Perspectivele artileriei autopropulsate romanesti,fata in fata cu proiecte similare straine

Standard

Deoarece batalioanele de tancuri si infanterie mecanizata au nevoie de o protectie de artilerie foarte mobila si rapid desfasurabila pe orice teren, care sa se miste in acelasi ritm cu unitatile respective, este critica inzestrarea lor cu o arma capabila de foc sustinut si desfasurare rapida, de indata ce loviturile concentrate ale lansatoarelor LAROM (54 de bucati) si APRA (134 de bucati) se epuizeaza, completand cu lovituri de precizie barajul initial de artilerie. In caz contrar, capacitatea de lupta a acestor batalioane este serios afectata de  sprijinul limitat de artilerie.

LAROM

 

APR 40

Aceasta cerinta se incadreaza si in strategia descrisa de documentul – Concepţia de înzestrare cu sisteme şi echipamente majore a Armatei României în perioada 2006-2025, elaborată de Statul Major General şi aprobată de CSAT în data de 13.02.2006, strategie ce prevedea inzestrarea cu obuziere autopropulsate de calibrele 155mm si 105mm:

http://www.dpa.ro/documente/politici/ConceptiaInzestrare.pdf

 

Proiectul de obuzier autopropulsat calibrul 155mm/52 ATROM este un derivat al proiectului israelian  ATMOS 2000 ( Autonomous Truck Mounted howitzer System– sistem autonom cu obuzier montat pe camion) fabricat de către firma israeliană Soltam Systems. Sistemul ATMOS este un proiect privat, testat de armata israeliana si destinat exportului.

ATMOS

ATROM

Singurul prototip ATROM a fost creat in Romania intre anii 2002 si 2003 de catre firma Aerostar SA Bacau în colaborare cu

insa nu  fost introdus in productie de serie datorita inexistentei comenzilor din partea fortelor terestre romane. Este interesant de precizat ca, spre exemplu, Camerun detine 18 sisteme ATMOS iarRomania nu este capabila sa introduca in inzestrare un singur ATROM.

 

ATROM foloseste sasiul camionului ROMAN 26.360 DFAEG 6×6, motorizat cu un diesel MAN 28866 LF 24, de 360 CP. Vehiculul de 26 de tone, aerotransportabil cu C130 Hercules, are un blindaj usor ce poate rezista la proiectile de 7,62 si fragmente din explozii, iar cabina si sistemul de management al luptei sunt similare si compatibile cu cele ale LAROM. Platforma deschisa a armei are un incarcator automatizat pentru tunul  Soltam calibrul 155mm/52, capabil sa sustina rate de foc de 3 lovituri/15secunde, 15 lovituri/3minute sau 75 in 60 de minute, la distante de 41km cu munitie standard sau chiar 51km cu munitie inteligenta reactiva., rezerva de proiectile la bord fiind de 24 de proiectile.

Pe scurt, este o arma foarte capabila, perfect compatibila cu sistemele de transport, comunicatii si lupta ale fortelor terestre romane, proiect care a fost insa sistat, probabil datorita costului relativ ridicat si incapacitatii de a produce tunul de 155mm in tara, la uzinele Resita.

 

La nivel mondial, un proiect foarte asemanator este Nexter Caesar-ul francez, o platforma construita pe aceleasi principii, tot cu un tun de 155mm/52, insa mai usoara, de doar 17.7 tone si care a cunoscut productia de serie precum si comenzi din partea unor clienti externi.

 

CAESAR

 

Cel mai avansat si sofisticat proiect din categorie, dar si cel mai recent, este Archer-ul suedezilor de la BAE Systems Bofors. Si Archer poseda tot un tun 155 milimetri / 52 calibre, BAE Systems FH77-B05, amplasat pe un Volvo A30E 6×6 si capabil să trimita proiectile inteligente la o distanta de 60 de kilometri ( pentru proiectilul Excalibur ), cu o rata de tragere de 3 proiectile in 15secunde sau 20 proiectile in 2.5 minute, cu o rezerva de 20 de proiectile in magazine si inca 20 in rezerva. La cele 30 tone, are o cabina protejata la proiectile de 7.62 si exploziv cu fragmentatie, detinand si o turela pentru protectie proprie Kongsberg M151 Protector.

 

ARCHER

De asemenea, poate folosi modul de tragere MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), adica lovirea simultana a tintei cu mai multe proiectile trase succesiv pe traiectorii diferite. Archer intra si el  in productie de serie.

