne-a suparat pe multi, dar noroc cu clovnul asta de rhorvath ca ne mai descreteste fruntile. Vad ca le stie pe toate, mai putin la materia gramatica 🙂
    Acum serios vorbind, nu cred ca LM a scos F-16V doar asa de florile marului.

    The “Viper” program will offer customers options, including an active electronically scanning array (AESA) radar, upgraded mission computers and architecture, improvements to the cockpit, and conformal fuel tanks.
    “We believe this F-16V will satisfy our customers’ emerging requirements and prepare them to better interoperate with the fifth-generation fighters, the F-35 and the F-22,” said George Standridge, Lockheed Martin Aeronautics’ vice president of business development.”

    Ce contraoferta ar putea sa faca SAAB la cele de mai sus ?

      • emit si eu o ipoteza si anume:nu cumva tegiversarea achizitiei avionului multirol este intentionata, asteptand debarcarea lui Base(fan f-16 )si sa se poata bate palma cu SAAB care are de departe oferta cea mai buna?E posibil sa existe in cercurile inalte ale armatei un grup ce se opun achizitionarii de f-16 sh?

        • Tergiversarea multirolului se datoreaza in primul rand contestului economico-social din Romania, acum prioritatea 0 a tuturor politicienilor fiind castigarea alegerilor locale si parlamentare.Daca USL-ul ar initia procedura de achizitonare a multirolului ar fi depunctat electoral.De altfel, din cate se zice, si USL-isti ar merge tot pe F16.

        • @sorin Nu era Marga tov cu rusii?
          Adica ceva gen „nu prea interesat de americani” si neputand sa ia de la rusi, sa ia de la o tara UE numa sa le arate rusilor ca el e cu ei si nu cu americanii?
          = inclinarea muuult mai mare a mistrului de externe (Marga) fata de rusi decat spre americani sa afecteze achizitia/ACHIZITIILE.
          Parerea mea 😀

    • Gripen NG este deja la stadiul de prototip, s-a semnat deja memorandumul de intelegere cu Armata suedeza si cea elvetiana, are deja radar AESA, ajunge la Mach 1.1 cu armament aer-aer acrosat si fara postcombustie adica este capabil de super croaziera, are integrate sau in curs de integrare cele mai noi rachete, are o raza de actiune marita, si un RCS mai mic decat actualele F 16 deci?! SAAB si-a pregatit viitorul concurent si pot spune ca este cu un pas in fata!

        • Gripen NG are un RCS cu 72% mai mic conform SAAB acum asta cat inseamna in realitate e greu de precizat….nu mai gasesc link-ul

  6. “emerging requirements and prepare them to better interoperate with the fifth-generation fighters, the F-35″

    Romania, HINT HINT 😀

    (te rog, sterge mesajul de la „Cst”, am dat din greseala)

  7. George,
    Se vede ca te-au indarjit recapitularile si intrebarile mele de ieri!

    Adevarul e ca de atatea ori s-au schimbat datele in afacerea asta ca e greu sa mai tii minte toate etapele si variantele…

    Doar Croatia a avut mai multe variante, dar intr-un timp mult mai scurt.

  8. „Elitele” sunt anul acesta tare ocupate, ca sa se mai gandeasca si la multirol! Alegerile trebuiesc castigate, si dai, si lupta, si…Parca-i vad pe croati luand o hatarare inaintea noastra, fara niciun Smart Defence.

  9. George iti spun io ce gandesc politicienii nostri,lasa bah ca nu mai avem noi razboie,suntem in nato acu,nu avem nevoie de armata,Romania are o armata la nivelul anilor 70

