IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?

Standard

Am incercat sa aflu un raspuns despre ceea ce se intampla cu IAR S.A. Brasov in ultimul timp, deoarece in presa ultimilor ani nu mai “transpira” nimic despre aceasta firma de renume.

Din cate am inteles din presa romaneasca si din ceea ce am reusit sa gasesc pe internet, fostul IAR Brasov a fost impartit astfel:

  1. joint venture IAR-Eurocopter (49-51%) rezultand EC ROMANIA (EUROCOPTER ROMANIA SA), aparent cu 126 angajati:
    http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Eurocopter-Romania_370.html
    http://www.eurocopterromania.ro/
  2. S.C. IAR SA Brasov – inca activa in 2011: 72% stat, 28% privat, 858 angajati, hale pe 90.000 m2 si pista aeroport. Repara sau fac upgrade la: IAR SOCAT, IAR 330H si L si am vazut ca au disponibile motoarele MAkila 1A1, de 1742CP
    http://www.iar.ro/index.html
    Au produs si avionul usor IAR46S pt. piata SUA. Pe site-ul lor, raportul trimestrial pe 2011, comparativ cu 2010, nu e de bun augur: http://www.iar.ro/cnvm2011/Raport_trimestrial_3_2011.pdf

Avand in vedere experienta pe acelasi tip de elicoptere, este foarte posibil ca in urmatorii ani, IAR-Eurocopter sa canibalizeze ceea ce a ramas din S.C. IAR SA Brasov, in cazul in care statul roman nu intervine pentru a crea un specific diferit de produse, pe o piata diferita pentru IAR S.A..

Pentru SC IAR S.A., speranta de supravietuire consta fie intr-o colaborare cu Eurocopter, comenzile primite fiind impartite pe activitati distincte intre cele 2 entitati, fie intr-o licenta sau o colaborare pe un alt tip de produs, ce nu exista in portofoliul Eurocopter.

Continua sa existe necesitatea inzestrarii aviatiei romane cu peste 80-120 de elicoptere de atac, precum si posibilitatea de producere a unor elicoptere civile utilitare sau de transport/medivac pentru piata regionala. In contextul acestei necesitati, o posibila strategie ar putea include punctele de mai jos.

Principalele directii sunt fie continuarea traditiei Puma/Alouette 3 fie dezvoltarea/participarea la un noua familie de elicoptere, din care sa poata fi diversificate apoi atat variante militare cat si civile. Aici variantele pot fi numeroase, depinzand de capacitatea de a privatiza sau re-tehnologiza uzina IAR S.A. Ghimbav. Acesta poate fi si un program pe termen mai lung, ce ar putea intra in productie dupa oprirea programelor bazate pe Super Puma.

Pentru ambele cazuri, folosind un procentaj ridicat de componente comune (probabil undeva la 70% ), la SC IAR S.A. Ghimbav s-ar putea produce:

  1. Elicopter civil utilitar monomotor de mici dimensiuni, un continuator al traditiei Alouette/Gazelle, ce poate fi adaptat si intr-o versiune de recunoastere si atac usor, similar cu Gazelle.
  2. Un elicopter succesor al IAR 330 Pumavarianta civila de transport, medivac. Aici variantele pot fi multiple, depinzand de parteneriat, si voi incerca sa intru in detaliu la sfarsitul enumerarii.
  3. Un succesor al IAR330 Socat – varianta militara/“de asalt”, bazat pe experienta Socat, insa pornind de la noua platforma si sisteme noi de arme, cu posturile de lupta si pilotaj modificate si protejate noilor cerinte si cu rampa de incarcare spate, ce ar facilita mult accesul in zona cargo (vezi MI-17, dar si KAH Surion). Ar rezulta o aeronava asemanatoare lui MI-24, insa cu un salt de tehnologie de 40 de ani. Alte elemente candidate spre inglobare: blindaj suplimentar (probabil modificarea formei cabinei la varianta militara pentru o mai buna protectie), re-motorizare, elice din materiale compozite, elice anticuplu fenestron sau sistem NOTAR (No Tail Rotor), capacitate si dimensiuni eventual marite cu 20% eventual adaugarea unor aripioare portante pt. reducerea consumului, cu piloni suplimentari de acrosaj, electronica si contramasuri modernizate. De asemenea, variantele sunt multiple, depinzand de parteneriate si de versiunea aleasa la punctul anterior (2).
  4. Un proiect de elicopter de atac, cu capacitati antitanc, de lupta aeriana si de recunoastere si cu profil radar redus, elicopter care sa preia foloseasca o platforma comuna cu aeronavele de la punctele anterioare. Exemplu: programul elicopterului de atac Rooivalk, din Africa de Sud, construit pe platforma Puma. Un elicopter de atac similar cu Rooivalk, in colaborare cu Denel, bazat pe platforma Super-Puma, cu un mix de tehnologie americano-israelian, care ar putea fi superior proiectului AH-1Dracula si cu costuri mai reduse fata de acesta! O alternative, este prefectarea programului lui AH-1Dracula, actualizat la nivelul variantei AH-1Z. Dar si aici voi incerca sa detaliez in continuarea materialului.

Toate cele 4 programe de mai sus se pot obtine prin licente si cooperare tehnica cu firme din UE (Eurocopter), SUA (Lockheed si Bell Helicopters), Africa de Sud (Denel), Coreea de Sud (KAI) sau Israel.

Astfel, daca ar exista vointa si la nivel politic si economic, conform cu punctele expuse mai sus, IAR SA ar avea, cu sprijin guvernamental, optiunile:

  • Un joint venture cu Denel, cu care a colaborat in trecut la programul Oryx,  pentru Rooivalk (program in impas si care asteapta un partener pentru relansare) si Super-Puma/Oryx.

Bell Helicopters  – pe platforma Puma

Atlas Oryx – Puma sud-africana

  • Reluarea  negocierii cu Bell Helicopters pentru proiectul AH-1 Dracula, produs evident modernizat la nivelul AH-1Z si tinand cont de situatia economica din Romania si regiune.  Colaborarea cu Bell ar da acces si la tehnologia pentru elicoptere de transport, cum este UH1-Y Venom, Bell 412 sau Bell 214ST.

AH-1Z – ultimul si cel mai capabil membru al familiei AH-1 Cobra

  • Tot pentru mentinerea si dezvoltarea programului Puma/Super-Puma si a derivatilor, program ce ar necesita si o licenta de productie (cred ca pretul unei asemenea licente nu ar fi exagerat, deoarece platforma este destul de veche), ar fi posibila si o colaborare cu Coreea de Sud, ce dezvolta Surion-ul (EC725) in cateva variante: KAI KAH(Korean Atack Helicopter) si KUH (medivac, amphibious). Cel mai interesanta ar fi crearea unui joint-venture “tripartit” intre IAR S.A/Eurocopter – KAI – Denel .