O arma mai putin cunoscuta, insa produsa in vecinatatea Romaniei, este sistemul B52 Nora, produs de Serbia in principal pentru export.

NORA B52

Nora B-52 a fost conceput ca o modificare a obuzierului de 152 mm D20 /52 calibre pe o platforma de camion 8×8 motorizata cu un diesel de 480CP, cu o masa totala de 34 de tone si protectie STANAG 4569 Nivel I si II. Dispune de un sistem de auto-incarcare cu o magazie de 36 de lovituri, capacitate MRSI si raza de lovire a artileriei intre 41 si 65 km in functie de proiectilele folosite. Principala piata de export pentru Nora B-52 este dotarea fortelor armate ale Myanmar, Kenya si Bangladesh .

 

De departe cel mai interesant concept bazat pe tunul de 155mm, diferit de platforma ATMOS/Caesar/Archer, este tunul autopropulsat G6-52 Rhino 155m.

G6-52 Rhino

Este un produs extrem de interesant al tehnologiei Denel, din Africa de Sud, stat cu care am putea colabora in acest domeniu precum si in cel al elicopterelor (asa cum am propus in materialul “IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?”: https://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/02/17/iar-s-a-brasov-o-situatie-fara-iesire/ ), dincolo de parteneriatele actuale ale Romaniei.

Tunul autopropulsat de 155mm G6-52 Rhino este o platforma avantgardista, inovatoare si unul dintre cele mai eficiente si eficace tunuri autopropulsate. De altfel ar trebui studiata optiunea ca respectivul sistem, inclusiv turela, sa fie instalabile pe sasiu modificat al TBT sau pe sasiuri de tanc T55 si TR-85. Asa cum am prezentat in materialul “Va avea Romania un nou tanc? Si daca da, cum va arata?! “ : https://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/03/31/va-avea-romania-un-nou-tanc-si-daca-da-cum-va-arata/ , diversificarea utilizarii sasiului de tanc poate avea ca rezultat un echipament similar PZH-2000, 2S19 Msta sau Krab-ului polonez (varianta pe sasiu de T72 a AS-90 Gun Equipment 155 mm L131 ).

 

KRAB AS-90

 

Similar cu Archer, arma poate lovi tinte pana la 67km si in plus poate efectua lovituri simultane la 25km cu 5 proiectile trase pe traiectorii balistice diferite, avand o cadenta de foc de 6 proiectile/minut sau 3 proiectile/25 secunde.
Poate de asemenea folosi munitii inteligente top-attack, ghidate laser tip Krasnopol-M si high-explosive si dispune de o rezerva de 45 de proiectile in magazie.

 

O astfel de colaborare, ar putea ajuta la finalizarea ATROM-ului si dezvoltarea unor versiuni modificate pentru alte sasiuri si utilizarea unei platforme de incarcare protejate, nu expuse, cum e cazul ATROM, dar probail mai scumpa si mai grea, masa totala de 46.5 de tone nefiind neglijabila in ceea ce priveste transportul aerian. Anterior ATROM-ului, au mai existat incercari de a produce in tara artilerie autopropulsata bazata pe 2S1 Gvozdika cu un tun de 122mm A565 (raza de “bataie” 15km) folosind sasiul MLI-84, vehicul denumit Model89 dar si aceste incercari nu s-au concretizat decat intr-o productie de serie limitata de 42 de bucati, stocate in prezent. Acest model ar putea fi modernizat, probabil si cu o noua turela, un nou sistem de conducere a focului si management al luptei si un tun de 155mm in versiunea scurta a tunului, de 39 calibre.

Model89, sursa foto: Wikipedia, Mircea 87

In plus, tunul respectiv poate fi adaptat si altor mijloace de transport, putand exista pe langa versiunile de mai sus si una simplificata, cu tractor/camion de remorcare si incarcare manuala sau partial automata (vezi ansamblul obuzier 155mm Haubits FH77 – camion SBA111 Scania-TGB 40), ducand numarul de bucati ale tunului  Soltam calibrul 155mm/52 la ordinul sutelor, ceea ce ar rentabiliza productia sa integrala, sub licenta, in tara.

