Radare aeropurtate in zona de est si sud-est a Marii Negre ll

Standard

           N019 / Rubin / RPLK-29 / S-29 / Sapfir-29

Avand la baza cercetarile intreprinse de NPO Istok, cu modelul experimental Soyuz, la mijlocul anilor ’70, NIIR Fazotron e insarcinat cu producerea unui radar pentru noul MiG -29. Desi initial s-a preconizat utilizarea unei antene plane, a unui procesor digital de semnale si obtinerea unei raze de detectie de minim 100km pentru o tinta de dimensiune aunui avion de vanatoare, a devenit evident faptul ca aceste obiective nu vor putea fi atinse( nu de un radar care sa incapa in MiG29). Fazotron a apelat la o versiune a antenei twist-cassegrain, utilizata cu succes pe Safir 23ML si la o tehnologie analogica de procesare a semnalului,  cu un calculator digital Ts100, produs de NII Argon.

 

                                                                N 019

N019 e un radar puls-doppler, opereaza in banda X( cu lungime de unda de 3 cm) si cantareste 385kg. Are 3 regimuri de functionare: PRF joasa( pentru tinte care se indeparteaza), PRF inalta(pentru tinte care se apropie) si un mod combinat pentru detectie all-aspect. Canalul de ghidaj semiactiv foloseste diferite frecvente in banda X. Avioanele pot fi presetate la sol cu diferite frecvente pentru a evita inerferente in cazul opererii in grupuri mari. O scanare completa se face la fiecare 2.5-5 secunde, in functie de modul de lucru. Latimea bandei de cautare este de 3.5 grade, ceea ce determina separarea minima a doua tinte in azimut. „Conul” de cautare are +/- 60 grade in azimut si +40/-30 grade in elevatie.

N019 este un proiect hibrid analog/digital, cu o unitate digitala de procesare a semnalelor Ts100, fabricata de NII Argon. Ts100 face pana la 170000 operatii pe secunda, are 8k RAM si 136k ROM si foloseste circuite integrate.

 Procesor de semnale Ts100

Procesorul bazat pe arhitectura POISK dezvoltata de Argon, care permite adaptarea setului de instructiuni pentru controlul functiilor sistemului, extinzand setul de instructiuni primare cu microcoduri inerente fiecarei instructiuni specifice. Comparat cu procesoare utilizand aceleasi elemente dar cu set generic de instructiuni( spre exemplu procesorul de pe MiG31), capacitatea de procesare a crescut ce 1.5-2.5 ori, iar codul este de 3-5 ori mai compact, facand Ts100 mult mai ieftin de fabricat. Ts100 cantareste 32kg.

Moduri de lucru( descriere din manualul variantei de export N019EB)

Limita de cautare in azimut: +/-65 grade

Limita de cautare in elevatie: +56/-36 grade

Modul V(Vstryehchya): Intalnire(pentru tinte care se apropie

Este principalul mod folosit pentru interceptare, avand cea mai mare distanta de detectie si cele mai putine „ecouri” false. Foloseste PRF inalta care poate detecta tinte ce se apropie cu viteze cuprinse intre 230-2500km/h, la inaltimi intre 30 si 23000 m. Afisajul e calibrat pentru o distanta maxima de 150km. Tinta poate fi la diferente de altitudine de +10000/-6000m fata de avionul purtator. Poate detecta o tinta de tip avion de vanatoare(RCS 3mp) de la 50-70km distanta si asigura urmarirea automata la 40-60km. Daca tinta zboara sub 3000m, distanta de detectie se reduce la 40-70 iar cea de urmarire automata la 30-60km.