Surion

Si varianta sa de atac – KAH…

  • O alternativa ar fi si orientarea catre

    TAI-129 Mangusta

    , un produs al concernului Agusta-Westland, dar interesant datorita pretului mai scazut si al implicarii Turciei in program. Turcia a platit 3.2 mld $ pentru un program de 60 de elicoptere si transfer de tehnologie (ceea ce inseamna un cost de 53 mil$/elicopter), ceea ce este ceva mai scump decat programul AH-1 Dracula, unde costul era estimat la 1.5mld $ pentru 96 de elicoptere. Evident, pretul actualizat al acestui program (AH-1) ar putea sa ajunga la 2mld $, ceea ce ar insemna un 20 mil$/elicopter fata de 13mil. $ cat era oferta initiala.

TAI-129 Mangusta

In cazul colaborarii cu Westland-Agusta, ar fi interesanta explorarea aeronavelor pe care le au in portofoliu, pe filiera Lockheed, cum ar fi Lockheed Martin VH-71 Kestrel/ AgustaWestland AW101, un posibil inlocuitor pentru Super-Puma, dotat cu 3 motoare de 2100-2500 CP fiecare.

AgustaWestland AW101

Sunt convins ca o potentiala piata de desfacere exista in regiune: Turcia, Polonia, Croatia, R. Moldova, Cehia, Slovacia si poate si Bulgaria, ar putea fi interesate sa achizitioneze astfel de derivate precum si modernizari ale IAR330M la nivel Super-Puma/Socat. Pentru Puma/Super-Puma exista un numar mare de parate in uz, in diferite tari, chiar daca se intra in concurenta cu Eurocopter. Ideea ar fi existenta unui pachet suplimentar sau diferit de echipamente fata de standardul Super-Puma la Eurocopter.

EC725 Super-Cougar/Caracal – un nume predestinat

  • In ceea ce priveste elicopterul monomotor cu valente utilitare dar si militare, un produs ieftin, cu intretinere minima, capabil sa transporte 3-5 persoane si sa aterizeze in spatii restranse, o experienta interesanta ar fi dezvoltarea unui derivat al Aerospatiale SA 341/SA 342 Gazelle sau Eurocopter AS350 Ecureuil, in care experienta Alouette 2 a personalului de la uzinele IAR ar conta destul de mult. Pe langa colaborarea cu Eurocopter, o oportunitate este faptul ca Serbia si tarile din fosta Yugoslavie detin un numar important de aeronave Gazelle, deci ar fi direct interesati de un astfel de proiect.

Gazelle britanic

  • Dezvoltarea unei variante militare a elicopterului monomotor, ar putea suplini lipsa unui elicopter antitanc dedicat in Fortele Aeriene Romane, indeplinind rolul suplimentar de escorta a elicopterelor de transport Puma si, dupa eventuala aparitie a elicopterului antitanc, completarea arsenalului aerian cu un elicopter de recunoastere si atac usor, usor de ascuns si capabil sa opereze cu intretinere sumara, arma ce ar putea fi o surpriza foarte incomoda pentru un adversar superior numeric si mai bine echipat. Un astfel de elicopter ar putea fi produs la 60-70% din pretul unui Bell AH-1 Dracula si ar putea imprumuta tehnologia Puma Socat, deci investitia tehnologica ar fi destul de redusa, bazata pe echipamente existente. La o masa ceva mai mare decat a unui Gazelle, care avea un motor de 590 CP, echiparea cu un motor de 1800-2200 CP si cu o elice mai performanta, ar permite protectia cu blindaj si adaugarea unei sarcini utile importante, apropiate de cea a unui AH-1.

Redau mai jos un design deja cunoscut fanilor Gazelle, vedeta a filmului “Blue Thunder” de la inceputul anilor ’80 ai secolului trecut. Probabil ca designul nu este in intregime functional, mai ales d.p.d.v. al armelor – ce sunt doar imitatii, existand insa 2 elicoptere ce au fost modificate pentru film si chiar au zburat. Importanta este ideea in sine!

Si cateva poze:

Revenind cu picioarele pe pamant, la realitatea imediata, pentru a sustine SC IAR S.A. pe termen scurt, statul roman ar putea da spre modernizare la Brasov cele 23 Puma Socat + cele 35 IAR 330, pentru aducerea la standardul EC 725 SuperPuma:
– motoarele, de la 2 × TURMO IV B1400CP fiecare la 2 × Turbomeca Makila 2A1 de 2,382 fiecare
– electronica si comenzile
– noul tip de rotor si poate elice anticuplu fenestron
– reamenajarea spatiului interior
– upgrade la protectie

As fi incantat daca cei de la conducerea IAR Brasov S.A. ar putea sa ne precizeze cat sunt de exacte datele despre contractul AH-1 Dracula si daca un astfel de contract ar putea fi relansat, tinand cont de facilitatile si pregatirea oamenilor ramasi in patrimoniul SC. IAR Brasov S.A.

De asemenea, ar fi interesant sa cunoastem viziunea oamenilor de acolo asupra potentialului inca nevalorificat al SC IAR S.A. Brasov, deoarece sunt constient ca multe lucruri stau altfel in realitate decat am reusit sa desprind din presa nationala…

In orice caz, sper ca SC IAR S.A. sa nu devina doar un muzeu in care sa ne ducem copii si sa le spunem ce industrie aeronautica am avut odata, in speranta ca unii dintre ei vor ajunge candva sa-si ia revansa in numele nostru, re-infiintand aceasta ramura cu indelungata traditie a industriei romanesti.

Marius Zgureanu

95 de răspunsuri »

  1. cred sincer ca la ora actuala singura varianta plauzibila pentru a mai tine IAR Brasov oarecum pe linia de plutire, ar fi modernizarea flotei actuale de Puma a RoAF la standardul SOCAT. acum nu stiu sigur daca Puma SOCAT este incadrat ca elicopter de ataca, ptr.ca daca lucrurile stau asa nu ar fi ok ptr. RoAF (ma erfer la faptul ca stiu ca Romania are limitari conform Tratatului de la Geneva referitor la numarul de eleicoptere de atac, si desi PUMA SOCAT este un produs decent, nu este un elicopter de atac dedicat, si parca ar fi nasol sa iti inchizi singur usa peste maini – ma repet totul conteaza despre cum este clasificat IAR 330 Puma Scocat). referitor la motorul TURBOMECA Makile 2A1 stii cumva daca cei de la Turbomecanica au licenta de fabricatie, sau doar discutam despre cumpararea motoarelor respective si nu fabricarea lor intern? merci, si felicitari pentru articol

    • 1.Din ce stiu, Puma Socat este catalogat la clasa de elicopter de atac, insa varianta IAR330 L/H nu, desi poate acrosa arme.
      Acum, nu stiu daca diferenta o face tunul, sau si sistemul de vedere, in cupola rotativa + avionica… Cred ca tunul…
      Daca e asa, le putem aduce si pe celelalte la standard similar, mai putin tunul, care se poate acrosa in containere fixe sau turelele pot fi stocate in numar egal cu elicopterele disponibile si montate in cateva saptamani, in caz de conflict.