Haubits FH77

Uzinele Arsenal Resita au produs in trecut in peste 300 de bucati obuzierul rusesc de 122mm, in versiunea romaneasca M81, cel de 130mm denumit M82 precum si cel de 98mm M1993: http://www.catalogafaceri.ro/afaceri/business.php/ARSENAL-RESITA-SA/42270/

Deci un minim de experienta si competente ar trebui sa mai existe…

 

ATROM-ul este inca o solutie moderna, capabila si perfect adaptata nevoilor armatei romane iar introducerea sa in productie si inzestrare ar fi o completare binevenita a sprijinului de artilerie acordat unitatilor celor mai mobile ale fortelor terestre. ATROM este un echilibru interesant intre masa acceptabila pentru desant aerian, mobilitate, simplitate, pretul competitiv, performanta comparabila cu a altor sisteme similare la nivel mondial si deplina compatibilitate cu sistemele aflate déjà in inzestrarea fortelor terestre romane.

 

Oare povestea acestei arme se opreste aici?

 

Marius Zgureanu

30 de răspunsuri »

  1. Un concept foarte suplu pentru varainta cu incarcare manuala a tunului de 155mm, cu tractor specializat si desfasurare rapida in teren – BAE Systems – M777 155mm Lightweight Field Howitzer Portee System:

    Oarecum similar sistemului Haubits FH77 – camion SBA111 Scania-TGB 40…

  2. am sa postez si eu un articol, ca o completare la ce ai facut tu, daca am timp zilele astea si am sa fac trimitere la munca ta.

    O zi buna!

    • Excelent!
      Au ramas destule zone neacoperite de articolul meu, insa m-am focalizat mai mult pe ATROM si proiecte asemanatoare…

  3. Cu ATROM parca nu s-au inteles la bani cu evreii (e greu sa negociezi de bani cu evreii 🙂 ), Soltam
    fiind cam scump. Si dupa aia veni ‘recesiunea’, cat au fost bani si credite au tot amanat achizitiile, de ce sa dam banul din mana acum, las ca il dau ‘altii’, ‘mai incolo’.

    Dupa aia, schimbatul calibrului inseamna schimbatul munitiei, si asta, n-ai sa crezi, costa :),
    presupun ca munitie de 152 aveau destula pe stoc. Daca iti tragi tunuri de 155mm si ai 500 de proiectile pe stoc, geaba.

    Parca aici pe blog a explicat cineva ca Resita nu mai poate face tunuri de calibru mare, pt ca nu mai
    are o anumita instalatie pt prelucrarea tevilor. Daca informatia este corecta, aia nu mai fac tunuri de calibru mare, asa ca eventuala integrare in productie a lui 155mm de pe ATMOS la Resita momentan nu e posibila (fara investitii – respectiv alte instalatii – dream on…).

    O sa vina un baiat sa explice pe aia cu ‘nu e nevoie sa le fabricam noi, le integram’.

    Da, pe timp de pace e OK, dar in caz de pocneala cand ai nevoie sa mai fabrici urgent cateva, le
    ‘integrezi’ din partea dorsala. Asa cum daca se termina loviturile LAR de 160mm, importate, ascunzi
    LAROM-urile intr-o padure si le lasi acolo (desi e cam complicat acum, ca au cam exportat si
    padurile)…sau pui inapoi pe ele containerele de 122, lovitura standard (ca si la alea de 122 cu bataie extinsa motoarele racheta sunt importate din Franta parca).

    Pana la urma, un echipaj bine antrenat cu un 152mm tractat de camion DAC face cam acelasi lucru.
    Vasile incarcatorul automat baga tare, si daca oboseste, intervine backupul de incarcator automat, Ionica.

    Vehiculul ATROM-ului nu e mai rapid si mai capabil in teren, camionul fiind acelasi.
    Un sistem mai modern de conducere a focului se poate pune si pe alea tractate daca se vrea, proiectile
    mai performante se pot face si pt 152. Plus ca dupa ce il desfaci de la camion, tunul poate fi mascat mult mai usor decat ditamai hardughia de camion de la ATMOS.

    Asa ca nu-i o lipsa esentiala, nu e un must-have, e un nice-to-have, tunuri inca mai avem, romanu-i master of improvization, il mai ia la pila si merge. Esentialmente trist ar fi ca, daca am avea nevoie, nu mai putem sa le fabricam nici pe alea ‘vechi’…

    Altele ne lipsesc cu desavarsire, ca ce avem acum nu mai pot fi catalogate drept arme: aviatie de
    vanatoare, rachete sol-aer, rachete navale etc…