In cazul in care se face interceptie sub controlul punctului de comanda de la sol, sectorul maxim de scanare este de 40 grade in azimut la distanta maxima de 30km. Distanta pana la tinta si alte informatii utile sunt comunicate pilotului de catre navigatorul cu dirijarea de la sol, iar directia este introdusa automat in sistem asigurand ghidarea catre tinta dorita. Cand nu este sub control direct de la sol, tinta se incadreaza manual de catre pilot. Se face scanarea constanta in azimut pe un sector de 50 grade iar pilotul controleaza directia scanarii. Directia generala catre tinta este comunicata prin voce de navigatorul de la sol. Cele 130 grade( 65 stanga/dreapta) sunt impartite in 3 sectoare(-65/-15; -25/+25; +15/+65). Tinte individuale pot fi incadrate cu conditia sa fie separate in azimut si la 5-6 km distanta una de alta. Eroarea de masurare a distantei poate ajunge pana la 8 km. Distanta minima masurabila in acest mod este de 5 km. Incadrarea si trecerea la modul de urmarire a tintei ia intre 2 si 7 secunde in modul Intalnire.

O tinta care schimba directia poate fi pierduta( chiar si in modul de urmarire automata) daca se indeparteaza de avionul purtator.

Modul D(Dogon): Urmarire( pentru tinte care se indeparteaza)

Foloseste PRF joasa. Distanta de detectie si urmarire mult mai mica, sensibil la briuaj si „ecouri” de la sol, mai ales la inaltimi mici.

Modul SNP (Soprovazhdenie Na Prokhode): Urmarire in timpul scanarii

Urmareste simultam 10 tinte, masoara pozitia, distanta si rata de apropiere a acestora, marcheaza pe afisaj cea mai periculoasa tinta, asigura incadrarea/urmarirea automata si calculeaza parametrii de lansare pentru racheta.

Modul BL BOY (Bleezhniy Boy): Lupta apropiata(WVR)

Foloseste un sector vertical de +37/-13 grade si 6 grade in azimut( strict inainte, in fata avionului), cu o scanare completa a acestui sector la fiecare 2.5 secunde si asigura achizitia semiautomata a tintei. Cea mai apropiata tinta care trece prin acest sector vertical de cautare va fi incadrata la apasarea butonului de incadrare, fara a fi necesara desemnarea manuala a acesteia de catre pilot. Poate incadra tinte la distante intre 450m si 10km , si urmareste o tinta deja incadrata pana la 250m. Tintele pot fi urmarite la o rata de apropiere intre +300m/s si -500m/s. Tranzitia intre incadrare si urmarire automata dureaza 2-3 secunde.

N019 este modelul standard URSS( Rusia si Ukraina), N019EA este modelul mai slab, pentru tarile Tratatului de la Varsovia, fara modul SNP( urmarire in timpul scanarii)

N019M( instalat pe MiG29 9.13 si 9.13S) e o versiune modernizata dezvoltata ca urmare a scurgerii de informatii despre N019 catre spionajul american. Testat incepand din ’86, a intrat in productue in numar mic in ’91. Putin mai usor decat varianta clasica( 350kg), are o rezistenta sporita la contarmasuri electronice, soft nou si un sistem integrat de monitorizare/diagnosticare, mai avansat. Pentru eliminarea supraincarcarii procesorului de pe N019 se foloseste noul procesor de semnal Ts101M( cu capacitate de 400000 operatii pe secunda, greutate de 19 kg si MTBF de 1000 ore, fata de 500 ore la Ts100). Genereaza solutii de tragere pentru doua rachete( R77-ghidate activ)  simultan si asigura corectiile inertiale pentru acestea.

Surse:

http://aerospace.boopidoo.com/philez/Su-15TM%20PICTURES%20&%20DOCS/Overscan%27s%20guide%20to%20Russian%20Military%20Avionics.htm

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=102.15

MIG-29 in RoAF

Marius

13 răspunsuri »

  1. Foarte interesante informatiile, mai ales ca sunt lucruri noi .
    Despre radarul AESA Phazotron NIIR Zhuk-AE, pentru MiG-35 nu ai nimic ?
    Radarul AESA israelian 35ELTA EL/M-2052 e foarte potrivit pentru F-15 , MiG-29 & Mirage 2000 si rusii considera ca Phazotron NIIR Zhuk-AE este mai bun de asta ma interesau cateva comparatii pertinente .