      2. Acordul de limitare a armamentului conventional in Europa cred ca nu mai este in vigoare, deoarece Rusia a renuntat din 2007 iar NATO din decembrie 2011 parca.

      • si celelalte variante pot acrosa doua tunuri fixe in containere…incadrarea ii vine mai mult din incadrarea in unitatile militare si specificul lor ,nu pe specificatii tehnice….si eu as cataloga puma socat mai mult ca elicopter de asalt …,nu de atac clasic….nu prea e blindat ,in schimab sta destul de bine la avionica ,armament acrosat ….si poate lua la bord si o echipa de asalt…deci sunt ideale ptr ocuparea ,distrugerea de puncte „strategice”

        • Chiar daca Pumele ‘standard’ pot acrosa armament, inclusiv tunuri fixe in containere, nu se prea apropie de SOCATuri.

          SOCATurile(Sistem Optronic de Cercetare şi Anti-Tanc) sunt mai specializate si mai bine echipate: turela mobila cu senzori(vizor IR, cameră TV, marcator laser) si tunul mobil 20 mm Nexter THL-20 sunt conectate la casca Dash, pilotul se uita si trage, tunul urmareste directia miscărilor capului pilotului. Plus Spike ER.
          Asa ca astea joaca in alta liga.

          Le poti numi asa un pic optimist elicoptere de atac.

          Din pacate sa faci dintr-un elicopter mare de transport un gunship nu-i cea mai optima solutie.

          Sunt blindate cu plexiglas, o rafala bine tintita de AKM ai cam cauzeaza…

          Sunt mari si zgomotoase, le vezi/auzi/simti vibratia de la trei poshte…

          Turela cu senzori in loc sa o monteze pe axul rotorului, e montata sub bot, deasupra jambei din fata. Asa ca sa te ascunzi dupa un copac sau dupa un deal si sa tragi cu rachete nu functioneaza…

          Contramasuri-stiu numai de capcane termice.
          Si in timp ce capetele de ghidare ale MANPADS tot evolueaza, la noi contramasurile alea raman asa pe toata durata de viata a elicopterului…

          Insa dat fiind ca ne referim la romani, unde 96 de Cobre facute la Brasov nu fura vazute deloc bine de alesii nostri (ca nu le mai ramaneau bani de furat), eu zic ca trebuie sa fim foarte fericiti ca le avem si pe astea…si super fericiti ca au cumparat si Spike-urile

        • http://youtu.be/XrxSbIR2xFU l-am vazut de multe ori in zbor ,odata trecand la 5 metri de blocul unde locuiam,zgomotul e mai mult de la pale decat de la turbine…spre diferenta de cele rusesti(nu stiu de ce fac palele in x la rotorul de coada la un mi 28 de exemplu ,ptr ca turbinele suna mai tare)….in timp „ce vine”la cativa km nu-l auzi
          apropo variantele clasice lansau prnd-uri ,maliutka,bombe de 250 cred…asa ca poate fi la fel „de asalt”precum un socat,cu diferenta data de avionica,vizoarele mult superioare la socat …plus raza si precizia socat-ului
          am mai spus-o pe undeva …akm-ul are „efect omorator”de vreo 1500m ….in plan orzontal
          in vertical se poate duce pe la 800 m ,fara nici o precizie…poate sa-i distruga unui socat vreun ceas de bord
          daca tragi in el de la 12,7 mm in sus …

        • Daca am zis de AKM m-am gandit asa, la un SOCAT zburand la cateva zeci de metri altitudine, ca elicopterele de atac si avioanele mai au obiceiul asta.

          Nu m-am gandit ca are efect sa tragi cu AKMul dupa SOCAT la 1000m altitudine.

          Si oricum eu nu as trage in cabina…as trage in zona motoarelor/axului elicei. O rafala in cabina poate sa loveasca si echipajul, nu numai ceasurile de bord…

        • ca sa despicam firul in patru…..la un puma ,motoarele au panou blindat intre ele ,sunt complet redundante,la fel comenzile …in general reductoarele ..nu le „spargi”cu 7,62 nici de tragi de la 10 m in ele,palele compozite le la varianta l in sus sunt in structura fagure si pot lua mai mult de 2 impacturi pe pala fara sa se rupa….
          dupa aia e ca daca un elicopter merge pe la 15 metri de sol ,nu inseamna ca trece pe deasupra capului meu…poate trece in diagonala la 500m ….si cu teoria lui pitagora vedem distanta directa de impact
          dupa aia e ca la un socat …daca tunul e agatat in mod de lucru de casca pilotului ,o privire in directia de unde vine tirul …o apasare pe buton …si cu munitia antipersonal (alicele ca alea de impuscat ratuste)…in directia ta sunt cam 4 metri radian efect omorator ….adica intr-un cerc de 4 metri face terci totul

        • Mai niko,

          Aveam asa niste amintiri ca Pumele sud-africane ieseau destul de sifonate prin Namibia si Angola, chiar de la arme nesofisticate gen AK47.

          Dar tu te pricepi la calcule d’astea complicate, Pitagora.

          Teorema aia a lui Pitagora e prea avansata pt mine, nu am facut d’astea la facultate…iar scoala generala nu-mi duc aminte daca am terminat-o…

          Anyways.

          On the 31 January 1972 the SAAF Puma became involved with operations in SWA (Namibia) and Angola, remaining involved until 1988.

          During the Bush War four Puma’s were lost to enemy fire and one to friendly fire.
          22/12/1975 – Puma 134 – shot down NW of Cela, Angola by Cuban AAA.
          04/01/1976 – Puma 122 – shot down in Angola by friendly fire.
          04/09/1979 – Puma 164 – shot down in Mozambique by RPG-7.
          05/01/1982 – Puma 168 – shot down in Angola by AK-47 fire which ruptured the hydraulic pipe.
          09/08/1982 – Puma 132 – shot down at Cassinga, Angola by 23mm AAA.

          Probabil aia care au tras cu AK47 in Puma-168, cretinii dracului de negri inculti, nu stiau teorema aia!

          Ce te faci daca un rus cu AK74 nu o stie nici ala si vede o Puma!
          Sa intrebam un prieten? Ah?
          Sa-i dam numarul tau de telefon?