    • ma vad obligat sa raspund …deoarece aluzia cu integrarea ,banuiesc ca mi se adreseaza
      o sa incerc sa fiu la inaltime ….,gramatical si de continut ,stiu ca esti putin intransigent cu …noi astia care avem doar un bacalaureat amarat
      la margine de inteligenta …la un individ conteaza foarte mult caracterul,personalitatea….conditii umane ce reunesc un profil…americanii stiu bine
      sa-ti plangi permanent de mila e apanajul pierzatorilor ….indifferent de argumente
      sa arunci cu c…. permanent intr-un govern,nu-stiu ce personalitati publice nu-mi rezolva mie problem de nici un fel ,la fel cum nu le rezolva nici pe ale armatei
      problema la noi….economica ….nu e a guvernului ….e a societatii….
      sa ma exemplific ,cu toate ca sunt off-topic
      vorbeam cu un prieten din primarie….la scoala din sat au facut grupuri sanitare ,cred ca ptr 10 personae simultan cu fosa septica ,cu apa curenta ,put de 60 m…,tot
      cat
      50000 eur…..2 miliarde lei vechi…..
      ii spun….o barbaritate….cum naiba sa coste atat….
      ce imi spune…
      nu ma,,…e normal
      apropos are salariu ….redus de guvern…undeva la 7-8 milioane lei vechi
      aici rezum problema societatii….cat timp nu avem administrator buni…sa cunoasca valoarea banilor…nu spun de valori morale …vom fi cum suntem….o spun doar pe asta ,dar e un sentiment generalizat de cate ori sunt in tara….si nu e guvernul responsabil de ultimul georgica care aude la pro tv de puls electromagnetic si spune ca topeste rachetele……nu are un simt al valorii banilor ,….nu stie ce e aia …si cand cere expertiza ,audit de la care stiu ….sar in sus ca vindem tara
      revenind la ale noastre,astea militare…cu obuziere …si elicoptere date jos cu pusca de vanatoare….doamne freest ,cine o fi ala de le-o fi ffacut….
      armata nu e a lu nea gica…..sa spuna
      vai ce frumos e tanculetu…vreau si eu
      nici,…hai sa ne batem cu capetele nucleare rusesti…vai de le arunca peste deveselu….se mareste marea neagra ….de-si face ungaria iesire la mare
      pleaca din corelarea ideiilor din strategia de aparare,in functie de amenintari,respectarea tratatelor semnate…necesitati in general studiate….
      ce lipseste ,din ecuatia asta acum…..support financiar
      ce are un system 155 mm si nu are unul 152……
      suntem in nato….155 e standard…..152 nu
      avem obligatii….daca astia ne cer sa mergem in siria cu ei ….trebuie sa mergem,ne place sau nu
      nu mai avem la resita ,nu mai avem avioane,nu mai avem rachete
      eu vreau sa te intreb…ce vrem…
      vrem saur 3 …2,vrem mrap-uri,sau zimbru modernizat….ca nu stiu toate nu se poate
      vrem72 de avioane ,150 …sau cate dispersate pe nu stiu cate baze aeriene…sa poata decola si de pe bucatile de autostrada,poate si de campie …sa fie de la rusi ,sa nu se supere…dar sa ne coste si putin intretinerea bazelor si a avioanelor
      conteaza ca ai 120 de avioane …daca ai 1000 rachete aer-aer si alea de proasta calitate
      sau mai bine 48 cu 2000 de rachete ,de buna calitate
      si daca tot am o directive sa o respect si sa fiu consecvent
      spunem industrie ,industrie ….guvernul sa faca,sa ne dea bani….te-ai intrebat cat e resursa la un tun de tr…ala derivat din d 10
      criticam tr 85 m1 ….vai ce face ala impotriva unui oplot….dar dupa aia spunem de ce au vandut masina de facut tunuri
      de ce au vandut presa de turele…dar de ce facem turele turnate in loc de material composite
      nu vindem semanatoarea,aro si tractorul ….nu ne vindem tara…..dar sa vina nemtii sa ne scoata de unde suntem caci nu stim
      consecventa si prioritizare….eficienta….caci pib-ul pe cap de locuitor nu e nici la 40 la suta din media ue
      sper ca n-am plictisit pe nimeni

      • De ce pui atîtea puncte de suspensie? E atît de greu de urmărit ce scrii! Îmi pierd foarte repede concentrarea cînd încerc să citesc mesajele tale și mă disperă asta fiindcă sînt o mulțime de informații acolo.