  10. @Gabriel
    Am la baza doua facultati de arta cu diploma ….si o scoala de corectie fara. Una din ele recunoscut
    de statul roman IATC Bucursti cinematografie. Dupa ce am declansat prin chemarea politiei americane celebrul scandal ICR New York, am fost numit in toate felurile….nationalist roman, mancator de sarmale, mancator de romani, aparator al maresalului antonescu, antisemit, semit,
    etc, patriot si vanzator de tara, Singuru care ma ia in serios este Presedintele care a ordonat spargerea studioului meu.
    http://devanewyork.blogspot.com/
    Sau scris numeroase articole…..”Statuia mitocanului roman la New York”
    T. Ungureanu . Si exact pe invers ” Un papagal ungur bruiaza arta romana la New York.
    Sunt declarat hun in timp ce toti nationalistii ma i-au in brate. Sunt corespondentul extern a lui Tudor Vadim vezi Tricolorul desi nu sunt de acord cu ideile lui sovine. Cel mai aproape de adevar este ziarul Hunedoreanul…..Agentul 007 Deva organizeaza noi atacuri la NY. Sunt declarat securist…desi singura legatura este ancheta ei. Am ales libertatea fara voia mea. Pentru trimiterea
    unui material fimat despre Ceausescu vorbind despre bomba atomica, am fost acuzat de inalta tradare. O scrisoare a presedintelui SUA mi-a salvat viata. Am scuze pentru gramatica…plecat in I977. Fiind cetatean american si mai ales Japonez nu prea am sansa sa vorbesc romaneste.
    Nu am fost niciodata declarat……clovn. Nu am ” descretesc fruntile ” cum spuneti dumneavoastra ci inervez pe toata lumea. Deranjeaza ce scriu ….nu cum scriu.
    Multumesc pentru atentie si lipsa de considerate.
    http://devanewyork.blogspot.com/
    Date personale
    http://devanewyork.blogspot.com/

    • Domnule rhorvath, pe acest blog nu conteaza deloc daca sunteti american, roman sau ungur, atat timp cat cele spuse de dumneavoastra respecta adevarul, logica si nu dezinformeaza. Pana acum, din postarile dumneavoastra trag concluzia, gresita sau nu, ca sunteti inamic declarat al lui Basescu, urmarit si tracasat peste tot si permanent, de catre Serviciile romanesti, omniprezente peste tot in lume, inclusiv in SUA; Servicii cu care sau fara de care, nu se poate „misca” nimic in lume, fiind bagate in tot felul de afaceri oneroase. Cel putin dupa 1990, aceste Servicii nu mai sunt ce-au fost odata, fiind impanzite cu oameni pro-SUA/NATO, basca colaborarea foarte buna si extinsa cu FBI si CIA. Aceasta colaborare este oficiala, cele doua Agentii americane avand cu siguranta, agenti si agentura aici, deci, cu alte cuvinte, STIU TOT! Refuz sa cred ca Serviciile romanesti pot face „ceva” clandestin in SUA, fara acceptul americanilor, ci doar cu sprijinul si sub monitorizarea acestora.

  11. Stimata redactie
    Acesta este definitiv cel mai bun , interesant, informativ blog romanesc.
    Va multumesc pentru publicare.
    In momentul in care cineva face referiri la persoana mea…..va rog sa-mi acordati ” dreptul la replica „……………….

  12. Avioanele F 16 nu numai ca sunt fier vechi…..ci au fost pilotate de piloti de mana treia,
    Ele au apartinut „garzii nationale ” si nu al armatei sa marinei americane.

    Iata ce mi-a transmis un fost pilot american prieten : This is a very bad idea! Romania will never afford F35 so stop talking about a deal in that direction.
    They refused to privatize the heli factory when Bell was interested in producing the Cobra there, even after finding a client – the Turkish Army. Now the factory is mostly un-used. And Romania soon will have to get some attack helos…
    They refused to privatize Avioane Craiva when Saab was interested in assembling/maintaining the Gripen there.
    They refused the Gripen offered with 100% offset, therefore refusing jobs for highly trained Romanians in Romania.
    They are basically refusing the Romanian pilots the chance for training as the F16 will be much more expensive to operate than the Gripen.
    Not to mention the two ex-royal Navy frigates that are just shells empty of any relevant equipment. Equipment already payed for but never materialized!
    Or the unfinished motorways already payed for several times.
    The decision sort of falls in place doesn’t it?
    Those muppets who made the decision should be charged with treason!

  13. CELE MAI VECHI AVIOANE …..CHIAR SI LA FIER VECHI SE GASESC VERSIUNI MAI NOI !
    RUSINE, PROSTIE SI COMISIOANE URIASE !

    F-16C/D Block 25
    The Block 25 F-16C first flew in June 1984 and entered USAF service in September. The aircraft are fitted with the Westinghouse AN/APG-68 radar and have improved precision night-attack capability. Block 25 introduced a very substantial improvement in cockpit avionics, including improved fire-control and stores management computers, an Up-Front Controls (UFC) integrated data control panel, data-transfer equipment, multifunction displays, radar altimeter, and many other changes. Block 25’s were first delivered with the Pratt & Whitney F100-PW-200 engine and later upgraded to the Pratt & Whitney F100-PW-220E. With 209 models delivered, today the USAF’s Air National Guard and Air Education and Training Command are the only remaining users of this variant. One F-16C, nicknamed the Lethal Lady, had flown over 7,000 hours by April 2008.