          Nu facem tetrapiloctomie, nu…

        • @gsg ….nu credeam ca te supara…teorema…,dar stii cum e daca tu imi explici ca socat-ul are tun in turela si casca dash ,eu „raspund cu teoremele”
          vad ca ai cautat mult sa gasesti un puma dat jos cu akm-ul
          la fel spun si eu din amintirile mele ca in conflictul iran-irak un mi 24 a dat jos un f 4 phantom

        • @gsg9 …nu stiu cum e tetrapilo…chestia aia ca mi se incurca degetele pe taste ,…dar stiu ca …statisticile astea ,(tu ai pus 4 pume date jos din care numai unul cu akm-ul)nu sunt concludente…in teorie …..in teorie la un puma rotoarele merg „fara ungere” peste 20 min …la fel pot ateriza in autorotatie fara rotor anticuplu ….dar ai vazut filmul „black hawk down”…daca nu ai teren plan si esti in teritoriu ostil…cum crezi ca pun in statistica aeronava aia
          acum daca un su 25 sau un a 10 …dupa ce e „ciuruit”,reuseste sa aterizeze …si e dus la casat…

        • – Puma SA.330L of CAB 601 shot down at Grytviken, South Georgia by Royal Marine small arms fire

          – The Canadian Forces has confirmed that a Chinook helicopter forced to make an emergency landing on Thursday was brought down by enemy small arms fire.

          – OH-58D(R) Kiowa 93-0978 from B Troop, 2-6 Cavalry Regiment is shot down between Baquba and Muqdadiyah with small arms, killing the chopper’s two pilots

          – OH-58D Kiowa 91-0560 from 3-17 Cavalry Regiment is shot down along a canal south of Baghdad in Babil province with small arms

          – The pilot of the Russian built helicopter died upon impact, after crash landing in a paddy field near Sinlum Bum village in N’Mawk (Momauk) Township, said Zau Seng a Kachin Independence Army (KIA) officer stationed on the front line.

          According to Zau Seng, the helicopter was severely damaged after coming under small arms fire from the KIA, during a failed attempt to unload supplies at a Burmese base near Mu Bum mountain.

          – CNN reported that a US helicopter transporting a wounded American has been shot down by small arms fire near Najaf, south of Baghdad

        • Sa fim seriosi… Socat-ul e elicopter de atac numai pe hartie. Mare cat o casa si fara blindaj. Semnatura IR fara nici o masura de mascare. Oricat ar fi el de redundant, nu poti sa il compari cu elicopterele de atac (Tiger, Mangusta, etc) si sa il pui in aceeasi categorie.

          Tineti cont ca nici macar elicopterele care se pretind blindate pana in dinti nu sunt invulnerabile, nici macar fata de arme usoare: http://en.wikipedia.org/wiki/2003_Attack_on_Karbala – „most enemy fire was coming from houses”

        • @laur daca ai fi urmarit comentariile cu atentie ai fi vazut ca nu am incadrat eu puma socat in nici o categorie cu tigre si manguste….am spus ca e un bun elicopter de asalt si ne contraziceam pe tema asta
          daca ai fi citit nr mai vechi de modelism ai fi vazut ca si puma are sisteme de mascare in infrarosu ,ce se ataseaza pe lateral ,la iesirile turbinelor…ca nu le poarta uzual e alta chestie…
          cat despre wikipedia …nu stiu cat de concludente sunt”legendele” de pe acolo…dar daca tot le dai exemplu,citeste articolele complet …acolo spune ca unul spunea ca l-a dat jos cu o pusca clasica,total improbabil si mai probabil l-au dat jos cu un tun antiaerian cal 57 mm
          intrebarea e…. ca sa nu le dea jos cu un 57 mm antiaerian ce ar trebui sa puna pe ele?….poate o placa frontala de abrams…

        • Eu cred ca, pe langa faptul ca pierderile de aeronave sunt inevitabile in orice conflict, se face putina confuzie cu privire la rolul Puma-Socat.

          Puma-Socat, desi are capacitati antitanc, nu va putea niciodata suplini existenta unui elicopter antitanc dedicat, mult mai bine protejat, de dimensiuni mai reduse si mai agil, rolul Puma-Socat fiind mai mult de transport trupe de desant si eventual angajarea luptei cu amenintarile la adresa trupelor proaspat desfasurate.

          De asemenea, Puma-Socat nu este inca un elicopter de asalt dedicat echivalent MI-24 Hind, dar ar putea evolua in timp in aceasta directie, cu motoare mai puternice, ceea ce ar permite si acrosarea de blindaj suplimentar. Faptul ca se dezvolta un prototip in Coreea de Sud, derivat din Super_Puma – Surion cu modificarea carlingii echipajului, arata valentele acestei platforme!

          Ceea ce s-a facut in Romania, a fost doar extinderea capacitatilor de lupta ale unei aeronave deja in serviciu, asteptand in paralel aparitia unui elicopter AT de tipul AH1-Dracula, program complementar cu proiectul Socat la acea vreme.

          Eu am incercat sa arat in acest material ca, pe langa posibilitatea de a continua dezvoltarea platformei Puma, am putea avea un elicopter de dimensiuni mai mici apropiat de Alouette3/Gazelle, neincadrabil ca elicopter de atac dedicat, dar care, cu camere de vedere deasupra rotorului, blindaj contra calibre de pana la 15mm si un set de 4-8 rachete AT + mitraliere sau tun de 20mm ar putea fi o solutie intermediara, mai ieftina decat un AH-1Z si aproape la fel de periculoasa.

        • @Marius Z
          „Eu cred ca, pe langa faptul ca pierderile de aeronave sunt inevitabile in orice conflict…”

          Am pus lista aia de elicoptere doborate cu arme usoare acolo pt ca cineva explica teorema lu’ elicopteru’ clasa Puma care nu poate fi doborat cu armament usor(small arms fire), si explica de redundanta, comenzi dublate etc…

          Daca o gasca de ‘talibani’ prind un elicopter din clasa Puma intr-u foc incrucisat cu AKMurile si-l nimeresc, se duce dracu’ elicopterul ala, cu tot palele lui cu structura compozita de tip fagure, cu comenzile dublate etc…

          Anyways, la noi pana acum au cazut 2 din 25 asa singurele, fara sa traga nimeni in ele…

        • Bre nimeni nu ma va convinge vreodata ca aurolacul ala de irakian a dat jos un Apache cu flinta lui jegoasa! Aia e PR irakian. Bine ca nu a tras cu pusca cu alice, ca dadea dracu jos tot grupul de elicoptere! Noroc mare pe capul americanilor! 🙂 🙂 🙂

        • @George GMT

          Breh, cum dreacu sa nu crezi..ce propaganda breh, is adevarate…

          Pai pilotul fuma o tzigara cu geamul blindat deschis in timp ce ala din spate juca Quake 2 in retea cu ailalti din escadrila.

          Si atunci sniperul irakian, culcat pe burta in mijlocul unei turme de 2 capre, l-a lovit pe pilotul Apache drept intre sprancene, de la vreo 3 km, fara luneta…

          Breh, radem noi, da astia au calitati 🙂

        • Pai asta ziceam si eu, ca este la fel de probabil sa pice cate unul in conditii de pace, iar 2-3 elicoptere doborate la mii de zboruri sunt pierderi nesemnificative.