      • spunem de ce au vandut masina de facut tunuri
        de ce au vandut presa de turele…dar de ce facem turele turnate in loc de material composite
        nu vindem semanatoarea,aro si tractorul ….nu ne vindem tara…..dar sa vina nemtii sa ne scoata de unde suntem caci nu stim

        În mod curios, în timp ce scrii asta aici, cu punctele de suspensie de rigoare, postacii de pe site-ul de rahat Scânteia (pardon, Critic Atac) şi-au băgat organele pe care nu le au în greci (şi nu în grecoaice… cunoscând obiceiurile grecilor antici 🙂 ) pe motivul că grecii au cumpărat armament de peste 1 miliard de euro în timpul crizei.

        În momentul de faţă, Marina Greciei arată cam aşa:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_Navy#Inventory

        Armata, care a făcut şi ea ceva brânză, şi nu de capră grecească, în cele două războaie mondiale, nu vrea să stea în urmă:

        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Hellenic_Army

        Şi se pare că au trecut de mult de dilema celor 48 de F-16 în care se zbat Cheliosu şi Premierul Muţunache:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_Air_Force#Equipment

        Dar, cu toate astea, postacii noştri îi fac albie de porci fiindcă au cumpărat armament. Curios, nu?

        (Alde Bombonel, în epoca salariului minim pe economie de 300 RON, era foarte convins că industria noastră trebuie să se îngroape şi în locul ei să aducem palmieri. Când au venit în mandatul celorlalţi Bosch, INA, Renault, DeLonghi, Zanussi etc i-a convenit şi mai puţin. El voia tot la palmierii lui. Nu e la fel de curios?)

        ~Nautilus

  4. Si eu suspectez ca ar fi fost probleme cu banii, dar pentru autopropulsate, ATROM e mijloc de gama sau chiar putin sub.
    Acum, cred ca si cal.122 si-ar face treaba dar ar fi putin sub performantele cal.155, inclusiv ca si forta exploziva sau penetranta. Nu stiu daca e posibil sa traga lovituri 122 cu sabot folosind piesa de 155 – cred ca e cam mare diferenta de calibru si se pierde si din precizie.. asta ca idee de refolosire a stocului existent de munitie.
    Pe de alta parte, este posibil ca ambele calibre sa fie disponibile ca si transfer de tehnologie dinspre China, ca doar am mai facut din astea.

    Este clar ca majoritatea artileriei vor fi piese cu incarcare manuala a lui Gheorghe si Ion, dar ai nevoie de cateva zeci de bucati mai agile si sofisticate, altfel nu vei reusi sa tii pasul cu corpurile blindate.

    Dupa mine e buna si o varianta intermediara intre tunul clasic si ATROM, cum e cazul Haubits FH77 – camion SBA111 Scania-TGB 40 sau M777 155mm Lightweight Field Howitzer Portee System: adica un camion bine adaptat si un tun cu incarcare manuala sau semi-automata usor de amplasat dar si de mutat.

    • „Si eu suspectez ca ar fi fost probleme cu banii, dar pentru autopropulsate, ATROM e mijloc de gama sau chiar putin sub.”

      Pai cam asta e problema ‘declarata’.
      O fi fost shpaga prea mica, evreii se stie ca sunt cam zgarciti. Sau nu o fi ajuns la toti care trebuiau, si unul o fi blocat afacerea, Dumnezeu stie…

      Nu conteaza ca ala nu e top of the range, nu si-l permit nici pe ala.

      Acum, ca 152 nu e standard NATO, da, nu e, ca e sub performantele cal.155, da, asta e, dar pe astea le avem, pe astea le putem folosi. Daca ‘nu-s bani’ ramai cu alea nestandard. Treci pe standard NATO la Sfantul Asteapta, cand o sa ai bani. De bine de rau astea mai sunt folosibile, au munitie…astea mai zboara, spre deosebire de MIGuri.

      Asta e, suntem in NATO dar cu armamentul rusificat de pe vremea lui Ceashca. Pe vremea aluia s-au fabricat/cumparat, pe vremea astora se pun pdf-uri pe siteuri cu ‘conceptiile de inzestrare’ si programele ce vor fi pornite dupa ‘2014’ (2016, 2018…20210).

      De ce nu-i ia nimeni din afara la shuturi pe domnisoarele din CSAT si din conducerea tarii cu chestii concrete: de ce nu-si respecta angajamentele NATO relativ la buget si dotare, de ce nu-si modernizeaza dotarea, de ce nu trecem armamentul pe standardele NATO etc…

      De ce nu baga sanctiuni pt astea, sunt sigur ca se pot inventa chestii care sa-i doara si pe nesimtitii aia.