  2. Am bre cate ceva despre Zhuk, da’ nu se incadreaza in tema… La cat de vai steaua lor sunt ukrainienii, cand vor avea bani pentru Zhuk( Juk-ar fi scrierea corecta…), noi vom avea deja farfurii zburatoare( sau cozi de matura daca guvernantii nostri mentin directia asta).

      • Da bre sigur vor fi, cand o face plopul mere si rachita micsunele. Marea Neagra nu este chiar prioritara pt Rusia.Aici nu prea o ameninta nimeni. Dovada ca prima fregata stealth operationala i-a „fericit” pe polonezi, in Baltica! Ca doar langa polaci a pus Rusia dobermanul, nu vis-a-vis de Constanta, in insorita Crimee. Da pana la urma chiar ii invidiez pe polaci sa aiba asa vecini high tech… 🙂 Eu cred ca sunt deja in culmea fericirii si in onoarea dobermanului rusesc, au si comandat niscai artificii mai …elevate. RBS 15 Block 3, daca nu ma insel.
        Si daca pentru o nava rusesasca polonezii au cumparat cam 25 de bucati artificii antinava, ma gandesc cate vor mai cumpara pana in 2015, cand rusii, zambind, anunta ca vor avea mai multe fregate dastea, libere prin Baltica si M.Nordului?! Sa fie in marea lor si nu in a noastra 🙂

      • @George GMT: Se pare ca noi vom fi „fericiti” cu primele 3 bucati din clasa „Amiral Grigorovich” – sint asteptata sa intre in serviciu prin 2013-2014 (asa se lauda ei):
        en.wikipedia.org/wiki/Admiral_Grigorovich_class_frigate

        Vom mai „beneficia” si de o corveta stealth din clasa Steregushchy, dar daca durata de constructie se mentine aceeasi ca in cazul celorlalte unitati ale clasei, atunci asta intra in dotare prin 2017: en.wikipedia.org/wiki/Steregushchy_class_corvette

        Ar fi bine sa incepem sa ne facem si noi stocuri de rachete antinava pentru la …iarna.

      • Ne-am rupt in fericire cu navele noastre invechite, fara rachete antinava eficiente si cu Cane Corso astia 3 bantuind pe aproape, oricum Rusia era prea puternica pentru noi in zona muterea se adreseaza Turciei.

    • La cum se prezinta radarele de pe MIG 29 A nemodernizate MIG 21 LanceR C le da jos inainte de a ajunge astea sa traga, in aplicatii de-obicei radarul de pe MIG 21 LanceR C incadreaza mai repede tintele decat F15 sau F 16 MLU, rachetele au mult mai repede solutii de tragere, racheta R 73 de exemplu are o raza de actiune maximizata in cazul utilizarii radarului ELTA 2032. Pacat ca nu am continuat upgradarea lui MIG 29 la standardul Sniper, chiar si cu acest radar de pe LanceR C dar cu o antena mai mare posibila datorita diametrului marit al radomului de la MIG 29 eram peste Ukraina cu mult.

      • Bre, chiar daca le vedem mai de departe, nu avem cu ce sa le dam jos. Si nici daca am fi luat Derby, nu am fi avut…pentru ca….nu prea se compara nici cu R27 si nici cu R77( adica…are raza de actiuneprea mica).

      • Derby se compara cu R 27 se compara din toate punctele de vedere, fiindca este fire and forghet, si probabil pilotii ar fi avut prima sansa, R 77 este intr-adevar mai buna decat Derby fiind comparabila cu Meteor care inca nu e operationala si cu AIM 120 AMRAAM D. Nu tot timpul arma cu cea mai mare raza de actiune este cea mai buna in cazul rachetelor aer-aer.

  3. Daca te referi la ’29MU1…Nu are Zhuk( N010) ci o varianta putin upgradata, N019U2, cu ceva moduri in plus , care sa permita si folosirea in configuratie aer sol, sistem de navigatie prin satelit, si…cam atat…Si, oricum au maxim 10

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s