          Super-Puma au si fortele franceze si britanice, si le folosesc pentru desant si transport in Afganistan… deci nu e chiar de lepadat…

        • @gsg 9 ….sa inteleg ca ala cu teorema’lu’ elicopteru sunt eu….vai …ma simt …nu-mi vine un cuvant tetra …din ala de la facultate …,dar vai am uitat ca nu am fost la facultate…am uitat sa ma prezint cu diploma de bac in fata ta…
          acu’ serios vorbind….in posturile,link-urile tale …pune small arms gun fire
          as fi curios ce intelegi tu prin asta…7,62 12,7.14,4 20,23,25,30 35 mm …ca in nici un caz nu specifici
          la fel daca o arma antimaterial e acelasi lucru …
          scuze off topic,tu spui de incarcatura cumulativa a unui p 21 termit de parca ar fi acelasi lucru o incarcatura cumulativa antitanc cu una antinava…poate si munitia pele ,poate fi incadrata drept lovitura cumulativa
          @marius z …sistemul de comenzi la un alouette 3 e depasit ..sa pleci de la el ar fi o geseala,de ex incarcarea pe anticuplu se face manual nu automat ca la un iar 330
          @gsg 9una e un elicopter de atac in misiune clasica in spatele blindatelor intr-un front strapuns unde….NEMIJLOCIT,sunt supuse focului armelor de infanterie ,alta e o misiune de asalt pe timp de noapte(de aia au sistemul ala de navigatie punct cu punct ,gps si alte alea ,cu ocolirea punctelor „hot”,marcare puncte periculoase…nu-l au ca sa mearga de la craiova la bucuresti economisind combustibil),vanatoare de tancuri …unde NU EXISTA mijloc similar ca eficacitate,nici a 10 ,nici su 25
          cand e realizata surprinderea sa te vad fugind cu akm-ul dupa un elicopter ce merge cu 200 km/H la 5 metri de sol ptr a-l lovi
          sau stii cum e si daca unuia dintr-un merkava 4 ii da un pietroi in cap …exista riscul sa faca comotie ,sau chiar sa moara
          sau ma contrazic doar ptr a avea dreptatehttp://youtu.be/GInzXSp5biE

        • Gsg 9, eu nu am spus sa refacem Alouette3/Gazelle, ci sa pornim de la experienta aia si sa facem un produs mai modern, cu tehnologia de azi, dar cam la aceeasi scara. De aceea am dat exemple mai jos care elicoptere de la Eurocopter ar intra in respectivele clase: COLIBRI EC120 B, Ecureuil AS350 B2 sau EC130 B4.

  2. Ar fi minunat sa se reia intelegerea cu BELL -ar trebui facute doar ajustarile necesare-fiindca nu s-ar porni de la zero! dar, pe cine intereseaza? Romania are voie la 120 elicoptere de atac, cu BELL preconizau sa faca la Brasov 96 de bucati sub licenta, ceea ce ar insemna salvarea IAR Brasov, dar si o dotare ce acum este inexistenta, pentru ROAF. Ar fi minunat, dar cred ca deja soarta uzinei de la Ghimbav este pecetluita, si as vrea sa n-am dreptate. Tare mult as vrea! Cat timp or mai zbura IAR-urile 330, or mai face mentenanta, dupa insa…D-zeu cu mila!

  3. Care-i faza cu Makila? Unde ai vazut, Marius Zgureanu, scris (negru pe alb sau, ma rog…invers) pe sit-ul IAR ca se ofera asa ceva? Elicopter usor monomotor facut pe baza experientei acumulate cu Alouette 2 ??!! Cine are experienta asta? Noi cu siguranta nu! Am fabricat Alouette III (tehnologie veche la care renunta pana si indienii). Licenta Denel ??!! Au fabricat o duzina de Rooivalk in rintm de un exemplar pe an ( cand l-au finalizat pe ultimul au trebuit sa le bage pe toate la modernizat pentru ca standardizarea era 0 la sisteme si electronica) N-a fost o serie, si un sir de prototipuri.
    Si…ultimul aspect: de unde bani pentru licente??

    • 1. Mergi pe link-ul de pe pagina IAR la produse:
      http://www.iar.ro/products&services.html
      Apoi – Multirole Puma for UAE SOC:
      http://www.iar.ro/SM.html este Makila 1A1 acolo

      2. Nu e vorba de licenta Denel, ci de colaborare cu ei.

      3. Legat de motoarele TURBOMECA Makile, stiu ca varianta A1 o monteaza si nu ca o produc. A2 nu au deocamdata in inventar, insa daca upgrade-urile ar fi pt 30-40 de elicoptere, nu merita luata licenta de productie.

      Licenta de motor merita doar daca produci serii mari, de peste 100 de aparate… poate doar daca reusesti sa folosesti motorul pentru macar 3 din cele 4 produse din materialul de mai sus… Nu stiu daca ar merge pus un astfel de motor pe un elicopter de talia Gazelle sau Alouette2, care era putin mai mare.

      • Multam pentru indicatii (ca de obicei, mi-e lene sa caut). Remotorizarea cu Makila se executa, evident, pe banii clientului ( si contractul pentru modernizarea Pumelor pentru armata britanica prevede instalarea de Makila). Referitor la colaborarea cu Denel…ai mai multe detalii (cand a avut loc/in ce a constat)?

        • Atentie, remotorizarea cu Makila de care vorbim, este cea facuta de SC IAR S.A.!

          Modernizarea Pumelor britanice, din cate stiu, este facuta de Eurocopter Romania, cealalta entitate, la nivelul Super-Puma, deocamdata inaccesibil complet pentru SC IAR S.A., care are propriul pachet.

          Colaborarea cu Denel a avut mai multe faze:
          lucrul la un model de studiu Atlas XH1 Alpha, similar cu IAR 317 Airfox, platforma de Alouette 3. Nu sunt sigur de nivelul acestei colaborari, dar rezultatele au fost similare cu cele ale partii romane:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_XH-1_Alpha

          lucrul la un derivat – Oryx, similar cu Puma-Socat. numit Denel XTP-1 Beta. Aici nu cred ca a fost vreo colaborare… Ce imi amintesc este ca a fost un scandal de mita cu implicatii in Romania, in perioada respectiva, dar nu stiu daca are vreo legatura:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Denel_XTP-1_Beta

          In paralel, Oryx-urile standard au fuzelajul, mai putin coada, produse de IAR Brasov din fibre de carbon (50 de bucati livrate prin ’86)
          http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Oryx

          Ideea este ca, chiar daca nu am colaborat decat la 1 sau 2 din punctele de mai sus, rezultatele au fost similare si putem profita de baza comuna…

        • Acum…sa nu-mi spui ca nu ti se pare ciudat ca cele 3 Puma Naval(care sunt celule nou construite, din cate stiu eu) nu au in constructia celulei nici macar un gram de compozite pe baza de fibre de carbon, in conditiile in care Ghimbav a livrat lele 50 de fuselaje catre Africa de Sud, inca din ’86…. 😉
          Si…daca tot eram (inca de atunci) asa de bazati in fibra de carbon, de ce nu s-a folosit si pe IAR-99, sau pe IAR-93… 😀

          Wiki nu e o sursa de incredere!