  5. masina aia de facut tunuri se numea MGA adica masina de gaurit adinc si pe vremea raposatului se facea si la Aris, arad. doar lungimea difera avind in vedere ca scula aschietoare plus semifabricatul (teava) aveau nevoie de un batiu cu ghidaje si o scula de aschiere pe masura, foarte lunga si rigida. dar nici la arad nu mai e nimic. asa ca, adio arme!

  6. @ Marius Z .
    La Resita s-au produs obuziere de 122 mm doar pentru dotarea obuzierului autopropulsat model 1989 .
    Obuzierul model 1938 , M-30 de fapt , a fost doar modernizat .
    S-a scris despre el chiar pe blog, nu mai reiau .
    Mai pun odata link-ul pentru fostele produse ale aproape fostei uzine de la Resita :
    http://www.arsenalresita.go.ro/prodspec.php
    Obuzierul autopropulsat model 1989 a fost stocat .Numele , 1989 , spune multe .S-a produs pe vremea lui Ceausescu , si mai apoi putin, din inertie .
    Daca e model 1989 , inseamna ca nici de munitii multe nu a avut parte .
    Pun si link-ul pentru munitii .
    http://www.tohan.ro/122%20mm%20ARTILERY%20AMMUNITION.html
    Dupa 1990 ,….” gramada de fier vechi ” , ” greaua mostenire ” ,
    ” megalomanie comunisto-ceausista ” . Si punct .Final .

    • 300 de bucati de 122mm M81 doar pentru inzestrarea Model1989? Si nu au avut suficienta munitie fabricata spui?
      Nu-mi este clar ce nu e corect in articol sau in comentarii…

      • Spun ca Resita nu a produs al tip de obuzier cal. 122 mm inafara de
        A-565 ,pentru dotarea obuzierului autopropulsat model 1989 .
        Nu spun ca s-au produs 300 de bucati din A-565 , ci doar ce s-a produs
        pentru cele 42 de obuziere autopropulsate .

        Obuzierul model 1981 are calibrul 152 mm nu 122 mm cum scrie in articol .

        Cat despre munitii , stocurile se creeaza in timp .
        Nu a mai fost cazul cu munitia pentru model 1989 .
        OA mod 1989 cal.122 mm utilizeaza munitii ceva mai puternice decat M 30
        (sau obuzierul cal 122 mm model 1938 , cum era cunoscut,
        importat din URSS si modernizat la noi ).Obuzul are pereti mai rezistenti si o aerodinamica usor imbunatatita .Tubul cartus e mai lung .De fapt , munitiile utilizate de oduzierul D-30 si obuzierul autopropulsat Gvozdyka .
        Obuzele vechiului obuzier M 30 pot fi utilizate de OA mod.1989
        ( desigur, cu incarcatura de azvarlire redusa , neexploatand la maximum
        posibilitatile gurii de foc) , insa repet ,tuburile-cartus sunt diferite .

        • Corect, in articol scrie ” 300 de bucati obuzierul rusesc de 122mm, in versiunea romaneasca M81, ” M81 e de 152mm (licenta a D20), la fel ca si M85. Singurul 152mm mentionat in articol este cel al NORA B52.
          cele 300 de bucati le-am dedus de pe wiki… : ” The Romanian Army has 329 M81 howitzers (245 in service) and 111 M85 gun-howitzers. ”

          George, corectezi te rog la M81 cu 152mm in loc de 122?

  7. Pingback: Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare | Romania. Altfel

  8. Pingback: Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare « RomaniaMilitary

  9. Iata si un nou mortier israelian, Spear, de 120mm pe o platforma autovehicul de teren. Ce poate fi mai simplu, mai ieftin si mai mobil dintre toate conceptele de artilerie autopropulsata?

    http://www.armyrecognition.com/may_2012_new_army_military_defence_industry_uk/at_international_fire_conference_elbit_systems_presented_spear_new_120mm_autonomous_mortar_2905121.html

    Operabil de 2-3 oameni si se desfasoara in pozitie de tragere in maxim un minut, putand lansa 15 proiectile / minut. Sa speram ca si sistemul de pe TBT va fi ceva similar.

  10. Pingback: ,,Prastia” lui BASIR « RomaniaMilitary

  11. Pingback: Un viitor program Lancer pentru F16, baza a parteneriatului strategic romano-israelian? « RomaniaMilitary

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s