  14. Stimate redactor.
    -Am nimerit din intamplare pe blogul dumneavoastra. Este un blog special . Editorialele sunt interesante iar comentariile sunt facute de oameni inteligenti. Randurile mele deruteaza…..pentru ca sursele mele de informatii sunt diferite. Vreau sa fac o clarificare dela bun inceput. Sunt independent si nu fac jocul nimanui.
    Vreau sa dau un singur exemplu. Acum cativa ani am inceput sa lucrez la un scenariu de film despre evenimentele dela 23 August. Spre deosebire dece se crede …actul a fost facut de Rege si serviciul american OSS premergatorul CIA. Ideia documentarului a fost sa duc pe martorii evenimentelor la Bucuresti si impreuna cu regele sa relateze… un moment important al istoriei. Am luat legatura cu asociatia pensionarilor CIA cu care
    am legat o prietenie pe viata. Acesti ” OLD BOYS ” sunt legende ……..ale spionajului american.
    Ei mi-au deschisi usi si documente …..
    La randul lor cand cineva are nevoie de informatie sau o opinie pertinenta apeleaza la mine. Afirmatiile mele sunt verificabile. Legatura mea cu autoritatile romane a fost facuta cu fostul consul la NY,Pavone…… in proiect fiind implicat si colegul meu de facultate Timotei Ursu.
    – Despre servicii. Indrasnesc sa va contrazic. Serviciile controleaza totul…… si prin Razvan Ungureanu au incercat sa ia puterea pe fata.!….
    Va voi da un exemplu personal. Eu sunt cineastul care a declansat scandalul ICR New York prin chemarea politiei americane la o expozitie
    antisemita,pornografica si anticrestina .
    http://devanewyork.blogspot.com/2010/01/expozitia-patapievici-deschisa-dupa-doi.html
    Totul a mers perfect pana cand lucrurile puteau duce la caderea regimului. Am fost anuntat de Romanian Desk al Departamentului de stat SUA de un protest la nivel guvernamental.
    Apoi Yonathan Vick seful departamentului extern al Anti Defamtion League m-a anuntat de protestul evreimii americane in legatura cu expozitia antisemita sponsorata de statul roman.
    Amindoua au fost remise prin ambasada SUA la Bucursti guvernului Roman si Presedintelui Basescu.
    Redactorul NY Magazin G.Culian poate confirma protestele si uriasul scandal international.
    La Bucuresti nu a patruns nici-o o stire.
    Servicile au reusit un blocaj total…..
    A doua zi Andrei Badin omul meu de legatura la Antena 3 mi-a spus telefonic ca Dan Voiculescu a interzis orice mentiune a scandalului.
    Comentariile sunt de prisos.
    De mai mult de 15 ani reprezint cu sotia mea Kiyoko televiziunea Japoneza la ONU si diferite agentii de stiri in SUA. Incerc sa sparg cenzura si sa spun lucrurile pe nume. Acesta este rolul meu
    si nimic mai mult.
    Multumesc pentru atentie. Cu sinceritate si respect.

  15. Lockheed Martin a produs F-22. Linia e in conservare, in caz ca apare la orizont vreun nou conflict pina la introducerea masiva a avionului F-35. Nu prea are comenzi pentru C-130J si se va smintini odata cu iesirea pe piata a A400M. Asa cum si pentru vechile P-3 Orion, C-5, A-10, F-2 japoneze ramase in inzestrare, tot subansamble si piese. Avionul coreean T-50 ( 14-16 bucati ) nu prea are clienti. Elicopterul MH-60R nu prea are comenzi. Concernul e preocupat mai mult cu producerea de sateliti si de tehnica pentru trupele de uscat si marina. Trecerea la productia masiva de F-35 se va face prin renuntarea anul acesta sau in 2013 la fabricarea de F-16, raminind doar capacitatii pentru piese de schimb. Asadar, nu cred ca vom apuca sa cumparam F-16 noi, poate doar SH.

  16. Pingback: “Pe unii îi poţi prosti întotdeauna, câteodată îi poţi prosti pe toţi, dar nu poţi să prosteşti tot timpul pe toată lumea!”. Abraham Lincoln Offsetul sub forma de matematica economica « RomaniaMilitary

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s