        • Mi-a placut cum s-au livrat motoarele Pumelor sud-africane 🙂
          Cand e vorba de 3billion $, se gasesc tata metode…

          Ca veni vorba de Pumele Naval, mai stiti ceva de ele?
          Au pus radarul ala si pe al treilea(ca parca era numai pe 2 din ele).
          Ca diping-sonar, rachete, torpile…dupa 2014, stim…

        • Absolut nimic!
          Da’ cu siguranta Marina se va lauda cu ele la BSDA…Poate-i tragem atunci de limba… 😀

  4. Breh, iara’ visaratzi cu ochii deschisi?

    80-120 elicoptere de atac, modernizari, Turbomeca Makila 2A1…

    Unde breh? In Romania ?!?!?!?!?!?????

    Astia nu-s in stare sa mai cumpere camioane si autobuze sa-i duca pe aia la unitati…

    Nu se mentioneaza nicaieri in planurile alea maiastre si maretze de inzestrare (care se amanara dupa 2014, si in 2014 dupa 2016, si in 2016 dupa 2018) ca se vor mai cumpara elicoptere de atac.

    Se scrie ceva de ‘continuarea modernizarii elicopterelor de transport’…whatever that means…
    Si se va face DACA se vor ‘gasi’ bani.

    SOCATurile , cat or mai avea resursa, SUNT elicopterele de atac. Din nefericire cazura doua si luara si echipajele cu ele(din Pume nu prea ai cum sa scapi in caz de).

    Ce surpriza, nu se stresa nimeni sa le inlocuiasca…

    Aia de la Eurocopter nu or sa moara de grija romanilor, probabil ar prefera sa o cumpere suta la suta si sa o ingroape. Si dupa aia cumparam de la ei, sau macar nu le facem concurenta…

    A noastra clasa condukakatoare: sunt incalificabili, nici macar apelativul de imbecili nu-i descrie cuprinzator…

    Va mai aduceti aminte de ARO Campulung?
    ARO244? Mie mi-a placut masina aia…asa caramido-tractor cum era…

    Bon, acu’ ganditi-va cu aceeasi nostalgie si la IAR Brasov…

    Toata industria de aparare e la reanimare din lipsa de comenzi.

    Si cum va veni o vreme in care vor trebui sa inlocuiasca si avioane si elicoptere si corvete si tancuri si tunuri si TBTuri si rachete sol-aer si camioane, pur si simplu pt ca alea existente vor inceta sa mai functioneze, hai sa facem un pronostic ce se va cumpara…aaa…vreo 50 de camioane si alea de import?

    Breh tata, pe vremea lu’ Ilici si lu’ Bombonel parca s-a mai miscat ceva…tr85m1, mli84m, SOCAT, LanceR, LAROM, Viforul, Azur, FPSuri si Gap Fillere, 2 fregate golase etc…

    Uitandu-ne inapoi si comparativ cu acum s-au miscat al dracului de multe!

    Aia care venira dupa ei… mai NIMIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Si se merge cu NIMICUL in continuare…cu 2014-ul in gura…

    Vita aia chioara sta relaxata ca acum e sub SCUT si nu mai are nevoie de nimic! Vedealash pe afet!

    Astept cu interes Primavara…

      • Breh, am devenit predictibil, si asta nu e ok 🙂

        Promit ca o sa-mi schimb id-ul si o sa postez chestii optimiste 🙂

        Deci sa gandim pozitiv!

        Uite sa incep de acum:
        -sunt zvonuri pe web vom produce 120 de elicoptere de atac 🙂
        -vom face si IAR99XT
        -se ‘discuta’ vreo 72 de Eurofightere si 48 de JSFuri
        -cumparam vreo 4 AEGIS destroyers si vreo 6 U212AIP
        -vreo 600 de Leopard2A6 sub licenta
        -si vreo 2 batalioane Patriot PAC3

        Asa e mai bine 🙂 ?

        • Predictibilitate=batranete! 🙂 Imi pare rau…Pe de alta parte ai ramas foarte lucid, pentru varsta ta :)! Lista respectiva s-ar incadra foarte bine intr-o dotare de bun simt, nici macar exagerata…dar…Bre daca vei candida, noi astia de pe aici te sustinem!

        • Pai nu asa!

          Tu trebuie sa prezinti in antiteza, pentru ca vizitatorii site-ului sa vada ce hau se casca intre ceea ce ar trebui facut si ce (nu) se face!
          Apropos, ai uitat portelicopterul, navele pe perna de aer, fregatele stealth, artileria autopropulsata.
          Iar Eurofighterele le facem noi, cu 30% subansamble produse in Romania, licenta motor si linie de asamblare.

    • Si cand ma gandesc ca le plangeau de mila unii si Carmaciului si Mandrei si mandrei Romanii in caz ca le iesea vruta celor ce au iesit in strada inainte de zapada !Sa nu pice , ce s-o face cu programele de inzestrare ?
      Si dac-or ramane ?
      Apoi ca patitul nu stie nimeni ! Apoi ce s-a facut si cu celelalte programe dupa 1996 . Contractul cu elicopterele MAI e un exemplu .
      Apropo , poate nu e totul pierdut – marti seara inca se protesta in fata prefecturii Cluj .Am vazut aproape 20 , cu cate un jindar de caciula .
      Sa vedem cand s-o mai imblanzi frigul si or veni facturile !
      Locotenentul cel rebel a fost pus la colt , turma ramanand iarasi fara pastor .Pana la urma a scapat .Datul afara din armata il putem socoti scapat.Daca nu i s-o imtampla altceva pe parcurs , inafara de „palitura crancena” cu arma ridiculizarii . Apropo , unde sunt cei ce „bagau” comentarii atunci , s-or fi pricepand doar la onoare militara, la elicoptere militare ba ?
      De ce i s-a aratat pisica Carmaciului ( ca in Spania manifestatiile au fost prezentate mai ca rivulutia ) vom afla-o mai tarziu .Nu inteleg de ce , Rosia Montana va intra in exploatare in scurt timp, Rosia-Poieni pare sa urmeze aceeasi cale , exportul de uraniu merge struna :d …..

    • Bre, gsg9, adevar graisi, mare adevar! Io, la cate primaveri am asteptat, m-am si plictisit, da’ poate o veni o „primavara” odata si odata…Sper insa s-o apuc si pe asta! ARO Campulung, da tata, bun; M-ul, si mai bun! Da’ ghinionul lor ca aveau un teren mama, mama sub uzina si se putea scoate fier vechi cu miile de tone din hale, depozite, etc. Din „fericire” la ARO Campulung, lucrurile au mers „ca unse” -ia luat naiba rapid, iar Peres, marele investitor americanos, tepar de frunte, cu 100000 de dolari, a dus-o pana si-n Brazilia (bineanteles, cu stiinta si acceptul celor de la CJ Arges si Guvern -pe atunci, mare si tare era PSD-ul si Ilici Iliescovici in functia de tartor suprem -bine, asta precum il stim, sarac si cinstit…). Eu sunt argesean si-mi pare rau de uzina aia unde lucrau mii de oameni. Aveau proiecte de imbunatatire a masinii, chiar s-au facut cateva cu motoare Ford pe care le-au luat safii din ministere; dar marele lor esec a fost Mercedes, care vroia sa ansambleze masini la ARO -de vina fiind tot cei mentionati mai sus+sefii si directorii in exces de la uzina ARO care-si vedeau sucombate marile afaceri (spre exemplu, tabla se aducea de la Resita prin firma unuia dintre directori, bineanteles cu adaosurile de rigoare, ceea ce a dus la un pret prohibitiv pentru un ARO -undeva peste 400 milioane de lei!!! S-au furat din uzina chiar si masini intregi, nu numai piese si subansamble, astea erau nimicuri si la ordinea zilei -am un var care a lucrat multi ani acolo, asta mi-a spus ce HOTIE era la ARO, incepand de la Marele Sef pana la simplul muncitor).

  5. Daca vrem sa avem 80-120 de elicoptere de atac, atunci nu ar trebui sa avem macar 120 de aparate multirol sau de suprematie aeriana(pur sange in genul Eurofighter)?Fara suprematia spatiului aerian ce poate face un elicopter in fata unui Su35 sau T50?Practic are vreo sansa sa isi invinga adversarul?Si ca sa iti permiti aceste minunate aparate zburatoare, de care aviatia noastra militara are nevoie, trebuie imperativ sa ai si o economie de piata functionala, potenta, care sa iti permita sa faci aceste achizitii.

    • Corect. Elicopterele de atac fara suprematie (nu superioritate!) aeriana sunt tinte sigure pentru aviatia si sistemele anti-aeriene inamice. Romaniei nu ii folosesc la nimic, ba, din contra, ii dauneaza (banii aruncati pe ele ar fi mai bine utilizati altundeva).

  6. incep sa dau dreptate multora 😦

    Breeee, daca cautai contractul de asociere aflai ca, acilea, doar Eurocopter Romania are dreptul sa faca elicoptere.IAR SA Brasov singurei……nu 🙂 …prin contract .doar mentenanta,upgrade-uri.tot in contract spune ca daca Brasovul intra in faliment Eurocopter preia participatia alora pi dijeaba

    toata constructia articolului cade…de ce nu facem aia sau ailalta cu aia sau mama alora.vreti elicoptere facute in Romania? cereti Eurocopter-ului.si cum sa luati de afara cand astia au facut investitie serioasa , locuri de munca, etc 🙂 🙂

    dap…keep’on dreaming sau ceva de genul

      • „Eurocopter SAS solicita partilor sa agreeze ca, dupa finalizarea acestei tranzactii, IAR sa nu mai deruleze nici o activitate care ar putea sa dubleze sau sa diminueze perimetrul de afaceri dezvoltat la Eurocopter Romania deoarece acest lucru ar putea ameninta viabilitatea economica a modelului de afaceri asa cum a fost el expus anterior”, se arata in text. Eurocopter SAS doreste ca IAR si Eurocopter Romania sa-si dezvolte activitatile in scopul „asigurarii unei complementaritati”.

        link-ul de mai sus 🙂

      • „…In ceea ce priveste cesionarea documentatiei de modernizare a elicopterului PUMA cu sistemul SOCAT, proprietate a MApN, de la IAR la EC Rom, aceasta se va putea face numai cu acordul ministerului…”

        si

        „…Guvernul Romaniei se obliga sa ia masurile necesare pentru a permite IAR sa aporteze in EC Rom sau sa vanda activele aferente activitatii de intretinere si reparatie a elicopterelor PUMA si Alouette III…”

        • Aici s-ar putea sa ai dreptate.
          Am impresia ca Puma Naval sunt facute de Eurocopter S.A. si nu de SC IAR S.A., deoarece ultimii nu mai au dreptul/licenta de a produce aeronave ci doar de a face upgrade-uri sau reparatii/mentenanta.
          In acest context, scaparea ar fi:
          fie o licenta de motor/elicopter, model mai vechi, gen Gazelle, care sa fie modernizat si sa dea un proiect vendabil. Asta nu se poate decat printr-un parteneriat cu Franta…
          fie relansarea parteneriatului cu Bell pt. Ah-1, astfel ca activitatea SC IAR S.A. sa nu mai intre in conflict cu cea a Eurocopter.
          Ar mai ramane partea de integrare de sisteme de arme, cum e SOCAT, care ar putea fi facuta de un extern, deci si IAR SA, cu acordul Eurocopter.

          Ar ramane totusi si varianta de a ii re-aduce la masa negocierilor pe cei de la Eurocopter (dupa ce au refuzat in 2010), conditionand acordarea unui contract catre armata si statul roman de majorarea participatiei romanesti prin fuziunea intre IAR.S.A. si Eurocopter Romania.

          S-ar putea ca vremurile de criza sa fi schimbat si viziunea Eurocopter si sa accepte un targ pe care l-au refuzat in 2010.

        • Marius Z,

          Pana la urma vorbesti numai de variantele optimiste de ce ar fi daca s-ar putea daca s-ar intampla daca ar ceda daca ar comanda etc: „scaparea ar fi”,”s-ar putea ca”,”ar putea fi facuta de”…

          Hai ca mi se pare ca ingropara si IARul…

          Dupa ce elimina ‘concurenta’, Eurocopter ne va da cu flit.
          Pot sa-si inchida pravalia in Brasov si daca mai vrei reparatii/elicoptere noi te duci la ei acasa. Sau te taxeaza si aici bine pt orice vrei sa faci, ca nu-s societate de binefacere…

          In ce hal ne-am africanizat…macar sper ca super-doctor-inginerii agronomi ai lui Ceasca sa adapteze bananierii conditiilor climaterice din Ro…sa fim si noi o tara bananiera de bun simt…asa suntem tara bananiera dar importam pana si bananele…

  7. As zice ca ne invartim in jurul cozii si ajungem sa punem carul inaintea boilor: intrebarea nu e neaparat cum sa dai de lucru unor uzine ci daca avem cerere pentru produsele lor.

    Avem in proiect sa ne dotam cu un numar de elicoptere (de asalt, de transport, etc.)?
    Avem si finantarea asigurata (buget/imprumuturi)?
    Daca nu, atunci nu avem cum sa negociem transfer de tehnologie si localizarea productiei cu producatorii mondiali, ca acestia sa exporte de aici in loc de tara de origine.
    Singurul mijloc de presiune/negociere este atribuirea unui contract important si noi nu sintem in acest moment in pozitia de a face asta.

    Daca ne uitam la turci, sud-coreeni sau indieni nu trebuie sa uitam ca pentru fiecare proiect la care ei solicita transfer de tehnologie, sint pregatiti sa cheltuiasca cateva miliarde, bani pe care noi nu-i avem.
    Decat sa ajungem ca Grecia, parca prefer sa ne limitam la cat putem duce si sa nu ne imprumutam doar pentru a avea productie de AH-1Z sau A-129 in Romania.

    Discutia ar trebui inceputa cu ce avem neaparata nevoie si ne permitem in momentul de fata…

    My two cents.

  8. Dassault si BAE isi declara dragoste vesnica iar EADS/Cassidian se uita de dupa gard 🙂 Cameron si Sarkozy s-au intalnit azi.Avioane de lupta,rachete, drone primele efecte ale tratatului franco-englez.se vorbeste mult despre o drona de lupta pt 2020.dar am mai citit si zvonuri despre un avion de lupta de generatie a 5-a.usa ramane deschisa oricarui doritor sa colaboreze dar…sub atenta conducerea a celor doua companii de mai sus 🙂

    http://www.lesechos.fr/economie-politique/monde/actu/0201903852480-avion-de-combat-missiles-drones-les-premiers-fruits-du-traite-franco-britannique-290570.php

    • Ceva-mi miroase a rafal naval pe toate port-avioanele franco-britanice. Ar fi o lovitura brutala pentru orgoliul rosbif, dar briza le cam adie prin portofele iar F35-ul e cam pe duca (desi nimeni nu prea vrea sa admita asta). Golatatea-nconjura, foamea da de-a dreptul…

  9. Premium AEROTEC opens plant in Romania and continues growth trajectory
    12-07-2011

    http://www.premium-aerotec.com/en/Premium_AEROTEC_opens_plant_in_Romania_and_continues_growth_trajectory.html

    Acestia produc la Ghimbav sectiuni de fuselaj pentru Airbus, iar grupul pe ansamblu livreaza fuselaje complete inclusiv pentru Eurofighter. La fuselaje folosesc fibra de carbon, similar cu cea folosita pentru fuselajele de Oryx- Puma Sud-Africana.

  10. Pingback: Multirolul si optiunile Romaniei « RomaniaMilitary

  11. Pingback: Perspectivele artileriei autopropulsate romanesti,fata in fata cu proiecte similare straine « RomaniaMilitary

  12. Eu cred ca ar trebui sa ii schimbam un pic fata la IAR-330 Puma…ca nu prea arata fioros deloc, ci mai mult ca transportor civil. Pe aceiasi platforma putem crea un pur elicopter de atac, si nu cred ca este ceva imposibil. Bani sunt putini la BUGET… trebuie sa mai punem si osul la treaba si mintea la lucru, daca nu stam sub SCUT.

  13. Pingback: Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare | Romania. Altfel

  14. Pingback: Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare « RomaniaMilitary

  15. Frumos documenatat acest articol, felicitari.
    Dureros, elicopterele care imi faceau copilaria fericita.
    Am zburat cu un model Naval, super, mai vreau si mai puteam daca ordinarii de guvernanti tineau la tara asta.
    Din cate stiu momentan e tinut ca sistem strategic si IAR si ICA, in rest eurocopter prospera de numa numa.
    Numai ca la Eurocopter e puscarie in toata regula, fara comunicare intre colegi, supravegheati drastic, iar comuncarea se face numai prin mail.
    Deci …. puscarie.
    Plus ca am fost de cateva ori in hala, plin de elicoptere, foarte multe Puma cu steag chinezesc.
    Tot ce imi doresc e ca sa fie dat afara eurocopterul din tara si sa revina inapoi la IAR tot parcul de Pume din europa/asia

        • Deci noi fabricam elicoptere pe ascuns sau cum e, ca nu imi dau seama 😀

        • Marius Z.
          Exact astea sunt elicopterele
          http://www.forcesdz.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11&start=15
          Imi aduc bine amintele ca au filtrele de nisip si exact culoarea identica era.
          Am crezut ca sunt china cand am vazut CN pe ele.
          Oricum la Eurocopter veneau o groaza si IAR-ul abea aveau in RK vreo 3 bucati romanesti.
          Ti se rupe inima cum ne vindem pe doi bani,
          Stateau saracii muncitori de la IAR sa faca si ei ceva iar nenorocitii aia de la eurocopter luau tot.

    • Mircea este foarte pertinent ce spui , DAR trebuie sa dam afara lichelele si nenorocitii – apoi avem sanse mari sa redevenim respectati si ……………….oricum e IMPOSIBIL CA O MINTE NORMAL SA NU IA ATITUDINE !!!!!!!!!!!!!!!

    • Contracte similare ar fi trebui date si IAR S.A., insa datorita clauzei semnate cu Eurocopter, lucrurile sunt blocate. Sa speram ca procesul se va termina cu o decizie justa infavoarea IAR S.A.

      • Sa speram ca Eurocopter cade, ceea ce imi vine greu sa cred.
        Stiu ca afacerea a fost facuta de Berceanu, afacerea e creata de el si probabil ca si veniturile tot de el incasate (o parte, bineinteles).
        Poate se va mai schimba ceva in zilele noastre.

  16. Acolo unde-s nalți stejari
    Și cât stejarii nalți îmi cresc
    Flăcăi cu piepturile tari,
    Ce moartea-n față o privesc;

    Acolo, unde-s stânci și munți,
    Și ca și munții nu clintesc
    Voinicii cei cu peri cărunți
    În dor de țară strămoșesc;

    Și unde dorul de moșie
    Întotdeauna drept a stat
    Și bărbăteasca vitejie
    A-mpodobit orice bărbat;

    Acolo este țara mea,
    Și neamul meu cel românesc!
    Acolo eu să mor aș vrea,
    Acolo vreau eu să trăiesc!

    Acolo unde întâlnești
    Cât ține țara-n lung și-n lat
    Bătrâne urme vitejești
    Și osul celor ce-au luptat;

    Și unde vezi mii de mormane
    Sub care-adânc s-au îngropat
    Mulțime de oștiri dușmane,
    Ce cu robia ne-au cercat;

    Acolo este țara mea
    Și neamul meu cel românesc!
    Acolo eu să mor aș vrea,
    Acolo vreau eu să trăiesc!

  17. Pingback: Flota de elicoptere militare a Romaniei « RomaniaMilitary

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s